۰ نفر

کدام صنایع پس از کرونا بیشترین رونق را ثبت کرد؟

۲۶ شهریور ۱۴۰۰، ۱۸:۰۰
کد خبر: 563076
کدام صنایع پس از کرونا بیشترین رونق را ثبت کرد؟

هرچند هنوز بسیاری از کشورهای جهان با شیوع گسترده ویروس کرونا مواجه هستند اما به نظر می‌رسد با سرعت یافتن واکسیناسیون، برخی صنایع اقتصادی خود را آماده عبور از بحران کرونا می‌کنند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، هرچند شیوع کرونا در ابتدا به سلامت جوامع مختلف هجوم برد اما با توجه به محدودیت‌هایی که دولت‌ها مجبور به وضع آنها شدند، بسیاری از حوزه‌های اقتصادی تحت تاثیر کرونا، با افت فعالیت و رشد منفی مواجه شدند.

با این وجود در سال ۲۰۲۱، با آغاز واکسیناسیون و البته راهکارهایی که حوزه‌های اقتصادی برای فعالیت همزمان با شیوع کرونا پیدا کردند، شرایط قدری بهبود یافت و بسیاری از بخش‌های اقتصاد بار دیگر مسیر رشد را طی کردند، با این وجود بررسی‌های اتاق بازرگانی تهران از وضعیت تولیدات صنعتی جهان در فصل دوم سال ۲۰۲۱ نشان می‌دهد که همه صنایع شرایط مشابهی نداشته‌اند.

بر اساس اطلاعات ارائه شده در این گزارش، رشد تولیدات صنعت لاستیک و پلاستیک جهان نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲۰ درصد افزایش یافته است. در حوزه مواد معدنی این رشد ۲۱ درصد و در حوزه فلزات حدودا ۱۷ درصد بوده است. در میان کشورهای در حال توسعه و نوظهور نیز صنایع لاستیک رشدی ۳۲ درصدی، مواد معدنی رشدی ۶۱ درصدی و فلزات رشدی حدودا ۴۰ درصدی را به ثبت رسانده‌اند.

در حوزه محصولات غذایی رشد جهانی ۵.۷ درصد و رشد اقتصادهای نوظهور کمتر از پنج درصد بوده است. در حوزه نوشیدنی‌ها اما رشد جهانی حدودا ۱۴ و رشد نوظهور بیش از ۲۷ درصد بوده است. در حوزه محصولات تنباکو نیز رشد جهانی ثبت شده کمتر از دو درصد تخمین زده می‌شود.

در حوزه نساجی، رشد تولیدات نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۹ درصد بوده، در حوزه پوشاک این عدد به ۲۰ و در حوزه چرم به ۱۷ درصد رسیده است. در میان اقتصادهای نوظهور رشد تولیدات پوشاک از مرز ۶۶ درصد نیز عبور کرده است.

در حوزه کامپیوتر و محصولات الکترونیکی، رشد جهانی ۲۱ و رشد اقتصادهای در حال توسعه ۲۶ درصد بوده است. در حوزه تجهیزات الکترونیکی اما اقتصادهای نوظهور رشدی بیش از ۵۳ درصدی را به ثبت رسانده‌اند. در حوزه تولیدات چوب، رشد جهانی ۱۷ و رشد اقتصادهای نوظهور ۴۰ درصد بوده است. در حوزه کاغذ نیز به ترتیب رشد هفت و ۱۰ درصدی در جهان و کشورهای در حال توسعه ثبت شده است.

در حوزه ماشین آلات تولیدات ۲۰ درصد، در حوزه وسایل نقلیه موتوری ۴۵ درصد و در سایر تجهیزات حمل و نقل تولیدات ۲۲ درصد رشد داشته است. کشورهای در حال توسعه تنها در حوزه وسایل نقلیه موتوری رشدی ۱۲۵ درصدی را به ثبت رسانده‌اند.

در آمار کلی، رشد صنعتی نسبت به فصل دوم سال ۲۰۲۰، افزایشی بیش از ۱۸ درصدی را به ثبت رسانده اما در قیاس با فصل اول سال ۲۰۲۱، رشد صنعتی تنها ۰.۳ درصد بوده است.