۰ نفر

تا پایان مرداد ماه صورت گرفت؛

رشد تولید ۱۷محصول منتخب صنعتی و معدنی

۸ مهر ۱۴۰۰، ۹:۴۶
کد خبر: 566997
رشد تولید ۱۷محصول منتخب صنعتی و معدنی

بررسی آمارهای رسمی منتشره وزارت صنعت، معدن و تجارت حاکی از رشد تولید ۱۷ محصول منتخب صنعتی و معدنی تا پایان مرداد ماه است. کارشناسان از این موضوع به عنوان افزایش علاقه جامعه به سرمایه‌گذاری و حفاظت از ظرفیت‌های تولید یاد می‌کنند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، واکاوی آمارهای وزارت صنعت، معدن و تجارت حاکی از آن است که از ابتدای امسال تا پایان مردادماه از بین ۳۶ محصول منتخب بخش صنعت و معدن، ۱۷ محصول با رشد تولید مواجه شدند که شامل ۱۱ محصول صنعتی و ۶ محصول بخش معدن و صنایع معدنی می‌شود.

هرچند این مهم با توجه به اتخاذ سیاست‌های حمایتی نظیر تسریع در تامین مواد اولیه مورد نیاز بخش صنعت و معدن حاصل شده است، اما فراموش نکنیم مشکلات پیش آمده در تامین برق و تصمیمات مقطعی دولت برای قطع برق برخی صنایع به‌منظور تامین برق مصرفی جامعه، در کاهشی شدن تولید برخی محصولات از جمله سیمان و فولاد تاثیرگذار شد که به گفته کارشناسان در نیمه دوم امسال جبران خواهد شد.

برپایه این آمارها و در بخش خودرو در هم‌سنجی با پارسال، تولید انواع خودروی سواری با رشد ۲ دهم درصدی به ۳۴۹ هزار و ۷۰۰ دستگاه و تولید کامیون، کامیونت و کشنده با رشد ۵۹.۸ درصدی به سه‌هزار و ۱۷۵ دستگاه رسید.

شایان ذکر است که رشد حاصل شده در تولید کامیون، کامیونت و کشنده، بیشترین رشد به ثبت رسیده در بین محصولات منتخب صنعتی بود.

همچنین تولید خودرو در بخش وانت با ثبت افت ۱۴ درصدی به ۲۷ هزار و ۱۰۸ دستگاه و در اتوبوس، مینی‌بوس و ون با کاهش ۲.۸ درصدی به ۶۶۹ دستگاه رسید.

در بخش خودروهای کشاورزی نیز کمباین‌سازان با تولید ۲۴۰ دستگاه کمباین، رشد ۷.۱ درصدی ثبت کردند.

تولید بیش از ۲.۶ میلیون دستگاه لوازم‌خانگی بزرگ

بررسی آمارهای رسمی منتشره وزارت صنعت، معدن و تجارت حاکی از تولید ۲‌میلیون و ۶۱۰ هزار دستگاه لوازم‌خانگی بزرگ شامل انواع تلویزیون، یخچال و فریزر، ماشین لباس‌شویی و کولر آبی است.

با توجه به تولید ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار و ۳۰۰ دستگاه از این محصولات در مدت مشابه پارسال، رشد ۸.۷ درصدی در تولید این چهار محصول بزرگ به ثبت رسید.

در این مدت ۸۵۸ هزار و ۷۰۰ دستگاه یخچال و فریزر توسط شرکت‌های ایرانی تولید شد که در هم‌سنجی با پارسال رشد ۱۱.۹ درصدی داشته است.

کارخانجات داخلی در پنج ماهه نخست امسال ۷۵۳ هزار و ۷۰۰ دستگاه کولر آبی تولید کردند. این آمار در مقایسه با مدت مشابه پارسال حاکی از رشد ۴.۱ درصدی است.

بیشترین رشد تولید لوازم‌خانگی در این مدت مربوط به ماشین لباس‌شویی با ۳۶.۸ درصد است و کارخانجات موفق شدند ۵۴۹ هزار و ۹۰۰ دستگاه از این محصول تولید کنند.

در مدت یاد شده، اما تولید تلویزیون با ۴۴۷ هزار و ۷۰۰ دستگاه، رشد منفی ۱۱.۷ درصدی ثبت کرد.

سایر محصولات صنعتی

بر اساس این آمارها، تولیدکنندگان داخلی در پنج ماهه نخست امسال موفق به تولید ۸۳۴ هزار و ۷۰۰ تن روغن ساخته شده نباتی (رشد ۳۷.۲ درصد)، ۲۲۲ هزار و ۳۰۰ تن کارتن (رشد ۲.۳ درصدی)، ۳۶۳ هزار و ۳۰۰ مترمکعب نئوپان (رشد ۵.۸ درصدی)، ۶۶ هزار و ۲۰۰ تن دوده (رشد ۱۷.۲ درصدی) و ۲۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تن محصولات پتروشیمی (رشد ۴.۷ درصدی) شدند.

