۰ نفر

بازار آهن و فولاد در لاک دفاعی

۲۸ شهریور ۱۴۰۰، ۱۰:۵۲
کد خبر: 563602
بازار آهن و فولاد در لاک دفاعی

با توجه به گذر از پیک مصرف آهن و فولاد در فصل پیش‌رو، کمبودی در زمینه آهن و فولاد در بازار وجود ندارد. در این میان یک عامل موثر روند نزولی نرخ فولاد جهانی است؛ شمش فولادی CIS در یک ابرسایکل بلند‌مدت در بازارهای صادراتی در یک بازه زمانی حدود یکساله از کف ۳۲۵ تا سقف ۷۲۰ دلار؛ صعود کرد تا اینکه حدودا از چهار ماه پیش تغییر مسیر داده و پیوسته کاهشی بوده تا جایی که امروز حول ۶۰۰ دلار دیده می‌شود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از جهان صنعت،  عامل موثر دیگر در عقب‌نشینی خریداران شمش در بازار داخلی، مربوط می‌شود به صحبت‌های مهم و راهبردی وزیر صمت مبنی بر برنامه‌های سه مرحله‌ای تدارک دیده شده برای کنترل و ساماندهی بازار فولاد کشور؛ که در فاز اول که از مهرماه آغاز می‌شود؛ ظاهرا دستورالعمل‌های مربوطه به سطوح مختلف زنجیره تامین ابلاغ خواهد شد؛ در فاز دوم اجرای درست این دستورالعمل‌ها نظارت خواهد شد و در آخرین مرحله عنوان شد که قرار است راه تنظیم نرخ بازار داخلی از دلار یا به عبارت دقیق‌تر از نرخ تورم جدا شود؛ که این موضوع ترسناک‌ترین بخش صحبت‌های وزیر صمت برای تولیدکنندگان این حوزه محسوب می‌شود.در حال حاضر زمزمه‌هایی در بازار به گوش می‌رسد مبنی بر این موضوع که احتمال دارد، در فرمول‌گذاری جدید تعیین نرخ پایه شمش، ضریب ۹۵ درصدی به ۸۰ درصد معادل نرخ صادراتی شمش کاهش پیدا کند که همین شایعات باعث شده تا نرخ شمش خارج از بورس کالا حتی از کف نرخ فرمولیزه شده فعلی پایین‌تر برود؛ در واقع بازار اعتماد خود به حفظ فرمول ۹۵ درصد نرخ صادراتی فعلی را از دست داده است.

به هر حال با یک حساب سرانگشتی، اگر قرار باشد فرمول تعیین نرخ پایه عرضه شمش در بورس کالا و بازار داخلی از ۹۵ به ۸۰ ‌کاهش پیدا کند؛ با عرضه شمش ۱۱ هزار تومانی و میلگرد حدودا ۱۲ هزار تومانی یا حول ۱۳ هزار تومان +vat مواجه خواهیم شد که به نوبه خود موضوع قابل‌تاملی دیده می‌شود و البته این ضریب ۸۰ درصدی پیش‌تر هم در این تنظیم بازار اعمال شده بود.

عامل دیگر در تشدید ترس بازار؛ گمانه‌هایی مبتنی بر احتمال ریزش دلار به جهت گشایش‌های اقتصادی است که ممکن است در روابط سیاسی کشور در دولت جدید تحقق پیدا کند.بازار در مواجه با مشخص‌شدن دکترین دولت جدید فعلا سیاست صبر و نظاره را در پیش گرفته و در لاک دفاعی خودش فرو رفته است و منتظر شفاف‌سازی‌های بیشتر در همه ابعاد سیاسی و اقتصادی دولت جدید است.

در واقع بازار منتظر است تا ببیند برنامه‌های دولت جدید برای تنظیم بازار فولاد کشور به چه صورت خواهد بود و روابط خارجی ما در نهایت به کجا کشیده خواهد شد و نرخ ارز روی چه رقمی قابل اتکا خواهد بود.به نظر می‌رسد حداقل تا اواسط مهرماه، تا مشخص شدن جزئیات بیشتر برنامه‌های وزارت صمت؛ بازار این گارد «صبر و نظاره» را در وضعیت فعلی حفظ کند.

کمبودی در بازار نیست

در همین خصوص رییس اتحادیه فروشندگان آهن و فولاد تهران گفت: با توجه به روال عادی در خصوص آهن و فولاد کمبودی در هیچ نوع آهن و فولاد نداریم و تولیدات به‌اندازه‌ای بوده که بحث صادرات نیز قابل انجام است و حدود ۱۱ میلیون تن صادرات داریم. حمیدرضا رستگارپور درباره وضعیت تولید و بورس کالا بازار آهن و فولاد گفت: با توجه به فصلی که در آن قرار داریم همچنین روالی که هر سال طی کرده‌ایم در این فصل پیک مصرف گذشته و تقریبا در ماه‌هایی هستیم که هر پروژه‌ای که قصد مصرف آهن را داشته، مصرف آهن صورت گرفته است.

