۰ نفر

اقتصاد آنلاین گزارش می دهد؛

برچسب قیمت برای لوازم خانگی الزامی می شود/ قاچاق معضل اصلی تولید کننده داخلی

۱۰ آبان ۱۴۰۰، ۱۴:۲۱
کد خبر: 576648
برچسب قیمت برای لوازم خانگی الزامی می شود/ قاچاق معضل اصلی تولید کننده داخلی

مدیرعامل شرکت مادیران اعلام کرد: در یک سال گذشته افزایش قیمت در محصولات ما وجود نداشته است، چنان که در شش ماهه اولسال این شرکت سود کمی را توانست به سهامدران خود بدهد.

بابک ثقفی مدیرعامل شرکت مادیران در نشستی خبری که  در روند بازدید خبرنگاران از واحد تولیدی مادیران صورت گرفته است  با اشاره به وجود دو برند کره ای در ایران گفت : چند سال اخیر 40 تا 80 درصد لوازم خانگی در اختیار دو برند کره ای بود در حالیکه باید تکنولوژی برای ما بیاورند و تولید کننده داخلی ، با سرمایه گذاری تکنولوژی به ما کمک کنند و ما از این طریق بتوانیم صادرات کنیم.

2

وی افزود:  باید شرکت های خارجی را الزام به سرمایه گذاری در ایران کرد، اما به نظر می رسد باید تمرکز بر واردات کالاهایی باشد که میزان تولید آنها در داخل کشور کم است. در این شرایط خلا بازار مدیریت شده و مشکلاتی برای آسیب رساندن به تولیدکننده داخلی بوجود نیاید. علاوه بر این می توان با جذب سرمایه گذاری، شرکت ها را به تولید کالاهای زیرساخت  از جمله کمپرسور یا پنل تلویزیون ترقیب کرد تا ضمن تأمین نیاز داخل این کالاها از ایران کشورهای دیگر صادر شود. در حال حاضر این سوال مطرح است که چرا شرکت های خارجی هیچ تعهدی به صادارت کالا از ایران ندارند.

ثقفی در رابطه با قیمت گذاری دستوری بیان داشت:  مادیران در یک سال گذشته افزایش قیمت نداشته است به طوریکه اگرآمار و ارقام  در کدال نگاه کنید، در شش ماهه اول سود خوبی نداشتیم و این به دلیل نداشتن ثبات قیمت است. در حالیکه فقط پنل تلویزیون 30 درصد افزایش داشته اما قیمت ها مانند گذشته است، در نهایت قیمت گذاری دستوری درست نیست، مگر اینکه به تولید کننده کمک کند .

وی با اشاره  ارز نیمایی در سال 99 اظهار داشت: در نوسانات نرخ ارز ما باید خرید های خود را با ارز نیمایی انجام می دادیم درحالی که در مقطعی ارز بازار آزاد ارزانتر از ارز نیمایی بود. اما تولیدکننده باید خرید نیمایی انجام می داد چرا که در غیر این صورت قاچاقچی محسوب می شد.

با این وجود کارخانه الکترونیکی مادیران با ارز 27 تومانی پیش رفت و این به ضرر تولید کننده داخلی است.

وی در رابطه افزایش 40 درصدی هزینه های این شرکت گفت: کالاهای ایرانی که ما در کارخانه باید استفاده کنیم گران شد مانند مواد پتروشیمی ، کارتن و خیلی موارد دیگر اما ما به ثبات قیمت ملزم بودیم. متأسفانه در این شرایط دولت به جای حمایت از تولیدکننده مدام مانع تغییرات قیمتی کالا می شود این درحالیست که مواد اولیه تولیدی از کشور چین 25 تا 30 درصد گران شده و این امر هزینه های زیادی را به تولیدکننده تحمیل می‌کند.

3

ثقفی در پاسخ به خبرنگار اقتصاد آنلاین در رابطه با  معضلات لوازم خانگی و چالش هایی که این صنعت با آن روبرو است بیان داشت : حدود 45 درصد بازار لوازم خانگی در اختیار کالاهای قاچاق قرار دارد که متأسفانه هیچ یک از هزینه های قانونی در بخش کالاهای قاچاق پرداخت نمی شود این در حالی است که تولیدکننده مدام با افزایش هزینه های تولید روبه رو و در یک رقابت نابرابر تلاش خود را در فروش محصولات خود می کند.

در ادامه هاشمی رئیس صنف لوازم خانگی گفت:  با توجه معظلات کلانی که وجود دارد در بخش  دستور العمل ها و بی ثباتی قوانین تولید کننده با چالش های زیادی روبرو است و بخش دیگری که وجود دارد مبارزه با قاچاق واستمرار تامین مواد اولیه برای آن ها بسیار مهم است که این موارد جلوی راه تولیدکندده را گرفته است.

همچنین شهیدی عضو هییت مدیره و رئیس صنف صوتی و تصویری در این رابطه بیان داشت : کالاهای قاچاق در زمان خیلی کم تا دم مرز می آیند و به راحتی در بازار توزیع می شوند. این درحالیست که تولیدکننده برای خرید مواد اولیه  چندین ماه منتظر است تا آنها را تهیه کند.

وی افزود: بالاترین آسیب قاچاق در بخش تلویزیون . صوتی وتصویری است چراکه با آشانی قابل حمل و نقل هستند سخن ما آنانی است که از قاچاق حمایت می کنند اگر ااز تولید کننده داخلی حمایت و با قاچاق مبارزه جدی صورت گیرد امکان صادرات گشترده ای برای همه فراهم می گردد.

مدیرعامل مادیران در ادامه با اشاره به ارز ترجیجی با قیمت مناسب در اختیار تولید کننده داخلی  باید قرار گیرد، گفت: در حال حاضرما مجبوریم، بهره های 22 درصدی را به سیستم بانکی پرداخت کند در حالی که  کشورهای دیگر برای این موضوع بهره صفر درصدی در نظر می گیرند.

ثقفی در رابطه با برنامه های آتی این شرکت  اعلام کرد: در واحد تولیدی خود عمق ساخت داخل یخچال را به 80 درصد می خواهیم برسانیم به طوریکه شما اگر در چند ماه آینده از کارخانه بازدید داشته باشید شاهد این موضوع قرار خواهید گرفت

وی  با بیان اینکه امروز در جلسه با معاون اول رئیس جمهور قرار بر این شده است که قیمت مصرف کننده  بر روی محصولات نصب شود، گفت: فعلاً افزایش قیمت صورت نمی گیرد و تولید کننده موظف شده تا قیمت مصرف کننده  را بر روی محصولات  درج کند. البته هنوز زمان آن مشخص نیست اما قیمت کارخانه ، توزیع و مصرف کننده مشخص خواهد شد. که این قیمت ها در سامانه 124 هم درج می شود تا براساس آن مردم از قیمت ها اطلاع داشته باشند.