۰ نفر

در گفت‌وگو با اقتصادآنلاین برآورد شد؛

تجارت ۳.۸میلیارد دلاری ایران و عراق در نیمه اول امسال / پیش بینی صادرات ۹میلیارد دلاری تا پایان سال

۱۰ مهر ۱۴۰۰، ۱۹:۳۰
کد خبر: 567701
تجارت ۳.۸میلیارد دلاری ایران و عراق در نیمه اول امسال / پیش بینی صادرات ۹میلیارد دلاری تا پایان سال

دبیر کل اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق از تجارت ۳.۸ میلیارد دلاری دو کشور در نیمه اول امسال خبر داد و گفت: پیش‌بینی می‌شود تا پایان امسال، حجم صادرات به عراق به ۹ میلیارد دلار برسد.

اقتصاد آنلاین - فاطمه اکبرخانی؛ حمید حسینی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادآنلاین با اشاره به افزایش حجم صادرات نسبت به پارسال و بازگشت روند تجارت خارجی به روال سال۹۸ اظهار کرد: سال گذشته باتوجه به جدید بودن پدیده کرونا، صادرات تا ماه‌ها قفل شده بود اما با کاهش اثر این بیماری و باز شدن مرز‌ها، حجم تجارت خارجی از ابتدای امسال افزایش یافت.

این فعال بخش خصوصی ادامه داد: حالا با بهبود شرایط، روند تجارت خارجی به روال سال۹۸ برگشته و حتی آمار‌ها نشان می‌دهد که میزان صادرات شش ماهه امسال، نسبت به نیمه اول سال ۹۸ هم بیشتر شده است.

رشد ۹ درصدی صادرات شش ماهه امسال نسبت به سال ۹۸

حسینی از افزایش ۹درصدی صادرات به عراق طی شش ماه نخست امسال در مقایسه با مدت مشابه سال۹۸ خبر داد و گفت: طبق آخرین آمار، حجم صادرات کشور طی شش ماه اول امسال نسبت به مدت مشابه سال۹۸، با حدود ۹درصد یعنی بالغ بر ۱.۸میلیارد دلار افزایش، به ۲۱.۸میلیارد دلار رسیده است.

دبیر کل اتاق مشترک ایران و عراق به وضعیت تجارت خارجی دو کشور هم اشاره کرد و افزود: همچنین طی شش ماه نخست امسال، حجم تجارت خارجی ایران و عراق به ۳.۸میلیارد دلار رسیده که مقایسه این رقم با تجارت سه میلیارد دلاری مدت مشابه سال گذشته، از ۲۶.۵درصد افزایش خبر می‌دهد.

این فعال بخش خصوصی اضافه کرد: ما از عراق واردات چندانی نداریم، به طوریکه طی شش ماه گذشته سهم واردات از مجموع تجارت خارجی ۳.۸میلیارد دلاری ،حدود ۶۰میلیون دلار و مابقی مربوط به صادرات بوده است.

حسینی در پایان با پیش‌بینی وضعیت تجارت ایران و عراق تا پایان سال اظهار کرد: طی سال‌های گذشته بیشترین میزان صادرات به عراق ۹میلیارد دلار بوده که سال گذشته این رقم به حدود ۷.۵میلیارد دلار کاهش پیدا کرد؛ حالا باتوجه به بهبود شرایط، پیش‌بینی می‌شود حجم تجارت ایران و عراق تا پایان امسال مجددا به ۹میلیارد دلار برسد.