۰ نفر

رییس اتاق بازرگانی ایران؛

نگاه واقع‌ گرایانه‌ در حمایت از تولید وجود ندارد

۲۲ مهر ۱۴۰۰، ۲۰:۴۷
کد خبر: 571511
نگاه واقع‌ گرایانه‌ در حمایت از تولید وجود ندارد

رییس اتاق بازرگانی ایران گفت: نگاه واقع‌گرایانه‌ای در حوزه خودکفایی و حمایت از تولید داخل وجود ندارد که سبب تنزل کشور در زنجیره ارزش آسیا شده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از مهر، غلامحسین شافعی پیش از ظهر پنج‌شنبه در نشست اعضای کمیسیون ویژه جهش و رونق تولید مجلس با رییس و اعضای اتاق بازرگانی خراسان رضوی، با بیان این‌که مشکل مهلک دولت‌ها، استفاده از ارز در اقتصاد ملی به جای توجه به افزایش صادرات است، اظهار کرد: دولت‌ها بیشتر به دنبال افزایش عرضه ارز و کنترل قیمت آن هستند که در نهایت نتیجه‌ای ندارد.

وی با بیان این‌که هیچ دولتی به اندازه دولت جدید با این حجم از مسائل و مشکلات مواجه نبوده است، ادامه داد: علاوه بر مسئله تحریم اقتصادی، خشکسالی گسترده در کشور و شیوع کرونا سبب شده دولت سیزدهم را دارای بیشترین مشکلات پیش رو در میان دولت‌های بعد از انقلاب بدانیم.

خطا در تصمیم‌گیری، تورم سرسام‌آور به دنبال دارد

رییس اتاق بازرگانی ایران با بیان این‌که هرگونه خطای راهبردی می‌تواند حجم نقدینگی را افزایش داده و تورم سرسام‌آوری در آینده به وجود آورد، خاطرنشان کرد: به نظر می‌رسد اقتصاد مشکل اول کشور نیست و سیاست داخلی و خارجی در خدمت اقتصاد دولتی حرکت نمی‌کنند.

وی با تأکید بر این‌که نگاه واقع‌گرایانه‌ای در حوزه خودکفایی و حمایت از تولید داخل وجود ندارد، اضافه کرد: نبود چنین نگاهی سبب تنزل کشور در زنجیره ارزش آسیا شده و سهم ایران از اقتصاد جهانی را نسبت به ۴۰ سال گذشته نصف کند.

شافعی با بیان این‌که مردم باید تاوان خلأ نبود نگاه نظام‌مند علمی و همه‌جانبه به اقتصاد کشور را بپردازند، تصریح کرد: قدرت تصمیم‌گیری در ستادهای مختلف توسط مدیران عالی کشور توزیع شده و هر کدام کار خود را انجام می‌دهند که این موضوع سبب شده فرآیند تصمیم‌گیری در کشور بسیار طولانی و بدون پاسخگو شود.

روش درست حمایت از تولید مشخص نیست

وی افزود: حمایت از تولید در هر قوه به یک شکل انجام می‌شود و مشخص نیست روش درست حمایت از تولید باید چگونه باشد.

شافعی با بیان این‌که متأسفانه هیچ اولویت‌بندی در حمایت از واحدهای تولیدی از کار افتاده با بازدهی پایین یا حمایت از راه‌اندازی واحدهای جدید وجود ندارد، خاطرنشان کرد: نظام قیمت‌گذاری کالا در بخش تولید در قالب شعار «کنترل تورم» موضوع امروز اقتصاد کشور است.

وی اضافه کرد: بروز بسیاری از مسائل ناشی از سوءمدیریت بوده که منجر به افزایش هزینه‌های تولید و قیمت تمام شده محصول شده است؛ منطقی نیست که نرخ نهاده‌های تولید افزایش پیدا کند اما تولیدکننده را وادار به ثبات قیمت کالا کنیم.

رییس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی ایران گفت: تنها ۳۵ درصد از کل صادرات سالانه کشور متعلق به بخش خصوصی واقعی است.

وی به مشکل موجود در سیاست‌های ارزی کشور در چهار سال اخیر اشاره و اظهار کرد: ۶۵ درصد صادرات سالانه کشور به واحدهای دولتی، نیمه دولتی و خصولتی تعلق دارد که بیش از ۹۰ درصد صادرات آن‌ها نیز مواد خام است.

تبدیل بازار خودرو به «بخت‌آزمایی ملی»

شافعی، شیوه واگذاری خودرو به شکل قرعه‌کشی را به «بخت‌آزمایی ملی» توصیف کرد و ادامه داد: یکی از شرکت‌های خودرو سازی در سال گذشته ۴۰۰ هزار میلیارد ریال تولید داشت اما سقف افزایش قیمت دستوری برای محصولات این شرکت حداکثر یک میلیارد ریال در نظر گرفته شد در حالی که افزایش قیمت خودرو در بازار آزاد ۲ میلیارد ریال بوده و بیشتر سود مابه‌التفاوت قیمت واقعی خودرو در بازار با قیمت کارخانه به جیب دلالان بازار رفت.

وی با اشاره به افزایش بدهی این شرکت خودرو سازی و تزریق منابع مالی از بانک مرکزی برای جبران این بدهی اشاره کرد و از کمیسیون ویژه جهش تولید مجلس خواست تا به دنبال نجات واقعی بخش تولید باشند.