۰ نفر

هلدینگ سرمایه گذاری مس سرچشمه، بازوی پرتوان کشور در ساخت کارخانه های فلوتاسیون

۳۱ مرداد ۱۴۰۰، ۸:۳۸
کد خبر: 555314
هلدینگ سرمایه گذاری مس سرچشمه، بازوی پرتوان کشور در ساخت کارخانه های فلوتاسیون

پروژه احداث کارخانه فلوتاسیون سرباره مس خاتون آباد دومین پروژه EPC پس ازشروع احداث کارخانه فلوتاسیون مس سرچشمه است که توسط شرکت سرمایه گذاری مس سرچشمه به انجام خواهد رسید.

به گزارش اقتصادآنلاین،  حمیدرضا سعیدی عزیز کندی  معاون برنامه ریزی و توسعه هلدینگ  سرمایه گذاری مس سرچشمه در گفت‌وگویی به تشریح عملکرد  سرمایه گذاری مس سرچشمه در ساخت کارخانه‌های فلوتاسیون پرداخت که شرح آن را می‌خوانید؛

طراحی و اجرای کارخانه های فلوتاسیون بر اساس چه نیاز سنجی صورت می گیرد و چه تاثیری بر تولید مس دارد؟!

اصولا با توجه به هدف افزایش تولید مس محتوی در شرکت ملی صنایع مس ایران پس از بررسی امکان سنجی فنی و اقتصادی طرح ها و برآورد اولیه و بررسی هایی از این دست، نطفه پروژه در ناحیه کارفرمایی شکل می گیرد که پروژه تولید کنسانتره مس از سرباره یکی از پروژه های بسیار خوب شرکت ملی صنایع مس ایران در تولید مس محتوی می باشد. همانگونه که مستحضر هستید بخش عمده ای از قیمت تمام شده تولید مس محتوی مرتبط با استخراج ماده معدنی می باشد که می توان به این مهم در خصوص سرباره مس اشاره نمود که با توجه به این موضوع ورودی کارخانه فلوتاسیون سرباره عملا ماده معدنی است که قیمت تمام شده آن نیز فاقد هزینه های مستقیم و غیر مستقیم استخراج ماده معدنی می باشد و از نگاهی دیگر می توان به این موضوع پرداخت که فلوته نمودن سرباره مس در زنجیره ارزش تولید مس کاتدی عامل محرک و مثبتی به لحاظ افزایش ارزش افزوده در حلقه زنجیره ارزش مس کاتدی می باشد. یعنی بصورت واضح تر اگر فرآیند ذوب را به تنهایی مورد بررسی قرار دهیم می تواند بعنوان یک عامل فزاینده و مثبت و تکمیلی در بررسی اقتصادی فرآیند ذوب قلمداد گردد.

این چندمین کارخانه فلوتاسیون است که توسط شرکت سرمایه گذاری مس سرچشمه ساخته می شود؟

پروژه احداث کارخانه فلوتاسیون سرباره مس خاتون آباد دومین پروژه EPC پس ازشروع احداث کارخانه فلوتاسیون مس سرچشمه می باشد که توسط شرکت سرمایه گذاری مس سرچشمه به انجام خواهد رسید .

وضعیت شرکت سرمایه گذاری  در دانش فنی و بومی سازی ساخت کارخانه های فلوتاسیون چگونه است؟!

همانگونه که مستحضر می باشید طراحی پایه پروژه فلوتاسیون مس سرچشمه پس از انجام تست ها و طراحی مفهومی, توسط شرکت خارجی صورت پذیرفته و طراحی تفصیلی با اتخاذ و اجرای سیاست رسوب دانش فنی و بومی سازی در شرکت ی نیپک که از شرکتهای داخلی و زیر مجموعه هلدینگ سرمایه گذاری مس سرچشمه است صورت گرفته ست. بخشی از تجهیزات نیز در پروژه فلوتاسیون سرباره مس سرچشمه که در داخل کشور قابلیت ساخت آن مهیا بوده است توسط شرکت های متخصص داخلی ساخته شده است.

لازم به توضیح است در خصوص پروژه فلوتاسیون سرباره مس خاتون آباد از درس آموخته ها و دانش رسوب یافته و بومی سازی شده و تجارب پروژه فلوتاسیون سرباره مس سرچشمه استفاده خواهد گردید و بر مبنای این مهم تصمیمات در حوزه ی پایه و تفصیلی و ساخت تجهیزات با توجه به ارزیابی و مقایسه توانمندی های داخلی و خارجی تصمیم گیری نهایی بعمل خواهد آمد.

