۰ نفر

رکورد حمل روزانه ۱۰۰ هزار تن کالای اساسی از گمرک

۲۷ شهریور ۱۴۰۰، ۱۸:۴۲
کد خبر: 563427
رکورد حمل روزانه ۱۰۰ هزار تن کالای اساسی از گمرک

مدیرکل حمل و نقل کالای سازمان راهداری: در ۲ ماه اخیر روند حمل کالا از بنادر سرعت بیشتری گرفت تا حدی که رکورد حمل روزانه بیش از ۱۰۰ هزار تن کالا نیز ثبت شد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از شبکه خبر، با وجود تسریع روند ترخیص کا‌های اساسی از کشور، اما هنوز مشکل کالای دپوشده در بنادر کشور وجود دارد بر این اساس غلامحسین دغاغله، مدیرکل حمل و نقل کالای سازمان راهداری با حضور در گفتگوی ۱۸:۳۰ شبکه خبر در این‌باره گفت: تا ۲۶ شهریور بیش از ۱۲ میلیون ۳۰۰ هزار تن کالای اساسی از بنادر کشور حمل شده که سهم بندر امام خمینی (ره) ۸ میلیون تُن بوده است.

وی افزود: در ۲ ماه اخیر روند حمل کالا از بنادر سرعت بیشتری گرفت تا حدی که رکورد حمل روزانه بیش از ۱۰۰ هزار تن کالا نیز ثبت شد.

دغاغله درباره مشکلات موجود در برابر تسریع روند حمل کالا‌های اساسی گفت: اکثر مشکلات با برگزاری جلسات و هماهنگی‌های لازم رفع شده و تدابیری ویژه‌ای نیز برای تسریع روند حمل بار در سطح استان‌های مختلف اندیشیده شده است، اما در بندر چابهار، برخی مشکلات مانند مشکل تامین سوخت کامیون‌ها با توجه به محدودیت‌های استان سیستان و بلوچستان به علت موضوع قاچاق سوخت وجود دارد.

این مقام سازمان راهداری درباره تدابیر وزارت راه و شهرسازی برای سرعت بخشی بیشتر به روند ترخیص کالا‌های اساسی گفت: هفته گذشته وزیر راه و شهرسازی به عنوان رئیس شورای عالی هماهنگی ترابری کشور دستور حمل یکسره کالا‌ها را صادر کرد و همه دستگاه‌های عضو این شورا از جمله وزارت جهاد کشاورزی مکلف شدند تمهیدات لازم را بیندیشند. این موضوع، موجب سرعت و همینطور کاهش هزینه‌ها در ترخیص کالا‌های اساسی می‌شود.

مهرداد جمال ارونقی، معاون فنی گمرک که به صورت ارتباط اینترنتی در این گفتگو حضور داشت، درباره علت دپو شدن کالا‌های اساسی در گمرک گفت: ۳ ماهه وقفه در اجرای مصوبه ترخیص ۹۰ درصدی و بلاتکلیفی برخی وارد کنندگان به دلیل تغییر دولت، موجب دپو شدن ۱ میلیون تن کالای اساسی بر روی کشتی‌ها در بنادر کشور بود که با دستور و تاکیدات رئیس جمهور، مشکلات بر طرف شد.

وی افزود: با وجود ورود کشتی‌های جدید کالاهای اساسی، میزان کل کالا‌ی اساسی موجود در بنادر، حدود ۶ میلیون تن است، که با توجه به روند ترخیص کنونی تا حدود سه ماه آینده، احتمالا میزان کالای موجود در گمرک به روند عادی خود باز می‌گردد.

ارونقی درباره اقدامات گمرک برای تسریع در روند ترخیص کالا‌های اساسی گفت: یکی از اقدامات این سازمان، افزایش تعداد باسکول‌هایی بود که به سامانه گمرک متصل بودند. اتفاق دیگر هم درخواست وزارت جهاد کشاورزی برای حمل یکسره از کشتی به کامیون در مورد کالا‌های تحت نظر این وزارت بود که در تسریع روند ترخیص تاثیر زیادی داشت.