در سایر محصولات منتخب صنعتی، اما رشد تولید منفی بود که شامل ۲۲۵ هزار و ۸۰۰ تن پودر شوینده (کاهش ۱۴.۵ درصدی)، ۳۹۴ هزار و ۴۰۰ تن انواع کاغذ (افت نیم درصدی)، ۶۴۹ هزار و ۲۰۰ مترمکعب فیبر (کاهش ۳.۷ درصدی)، ۱۱ هزار و ۱۰۰ تن سموم دفع آفات نباتی (کاهش ۲۷.۹ درصدی)، ۲۵۸ هزار و ۸۰۰ تن روغن صنعتی و موتور تصفیه اول (افت ۳.۵۴ درصدی)، یک‌هزار و ۴۰۰ تن الیاف اکریلیک (کاهش ۳۷ درصدی)، ۹۸ هزار و ۸۰۰ تن نخ سیستم پنبه‌ای و ترکیبی الیاف مصنوعی (افت ۶.۸ درصدی)، ۱۳‌میلیون و ۳۰۰ هزار فوت‌مربع چرم (کاهش ۲.۲ درصدی)، ۴۵ میلیون و ۲۰۰ هزار زوج انواع پاپوش و کفش (کاهش ۷.۷ درصدی) و ۲ میلیون و ۹۱۷ هزار و ۵۰۰ دستگاه الکتروموتور (کاهش ۱۷.۵ درصدی)‌ است.

 تا ابتدای شهریورماه امسال با صدور پروانه‌های بهره‌برداری، بیش از ۲ هزار و ۶۰۰ واحد صنعتی به چرخه تولید اضافه شد که با رشد حدود چهار درصدی در مقایسه با مدت مشابه پارسال همراه بوده است.

رشد تولید ۶ محصول بخش معدن و صنایع معدنی

مطابق آمارهای اعلامی وزارت صنعت، معدن و تجارت، در پنج ماهه ابتدایی امسال از بین ۱۲ محصول اصلی و عمده بخش معدن و صنایع معدنی، ۶ محصول از جمله کاتد مس و شمش آلومینیوم با رشد تولید و ۶ محصول دیگر از جمله فولاد و سیمان با کاهش تولید مواجه شدند.

در پنج ماهه نخست امسال فولادسازان موفق به تولید ۱۰ میلیون و ۸۸۲ هزار و ۸۰۰ تن فولاد خام شدند. آماری که در هم‌سنجی با پارسال حاکی از افت ۶.۸ درصدی است.

همچنین در بخش محصولات فولادی نیز ۹ میلیون و ۸۵۶ هزار و ۴۰۰ تن محصول تولید شد که در مقایسه با پنج ماهه نخست سال ۹۹ کاهش ۱۰.۶ درصدی نشان می‌دهد.

در کاتد مس رشد ۱.۴ درصدی به ثبت رسید و شرکت‌های داخلی موفق به تولید ۱۲۱ هزار و ۸۰۰ تن از این محصول شدند. همچنین در شمش آلومینیوم رشد ۳۰.۶ درصدی حاصل شد و ۲۲۲ هزار و ۶۰۰ تن شمش تولید شد.

با این حال آمارها در تولید آلومینا، کنسانتره زغال‌سنگ و سیمان نیز کاهشی بود و به‌ترتیب ۹۶ هزار و ۴۰۰ تن (کاهش ۶ درصدی)، ۶۱۵ هزار و ۳۰۰ تن (افت ۴.۱ درصدی) و ۲۶ میلیون و ۴۳۳ هزار و ۳۰۰ تن (کاهش ۱۰.۶ درصدی) تولید شد.

برپایه این گزارش، تا پایان مرداد ماه ۱۸۱ میلیون و ۹۷۹ هزار و ۶۰۰ متر مربع کاشی و سرامیک (رشد ۷.۵ درصدی)، ۵۴۸ هزار و ۴۰۰ تن شیشه جام (رشد ۲۶.۵ درصدی)، ۳۰۵ هزار و ۵۰۰ تن ظروف شیشه‌ای (رشد ۲.۳ درصدی)، ۲۴ هزار و ۲۰۰ تن ظروف چینی (رشد ۲۰.۷ درصدی) و ۴۰ هزار و ۴۰۰ تن چینی بهداشتی (افت ۱۳.۳ درصدی) تولید شد.