۰ نفر

سخنگوی گمرک اعلام کرد؛

رشد ۵۲درصدی مبادلات تجاری با همسایگان

۲۵ مهر ۱۴۰۰، ۱۶:۳۶
کد خبر: 572336
رشد ۵۲درصدی مبادلات تجاری با همسایگان

سخنگوی گمرک از بازگشت عربستان به مقاصد صادراتی ایران اشاره کرد و گفت: در نیمه نخست سال جاری بیش از ۴۷ میلیون تن کالا به ارزش ۲۲ میلیارد و ۵۸۸ میلیون دلار بین ایران و ۱۵ کشور همسایه مبادله شد که نسبت به مدت مشابه پارسال از نظر ارزش ۵۲ درصد رشد داشته است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، «سید روح اله لطیفی» اظهار داشت: در نیمه نخست امسال تجارت ایران با ۱۵ کشور همسایه ۴۷ میلیون و ۲۲۲ هزار و ۷۶۸ تن کالا به ارزش ۲۲ میلیارد و ۵۸۸ میلیون و ۱۱ هزار و ۵۳ دلار بود که ۶۰ درصد وزن و ۵۰ درصد ارزش کل تجارت ۶ ماهه اول ۱۴۰۰ را به خود اختصاص دادند.

وی با بیان اینکه این میزان تجارت با کشورهای همسایه در مقایسه با نیمه نخست سال قبل ۳۷ درصد در وزن و ۵۲ درصد در ارزش رشد را نشان می دهد، تصریح کرد: در این مدت ۵۹ میلیون و ۹۹۶ هزار تن به ارزش ۲۱ میلیارد و ۸۰۵ میلیون و ۶۱۱ هزار و ۵۶۹ دلار کالا به جهان صادر شده که ۳۶ میلیون و ۸۷ هزار و ۳۷۳ تن به ارزش ۱۱ میلیارد و ۲۱۸ میلیون و ۱۳۸ هزار و ۱۱۹ دلار متعلق به کشورهای هم مرز با ایران بوده است و شامل ۶۰ درصد وزن و ۵۱.۵ درصد ارزش کالاهای صادراتی کشور می شود.

سخنگوی گمرک خاطرنشان کرد: صادرات ایران به کشورهای همسایه در نیمه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل از لحاظ وزنی ۳۳ درصد و از لحاظ ارزش ۴۱ درصد افزایش داشته است.

وی در خصوص میزان صادرات به هر یک از کشورهای همسایه تصریح کرد: عراق با سه میلیارد و ۸۴۰ میلیون، ترکیه با ۲ میلیارد و ۳۰۸ میلیون، امارات با ۲ میلیارد و ۲۴۳ میلیون، افغانستان با ۹۹۹ میلیون و پاکستان با ۵۴۴ میلیون دلار، پنج مقصد صادرات کالاهای ایرانی در کشورهای همسایه بودند.

لطیفی تاکید کرد: عمان با ۲۷۷ میلیون، روسیه با ۲۷۰ میلیون، جمهوری آذربایجان با ۲۱۲ میلیون، ارمنستان با ۱۵۶ میلیون، ترکمنستان با ۱۴۵ میلیون، قزاقستان با ۸۰ میلیون، قطر با ۷۵ میلیون، کویت با ۶۵ میلیون، بحرین با سه میلیون دلار و عربستان با ۳۹ هزار دلار به ترتیب مقاصد صادرات کالاهای ایرانی به کشورهای همسایه بودند.

وی در خصوص واردات از ۱۵ کشور همسایه نیز گفت: کل واردات کشور در نیمه نخست امسال ۱۹ میلیون و ۱۳۸ هزار و ۸۳ تن به ارزش ۲۳ میلیارد و ۱۲۰ میلیون و ۵۵۶ هزار و ۴۴۸ دلار بود که کشورهای همسایه با ۱۱ میلیون و ۱۳۵ هزار و ۳۹۵ تن کالا به ارزش ۱۱ میلیارد و ۳۶۹ میلیون و ۹۷۲ هزار و ۹۳۴ دلار، ۵۸ درصد وزن و ۴۹ درصد ارزش کل واردات کالا به کشور را به عنوان کشورهای طرف معامله با ایران به خود اختصاص دادند.

لطیفی اظهار داشت: امارات با هفت میلیارد و ۳۰۵ میلیون، ترکیه با ۲ میلیارد و ۴۳۵ میلیون، روسیه با ۶۳۹ میلیون، عراق با ۴۹۹ میلیون و عمان با ۲۷۰ میلیون پنج کشور طرف معامله با ایران برای تامین کالاهای کشور بودند و کشورهای پاکستان، قزاقستان، جمهوری آذربایجان، ترکمنستان، ارمنستان، کویت، افغانستان، قطر و بحرین در رتبه های بعدی قرار دارند که عربستان نیز آماری برای فروش کالا به ایران ندارد.

لطیفی گفت: میزان  معامله کالاهای مورد نیاز کشور در ۶ماه نخست امسال، نسبت به مدت مشابه سال قبل از لحاظ وزنی ۵۰ درصد و از لحاظ ارزشی ۶۷ درصد رشد داشته است.

ایران به عنوان کشوری واقع در قاره آسیا و منطقه خاورمیانه با کشورهای پاکستان، افغانستان، ترکمنستان، جمهوری آذربایجان، ارمنستان، ترکیه و عراق مرزهای زمینی و با جمهوری آذربایجان، ترکمنستان، روسیه قزاقستان، امارات، قطر، بحرین، عمان، عربستان و کویت مرز دریایی دارد که می تواند با افزایش تجارت، از مزایای همسایگی بهره مند شود.

بر اساس آخرین اعلام گمرک، تجارت خارجی ایران در نیمه نخست سال جاری به ۷۹ میلیون و ۱۰۰ هزار تن کالا به ارزش ۴۵ میلیارد دلار رسید که سهم صادرات ۶۰ میلیون تن کالا به ارزش ۲۱ میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار و سهم واردات ۱۹ میلیون و ۱۰۰ هزار تن به ارزش ۲۳ میلیارد و ۱۰۰ میلیون دلار بود.

طی سال‌های اخیر مبادلات تجاری ایران و عربستان کاهش پیدا کرد و در سال ۹۹ صادرات و واردات دو کشور به صفر رسیده بود.