۰ نفر

در نشست نقشه راه همکاری‌ ایران و تاجیکستان مطرح شد؛

تدوین نقشه راه افزایش تبادلات تجاری با تاجیکستان / افزایش ۱۴۰درصدی صادرات در نیمه اول سال

۹ آبان ۱۴۰۰، ۱۳:۴۱
کد خبر: 576342
تدوین نقشه راه افزایش تبادلات تجاری با تاجیکستان / افزایش ۱۴۰درصدی صادرات در نیمه اول سال

سرپرست دفتر اروپا و آمریکای سازمان توسعه تجارت ایران از برگزاری جلسه با موضوع تدوین نقشه راه همکاری‌های اقتصادی-تجاری با جمهوری تاجیکستان به منظور افزایش تبادلات تجاری دو جانبه در راستای توافقات اخیر روسای جمهور دو کشور در اجلاس شانگهای در شهر دوشنبه خبر داد.

به گزارش اقتصادآنلاین، محمدرضا کریم‌زاده اظهار داشت: در این نشست چارچوب‌های همکاری سند نقشه راه همکاری‌های دو کشور در بخش‌های ارتباطات مقامات، سرمایه‌گذاری، حمل و نقل، صنعتی و معدنی، تجارت، بانکی و گمرکی مورد بررسی قرار گرفت.

وی در ادامه افزود: همچنین به موضوعاتی از قبیل اهمیت به کارگیری مکانیزم تهاتر با کشور تاجیکستان، همکاری‌های بانکی، آخرین وضعیت همکاری‌ها در زمینه سرمایه‌گذاری – گمرکی اشاره شد.

 سرپرست دفتر اروپا و آمریکای سازمان توسعه تجارت ایران گفت: در سفر اخیر هیات بلندپایه ایرانی به شهر دوشنبه سند همکاری‌های اقتصادی و فنی و سند تبادل الکترونیکی اطلاعات گمرکی نیز امضا شده که اجرایی شدن این اسناد نیز در نقشه راه مورد تاکید قرار گرفت.  

وی ادامه داد: از دیگر موارد طرح شده در این جلسه می‌توان به اهمیت توسعه همکاری‌های معدنی، صنعتی و زمین‌شناسی و تداوم ارتباطات فعال بخش‌های خصوصی دو کشور در این حوزه‌ها اشاره کرد.

در این نشست به بررسی توسعه روابط تجاری با تاجیکستان و افزایش حضور موثر شرکت‌های ایرانی خصوصا در حوزه خدمات فنی و مهندسی به ویژه معدن، صنایع معدنی، انرژی و صنایع تبدیلی و فناوری‌های نوین و حل مشکلات برخی از شرکت‌های فعال در بازار این کشور نیز تاکید شد.

همچنین صادرات ایران به تاجیکستان با افزایش بیش از ۱۴۰ درصدی در ۶ ماه اول سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل به رقم ۱۷ میلیون دلار رسیده است.

 این جلسه با مسئولیت سازمان توسعه تجارت ایران و با حضور دستگاه‌های مرتبط از جمله نمایندگان سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های فنی اقتصادی، شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین المللی ایران، گمرک ایران، سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی، وزارت امور خارجه، اتاق ایران، وزارت نیرو، بانک مرکزی، سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران و تراکتور‌سازی ایران برگزار شد.