۰ نفر

رییس کل سازمان توسعه تجارت ایران اعلام کرد؛

ابلاغ دستورالعمل بسته حمایت از صادرات غیرنفتی سال۱۴۰۰

۲۹ شهریور ۱۴۰۰، ۱۵:۲۲
کد خبر: 564077
ابلاغ دستورالعمل بسته حمایت از صادرات غیرنفتی سال۱۴۰۰

رییس کل سازمان توسعه تجارت ایران گفت: دستورالعمل ماده ۳ بسته حمایت از صادرات غیر نفتی سال ۱۴۰۰ در خصوص فرایند پرداخت تسهیلات ریالی سرمایه در گردش صادراتی و تسهیلات ارزی در قالب اعتبار خریدار و فروشنده از محل منابع صندوق توسعه ملی نهایی و ابلاغ شد.

به گزارش اقتصادآنلاین، «علیرضا پیمان پاک» اظهار داشت: امیدواریم با همکاری صندوق توسعه ملی در خصوص تخصیص منابع لازم و همچنین هماهنگی با بانک‌های عامل، با پرداخت تسهیلات ریالی و ارزی به صادرکنندگان، شاهد کاهش هزینه‌های حضور صادرکنندگان در بازارهای هدف و افزایش قدرت رقابت‌پذیری آنها باشیم. 

وی افزود: بر اساس مفاد این دستورالعمل که با بهره‌گیری از نظرات سایر بخش‌های  اثرگذار بر تجارت خارجی کشور تدوین شده، تلاش کردیم تا فرآیند تخصیص و پرداخت تسهیلات سرمایه در گردش صادراتی به صورت برخط و در حداقل زمان ممکن انجام شود و تمام اطلاعات و ارزیابی‌ها نیز در سامانه و به صورت هدفمند و شفاف صورت گیرد.

رییس کل سازمان توسعه تجارت ایران تصریح کرد: پرداخت تسهیلات از طریق سامانه‌های بهین یاب و سپیدار بوده که پس از احراز اهلیت صادراتی صادرکنندگان، درخواست متقاضیان به کارتابل بانک‌های عامل و احراز اهلیت اعتباری ارجاع و در نهایت اعتبار پرداخت می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: شاخص های در نظرگرفته شده جهت احراز اهلیت صادراتی شامل میانگین صادرات در طول سه سال گذشته، بازرگانی یا تولیدی بودن متقاضی، نوع کالای صادراتی بر اساس ارزش افزوده و اولویت کشورهای همسایه و اوراسیا است که با توجه به این وزن دهی سعی در حمایت حداکثری از صادرکنندگان را داریم.

پیمان پاک با اشاره به ضرورت استفاده از ابزارهای تشویقی جهت تسریع و تسهیل ایفای تعهدات ارزی صادرکنندگان تاکید کرد: یکی از شاخص های اثرگذار در احراز اهلیت صادراتی صادرکنندگان جهت دریافت تسهیلات سرمایه در گردش صادراتی از محل منابع صندوق توسعه ملی، میزان ایفای تعهدات ارزی بوده و صادرکنندگانی که نسبت بیشتری از تعهدات ارزی خود را ایفا کرده باشند دارای امتیاز بیشتری بوده و جهت دریافت  تسهیلات سرمایه در گردش از اولویت بالاتری برخوردار خواهند شد. 

پیمان پاک اظهار داشت: ارزیابی و اثرگذاری پرداخت تسهیلات سرمایه در گردش از سوی سازمان توسعه تجارت ایران انجام می‌شود و بر این اساس، پرداخت مجدد تسهیلات سرمایه در گردش با نرخهای ترجیحی انجام خواهد شد.

معاون وزیر تاکید کرد: با توجه به پیگیری های انجام شده و مفاد بسته حمایت از صادرات غیر نفتی سال ۱۴۰۰، مبلغ 2 هزار میلیارد تومان از منابع صندوق توسعه ملی در بانک های عامل سپرده گذاری شده و بانک های عامل با ترکیب این منابع با منابع خود به نسبت ۵۰-۵٠، در نهایت مبلغ چهار هزار میلیارد تومان تسهیلات سرمایه در گردش صادراتی با نرخهای ترجیحی پرداخت خواهند کرد.