۰ نفر

در کلاب هاوس اقتصادآنلاین مطرح شد؛

منفعت بی نظیر کره ای ها از ممنوعیت واردات با ورود کالا از طریق کولبران/ موافقان و مخالفان واردات ال جی و سامسونگ چه می گویند؟

۶ مهر ۱۴۰۰، ۲۱:۱۴
کد خبر: 566561
منفعت بی نظیر کره ای ها از ممنوعیت واردات با ورود کالا از طریق کولبران/ موافقان و مخالفان واردات ال جی و سامسونگ چه می گویند؟

سخنگوی انجمن صنفی تولیدکنندگان لوازم خانگی با بیان اینکه اکنون تا ۵٠ درصد بازار کنونی لوازم خانگی در دست برندهای قاچاق خارجی است، گفت: به اجبار تحریم و مضیقه ارزی واردات ممنوع شد.

به گزارش اقتصادآنلاین، مرسل صدیق، رییس انجمن سازندگان قطعات لوازم خانگی در کلاب هاوس اقتصادآنلاین گفت: صنعت ایران در دهه ۶٠ شروع به رشد کردن و برای واردات ماشین آلات تسهیلات خوبی گرفتند و در دهه ٨٠ اوج شکوفایی صنایعی مثل لوازم خانگی بود و اکنون برندهای ارزشمند در این حوزه فعال هستند.

وی افزود: کالای ال جی و سامسونگ بر اثر گرایش مردم و ترفندهای خاص واردکنندگان با قیمت بسیار بالا به فروش برسند در حالیکه تولیدات داخلی در قیمت منطقی قرار گرفته است. کالای داخلی کیفیت خوبی دارد و تا ۵٠ درصد ارزان‌تر از کالای خارجی است و از همه مهمتر در حوزه اشتغال نیز توانسته به خوبی شکل بگیرد پس برگشت ال جی و سامسونگ باعث می‌شود که تولید داخلی صدمه ببیند چرا که قرار است به جای ارز بلوکه شده قرار است لوازم خانگی وارد کشور بشود.

به گفته صدیق دولت باید حمایت خود را از صنعت لوازم خانگی ادامه دهد و این دغدغه واحد‌های صنعتی است که با واردات اشتغال آنها تحت تاثیر قرار دهد؛ این در حالی است که قطعات تولیدی این صنعت باکیفیت هستم و فقط خلا تکنولوژیکی داریم از دهه ۶٠ تا ٩٠ تحول بزرگی در حوزه صنعت لوازم خانگی داشتیم و اکنون نرخ بهره بالا در کنار تورم ناشی از سیاست های کلی پولی و ارزی دولت، برای صنعت آزاردهنده است. بازار نباید به سمت خرید کالاهای خارجی برود و این اگر زمانی رخ دهد که اشتغال دچار مشکل می شود.

تا قبل سال ٩٧ به خاطر تحریم آمریکا بازار ایران در سیطره لوازم خانگی خارجی بود

حمیدرضا غزنوی، سخنگوی انجمن صنفی تولیدکنندگان لوازم خانگی در کلاب هاوس اقتصاد آنلاین گفت: تا قبل سال ٩٧ به خاطر تحریم آمریکا بازار ایران در سیطره لوازم خانگی خارجی بود و درها باز گذاشته شد و هم خطوطی شکل گرفت که سرمایه گذار ایرانی برندهای خارجی را برای تولید و مونتاژ به ایران آوردند. افکاری که می گفتند رقابت باید باشد تا تولید ایران رقابتی شود توانست تا قبل سال ٩٧ این ایده را پیاده کند و عمده بازار هم در اختیار کره ای ها بودند و در سال ٩٧ با تحریم، بازار لوازم خانگی که تا ٧٠ درصد در دست خارجی ها بود، از حضور خارجی ها تهی شد.

وی ادامه داد: تولیدکنندگان ایرانی تا پیش از سال ٩٧ ضعیف نگه داشته شدند و عایدی این حضور خارجی ها اخراج کارگران و مهندسان ایرانی و بیکاری بود و برخی با تفکر اینکه بازار رقابتی باشد جنگ تمام عیار اقتصادی به راه انداختند. یک طرف آنقدر بزرگ شد و کشور را در اختیارش قرار دادیم که اجاره نداد طرف دیگر که تولیدکننده ایرانی است، رشد کند.

غزنوی افزود: ما به اجبار تحریم و مدیریت منابع ارزی واردات را ممنوع کردیم و امروز تولیدکنندگان لوازم خانگی داخلی افزایش اشتغال داشتیم و بازار را به خوبی کنترل رسیدیم و تولیدکنندگان به مقیاس اقتصادی رسیدند. امروز در صنعت لوازم خانگی این دستاورد را به دست آوردیم؛ اگرچه قاچاق هم اکنون وجود دارد و تا ۵٠ درصد بازار کنونی در اختیار کالاهای خارجی است که به صورت قاچاق وارد کشور می شود. امروز به جای یازده میلیون ١۵ میلیون دستگاه لوازم تولید شده ما انحصارگرا نیستیم و از شراکت با تولیدکنندگان خارجی برای انتقال تکنولوژی استقبال می کنیم.