رییس اتحادیه فروشندگان آهن و فولاد تهران در ادامه گفت: اتفاقات جدیدی در زمینه زیادشدن مصرف آهن و فولاد در کشور اتفاق نیفتاده است و با توجه به پیشنهاداتی که در خصوص ساخت واحدهای مسکونی مطرح‌شده است، ولی هنوز شروع ساخت واحدهای مسکونی انجام نشده بنابراین با توجه به روال عادی در خصوص آهن و فولاد کمبودی در هیچ نوع آهن و فولاد نداریم و تولیدات به ‌اندازه‌ای بوده که بحث صادرات نیز قابل انجام است.

وی افزود: با توجه به تغییر نرخ ارز و سیاست‌هایی که دولت در بحث آهن و فولاد و سیمان همچنین بحث مسکن داشته است قرار بر این است که مقداری کنترل قیمت‌ها و کنترل حوزه آهن و فولاد و سیمان دقیق‌تر شود و پیشنهاداتی نیز شده و به سمتی می‌رویم که توازن در بحث قیمت‌گذاری و میزان مصرف در بازار آهن و فولاد برقرار شود.

بورس جایگاه شفافی نداشته

رستگارپور در خصوص عرضه آهن و فولاد در بورس کالا گفت: بورس کالا یک جایگاه و تعریف علمی و قانونی در کشور دارد و اگر واقعا بورس کالا جایی باشد که عرضه و تقاضای واقعی در آنجا صورت بگیرد همچنین خریداران و فروشندگان چارچوب‌های اصلی را رعایت کنند خوب است، ولی متاسفانه از دیدگاه ما بورس جایگاه شفافی نداشته و در عرضه، تقاضا و کشف قیمت خیلی شفاف عمل‌نکرده است.

رییس اتحادیه فروشندگان آهن و فولاد تهران در ادامه گفت: دستگاه‌های قانونی که متولی امر هستند و تشکل‌های قانونی که باید در این حوزه نظر بدهند، ناظر باشند و قیمت‌گذاری را تایید کنند به نظر می‌رسد که جایگاهشان در بورس خالی است ازجمله خود اتحادیه آهن و فولاد با توجه به اینکه با چند هزار عضو، مسوول توزیع آهن و فولاد است ولی متاسفانه از اینکه کشف قیمت به چه صورت و توسط چه سازوکاری انجام می‌شود اطلاعی ندارد حتی گزارش نیز به ما نمی‌دهند.

وی افزود: همچنین ابهاماتی در خصوص اینکه چه افرادی با چه سودی خرید می‌کنند و در بازار کالا را به چه کسانی می‌فروشند وجود دارد که باید حتما اصلاح شود تا وقتی‌که اصلاح نشود عملکرد بورس برای ما مورد تایید نیست و غیرشفاف است یعنی در حق مصرف‌کننده نهایی نیز ظلم شده است. رستگارپور در خصوص میزان صادرات آهن و فولاد گفت: مصرف داخلی آهن و فولاد کشور حدود ۱۷ تا ۲۰ میلیون تن است و حدود ۱۱ میلیون تن نیز صادرات داریم.

عرضه بر تقاضای آهن پیشی گرفته

در این خصوص همچنین نایب رییس اتحادیه فروشندگان آهن اهواز گفت: اگر چه در تولید آهن مشکلاتی به وجود آمده بود اما در حال حاضر میزان عرضه بر تقاضای آهن پیشی گرفته و قیمت کاهش یافته است.

رضا نادری در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص آخرین وضعیت بازار میلگرد در اهواز اظهار کرد: زمانی که قیمت میلگرد در بازار افزایش می‌یابد، نباید به دنبال مقصر گشت زیرا در این شرایط مقصر شخص خاصی نیست بلکه این موضوع به ناکافی‌بودن میزان تولید بر می‌گردد.

وی با اشاره به کاهش قیمت آهن در بازار، افزود: زمانی که میزان تقاضا در بازار کمتر از عرضه باشد، قیمت خود به خود کاهش می‌یابد و نیازی به دخالت دولتی‌ها در بازار نیست؛ مگر کاهش قیمت حال حاضر میلگرد را دولتی‌ها محقق کردند؟

نادری افزود: اگر چه در تولید آهن مشکلاتی به وجود آمده بود اما در حال حاضر میزان عرضه بر تقاضای آهن پیشی گرفته و قیمت آن کاهش یافته است.

نایب رییس اتحادیه فروشندگان آهن اهواز گفت: افزایش یا کاهش میزان عرضه و تقاضا، ذات بازار است و بازار هیچ وقت دروغ نمی‌گوید. زمانی که قیمت میلگرد افزایشی می‌شود به این معناست که در بازار تقاضا وجود دارد و بالعکس.

وی با اشاره به ادامه‌دار بودن روند کاهش قیمت آهن تصریح کرد: مدتی است که قیمت میلگرد در بازار ریزشی شده و از کانال ۲۰ هزار تومان به هر کیلوگرم ۱۵ هزار و ۸۰۰ تومان کاهش یافته است.

نادری با بیان اینکه بازار آهن در ساحل آرامش قرار گرفته، گفت: معمولا زمانی که قیمت آهن کاهش می‌یابد، عده‌ای که خریدار هستند از خرید خود دست نگه می‌دارند و پیش‌بینی می‌شود از مهرماه قیمت آهن دوباره افزایش یابد.