۰ نفر

یک فعال بخش خصوصی در گفت‌و‌گو با اقتصادآنلاین؛

بی تاثیری تنش ایران و آذربایجان در تجارت با روسیه / توافقنامه اوراسیا پشتوانه تجارت دو کشور

۴ آبان ۱۴۰۰، ۱۵:۳۹
کد خبر: 574935
بی تاثیری تنش ایران و آذربایجان در تجارت با روسیه / توافقنامه اوراسیا پشتوانه تجارت دو کشور

رییس اتاق بازرگانی مشترک ایران و روسیه با تاکید بر عدم تاثیرپذیری تجارت دو کشور از تنش‌های پیش آمده بین ایران و آذربایجان خاطرنشان کرد: از آنجا که سیاست‌های تجاری ایران و روسیه بر مبنای توافقنامه اوراسیا تنظیم می‌شود، تنش‌های مذکور تاثیری در روابط تجاری دو کشور نداشته است.

اقتصادآنلاین - فاطمه اکبرخانی؛ از آنجا که کشور باتوجه به شرایط تحریمی عملا از درآمد‌های نفتی محروم شده، نگاه‌ها به درآمد آب باریکه از محل صادرات غیرنفتی است؛ اما در این شرایط بالاگرفتن تنش‌ها بین تهران و باکو بر سر نوار مرزی ایران و ارمنستان (دروازه تجارت ایران با اروپا)، آینده تجارت خارجی کشور را در هاله‌ای از ابهام فرو برده و منجر به نگرانی بسیاری از تجار شده است.

حالا باتوجه به اینکه پس از اعلام پیروزی جمهوری آذربایجان بر ارمنستان، این کشور اختیار یک راه تجاری کلیدی ایران به دریای سیاه و روسیه را در دست گرفته، نگرانی‌ها از آن است که تنش پیش آمده، در روند تجارت ایران با سایر کشور‌ها نظیر روسیه، ترکیه و ارمنستان اخلال ایجاد کند.

اما برخلاف این نگرانی‌ها، رییس اتاق بازرگانی مشترک ایران و روسیه در گفت‌و‌گو با خبرنگار اقتصادآنلاین بر عدم تاثیرپذیری تجارت دو کشور از تنش‌های پیش آمده با آذربایجان تاکید کرد و گفت: سیاست‌های تجاری ایران و روسیه بر مبنای توافقنامه اوراسیا تنظیم می‌شود، بر همین اساس تنش‌های مذکور تاثیری در روابط تجاری دو کشور نداشته است.

هادی تیزهوش تابان با اشاره به عضویت ایران و فدراسیون روسیه در توافقنامه اوراسیا، بیان کرد: اصولا سیاست‌های تجاری ایران و روسیه بر مبنای این توافقنامه مهم منطقه‌ای تنظیم می‌شود و تنش‌های پیش آمده با آذربایجان، تاثیر معنا‌داری در ارتباط ما و روسیه بر جای نگذاشته و روابط تجاری به مانند قبل در جریان است.

رییس اتاق بازرگانی مشترک ایران و روسیه تصریح کرد: علاوه بر تداوم روابط تجاری ایران و روسیه، تجارت ایران و آذربایجان هم مانند گذشته برقرار بوده و تاکنون مشکل خاصی در این زمینه توسط فعالان اقتصادی گزارش نشده است.

تابان با تاکید بر اینکه مشکلات موجود در تجارت با روسیه ارتباطی به تنش‌های ایران و آذربایجان ندارد، افزود: تاکنون بارها به مشکلات زیرساختی بر سر راه تجارت با فدراسیون روسیه، راهکارها و همچنین اقدامات لازم برای توسعه و بهبود روابط تجاری با این کشور اشاره شده و این کاستی‌ها ارتباطی به تنش‌های مذکور ندارد.

این فعال بخش خصوصی در پایان به نقش اتاق بازرگانی در توسعه صادرات غیر‌نفتی اشاره کرد و گفت: طی سال‌های اخیر اتاق بازرگانی همواره در صدد بوده تا با تبادل اندیشه و انتقال اطلاعات درست و کارشناسانه در کنار دولت، در مسیر بهبود و توسعه صادرات غیر نفتی کشور گام بردارد؛ در شرایط فعلی هم این نهاد خصوصی تلاش می‌کند تا با ایجاد ارتباطات مناسب با کشورهای هدف، در اجرای سیاست‌های تجاری کشور مؤثر واقع گردد.