اولین مولفه برای مصرف کننده قیمت است

اسلامیان، نایب رییس انجمن توزیع کنندگان لوازم خانگی در کلاب هاوس اقتصادآنلاین گفت: در ۵ سالی که تحریم بودیم و اجازه واردات نبود همه این محصولات به صورت غیرقانونی وارد می شد اما این کالاها خدمات پس از فروش نداشتند و فقط کره ای ها هزینه کمتری پرداخت کردند و کالاهای آنها بدون گارانتی وارد کشور می شود

وی ادامه داد: ممنوعیت واردات سبب شد که کارگران بیکار شوند و جای خود را به کوله برات بدهند و این به نفع کره ای ها شده است و دولت هم از محل تعرفه ها درآمد حاصل نکرداین تفکر که واردات باید ممنوع شود در هیچ جای دنیا دیده نمی شود و اگرچه برخی از کشورها توان تولید همه کالاها را دارند؛ اما صرفه اقتصادی تولید را نادیده نمی گیرند.

اسلامیان افزود: اگرچه برخی از کالاهای خارجی گارانتی ندارند اما مردم ترجیح می دهند کالای خارجی بخرند و اکنون فروشندگان در بازار برای فروش کالای ایرانی خود مشکل داریم چراکه قیمت کالای ایرانی همپای کالای قاچاق خارجی است و مصرف کننده برای خرید کالای خارجی مراجعه می کنند.

وی گفت: اولین مولفه برای مصرف کننده قیمت است و برای مردم این فاکتور خیلی مهم است و مصرف کننده نهایی قیمت، برند و کیفیت را در نظر دارد. برندهای خوب ایرانی را به پایانه مرزی انتقال می‌دهند و با برند خارجی مجدد به بازار داخلی برمی گردانند.

ایران باید با رویکرد حمایت از تولید ملی با دنیا تعامل کند

عباس هاشمی، دبیر انجمن صنایع لوازم خانگی در کلاب هاوس اقتصادآنلاین گفت: ایران باید با رویکرد حمایت از تولید ملی با دنیا تعامل کند و نباید به بهانه سلیقه مصرف کننده منافع ملی را با گشودن درهای واردات نادیده گرفت پیشنهاد این است که کالاهای نهایی لوازم خانگی را در یک دوره مشخص پذیرش نکنیم و ادامه این ممنوعیت برای واردات کالا را برای زمان مشخص ادامه دهیم؛ اما ما باید رشد اقتصادی کشور را مشخص کرده و روند را رصد نماییم.

وی افزود: باید مشکل تحریم را به طور جد حل نماییم و عدم امکان توافق با دنیا امکان تحقق اهداف حمایت از تولید و آزادسازی منابع ارزی کشور وجود ندارد.

هاشمی گفت: تمرکز مدیران صنعت لوازم خانگی به موضوعات روزمره شده و سهولت واردات و تامین مالی و فرایند تولید را پیگیری می کنند در حالیکه باید در حوزه نوآوری و ایجاد زنجیره ارزش و نه صرفا زنجیره تامین کار را پیش برند.

سامسونگ و ال جی مجوزی برای ورود کالاهای ساخته شده ندارند

احسان فدایی گفت: سامسونگ و ال جی مجوزی برای ورود کالاهای ساخته شده ندارند و این خبر سوخته است که قرار است ال جی و سامسونگ برگردند

مدیر ارتباطات سام افزود: افرادی که متهم هستند سرمایه گذاری شخصی کردند و مرحله به مرحله خطوط تولید بنا کردند و اگر این کار را نمی کردند، قاچاق صورت می گرفت. خطوط تولیدی ال جی و سامسونگ مشخص است و انتقال تکنولوژی صورت گرفته است و البته هیچ کشوری در دنیا آخرین تکنولوژی را به سایرین نمی دهند. 

وی اظهار داشت: ما منتقد ورود کالاهای ساخته شده هستیم و باید تعرفه بالا بگذارند اگرنه خود ما به عنوان سام و جی پلاس باید خطوط تولیدی را جمع کنیم. 

فدایی افزود: در سند راهبردی صنعت لوازم خانگی نباید تنها یک شرکت قرار گیرد و باید زمینه برای اظهارنظر همه فراهم شود؛ ضمن اینکه اگر قرار است واردات ال جی و سامسونگ ممنوع شود باید همه برندهای خارجی ممنوع شود.

ال جی و سامسونگ اصلا نرفته اند

رضا شهیدی با بیان اینکه ال جی و سامسونگ اصلا نرفته اند که بیایند، گفت: آنها بازار خود را دارند و اصلا برای کره ای ها مهم نیست که در ایران تولید کنند یا در سایر کشورها به تولید بپردازند.

دبیر انجمن صوتی و تصویری افزود: ٣٠ درصد قیمت تمام شده ما مربوط به هزینه های پرداختی تولید است که این هزینه را قاچاقچی ندارد؛ ضمن اینکه ارز پرداختی قاچاقچی به شدت ارزان است و اصولاً حتی همه شرایط مهیا شود به نظر نمی رسد ال جی و سامسونگ قبول کنند برگردند. 

وی ادامه داد: آنها تازه راه کم کردن هزینه را پیدا کرده اند و بعید است بخواهند این راحتی را به هزینه های یک کار شفاف ببخشند. ما فضای رقابتی سالم را با کالاهای خارجی می خواهیم و حمایت دیگری نمی خواهیم.