آیا مراحل طراحی انجام شده و در چه بخش هایی از این پروژه به کشورهای دیگر وابستگی داریم؟

بله, مراحل انجام تست سرباره, طراحی مفهومی و طراحی پایه پیش از واگذاری پروژه به هلدینگ سرمایه گذاری مس سرچشمه توسط شرکت های ایرانی معتمد کارفرمای  (شرکت ملی صنایع مس ایران ) صورت پذیرفته است و حال در مرحله تصمیم گیری در خصوص صحه گذاری مراحل طراحی مفهومی و پایه می باشیم که این مهم نیز توسط برخی از دانشگاه ها و شرکت های ایرانی با در نظر گرفتن محدودیت ها و ریسک‌های مترتب بر آن و نحوه مدیریت ریسک های نامبرده قابل انجام می باشد. پس از بررسی، تصمیم نهایی در این خصوص با همفکری ارکان  پروژه اتخاذ خواهد گردید.

از چه تاریخی عملیات اجرایی آغاز می شود و بر اساس برنامه زمانبندی در چه تاریخی به بهره برداری خواهد رسید؟

با برنامه ریزی های انجام شده و انجام اقدامات اولیه در خصوص جذب منابع پروژه، پیش بینی این شرکت بمنظور شروع پروژه پس از انجام اقدامات مقدماتی و زود هنگام پروژه و با در نظر گرفتن فعالیت های موازی برنامه ریزی شده، ابتدای شهریور ماه سال جاری می باشد و به یاری خداوند متعال و با تحقق یافتن اقدامات برنامه ریزی شده و تخصیص بهنگام منابع توسط کارفرمای  (شرکت ملی صنایع مس ایران) بمنظور پیشبرد اقدامات پروژه تا پایان شهریور ماه سال 1402 پروژه مذکور به بهره برداری خواهد رسید.

شرکت سرمایه گذاری مس سرچشمه چه برنامه ای برای تقویت رویکرد پروژه ای دارد؟ آیا با توجه به شرایط اقتصادی، طراحی و اجرای پروژه های صنعتی به نفع شرکت است یا خیر؟

در راستای تحقق سیاست های مدیرعامل  هلدینگ سرمایه گذاری مس سرچشمه  آقای  شمس در خصوص ایجاد و اخذ پروژه های اقتصادی در بدنه هلدینگ و شرکت های تابعه، یکی از عوامل در ایجاد و نگهداشت مزیت برتری و پویایی بنگاه های اقتصادی اخذ و انجام و ایجاد پروژه های توسعه ای در ساختار بنگاه و انجام پروژه برای کارفرمایان قابل اتکاء می باشد که سرمایه گذاری پیمانکار را با مخاطرات و ریسک مواجه ننماید. به صراحت عرض می نمایم که شرکت ملی صنایع مس ایران یکی از قابل اتکاء ترین کارفرمایان می باشد که در سابقه همکاری های قبلی با پیمانکاران این مهم را از دو منظر به منصه ظهور رسانیده است. زمانی که پروژه ای را تعریف می نماید با اراده و مصمم در پیشبرد اقدامات پروژه همت می گمارد و از طرفی پیمانکار را با وقفه های ناشی از عدم تصمیم گیری بموقع متوقف نمی نمایند.

بزرگترین مخاطره برای پیمانکار توقف و ایجاد کندی از سوی کارفرما است که منجر به زیان با ابعاد مختلف در ناحیه پیمانکاری می باشد که شرکت سرمایه گذاری مس سرچشمه تاکنون و در طی دوران همکاری با شرکت ملی صنایع مس ایران با این مشکل مواجه نگردیده است.

از طرفی شرکت سرمایه گذاری مس سرچشمه با دو رویکرد تقویت شرکت های داخل هلدینگ سرمایه گذاری مس سرچشمه و چابک سازی انجام پروژه ها اقدام به تقویت بنیادی ساختار در این خصوص نموده است .

در خصوص بخش دوم سوال باید گفت بله، با توجه به سیاست های  آقای  شمس، مدیرعامل هلدینگ سرمایه گذاری مس سرچشمه و اراده ایشان مبنی بر اخذ و انجام پروژه ها بصورت چابک و شفاف، این مهم تاثیر بسزایی در اعتماد کارفرما و در نتیجه اخذ پروژه ها و استحصال نتایج اقتصادی مناسب بمنظور پیشبرد اهداف هلدینگ با هدف سودآوری برای ذینفعان خواهد داشت .