۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌ دهد؛

معادن غنی، ثروتی در دست طالبان / طالبان با ۳ تریلیون دلار ذخایر کشف شده افغانستان چه خواهد کرد؟

۲۶ مرداد ۱۴۰۰، ۱۰:۴۳
کد خبر: 554355
معادن غنی، ثروتی در دست طالبان / طالبان با ۳ تریلیون دلار ذخایر کشف شده افغانستان چه خواهد کرد؟

معادن غنی افغانستان به خصوص در حوزه لیتیوم، تالک، سنگ‌آهن و مس از این پس در اختیار طالبان است؛ معادنی که بر اساس گزارشات بین‌المللی، ارزش ذخایر کشف شده آن، به تنهایی ۳ تریلیون دلار است. حال این منابع در دست گروهی است که چند ساعتی هست بر کل این کشور مسلط شده‌اند.

اقتصاد آنلاین- محبوبه فکوری؛ معادن افغانستان این روزها در تصاحب طالبان قرار دارد. معادنی غنی که البته پیش از این هم، بخشی از آن به تصاحب طالبان درآمده بود. سال‌های پیش طالبان، معادن غنی طلای افغانستان را به تصاحب خود درآورده بودند و از محل فروش ذخایر آن، گذران امور اقتصادی و سیاسی خود را داشتند.

اکنون به گواه آمارهای بین‌المللی ارزش ذخایر کشف شده معدنی این کشور بالغ بر ۳ تریلیون دلار است که این منابع، هم اکنون با فرار اشرف غنی، رئیس جمهور این کشور به صورت کامل به دست طالبان افتاده است.

سجاد غرقی، عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران در گفتگو با خبرنگار اقتصاد آنلاین می‌گوید: طالبان بر منابع غنی معدنی افغانستان چیره شده و اگرچه تا پیش از این نیز، بخشی از آن را در تصاحب خود قرار داده و با آن گذران می‌کرد، اما اکنون اختیار کامل این معادن در دست او است.

وی می‌افزاید: افغانستان دارای معادن غنی است که طیف گسترده‌ای از عناصر معدنی را در برمی‌گیرد؛ اما آن چه که بیش از همه در معادن افغانستان زبانزد بوده و سرآمد است، ذخایر غنی مس، لیتیوم و تالک است؛ ضمن اینکه معادن غنی سنگ آهن و گچ نیز در حد قابل توجهی در اختیار این کشور قرار دارد.

غرقی با بیان اینکه افغانستان معادن غنی تالک را در اختیار دارد که مصارف مختلفی داشته و مهمترین آن پودرهای بهداشتی است، گفت: هم اکنون تالک از طریق پاکستان ترانزیت می‌شود

وی به ذخایر معدنی غنی سنگ‌های ساختمانی اشاره کرد و اظهار داشت: بر اساس گزارشات بین‌المللی ارزش ذخایر کشف شده افغانستان ۳ تریلیون دلار است؛ ضمن اینکه لیتیوم نیز جزو ذخایر خوب افغانستان به شمار می‌رود که نمونه آن، در آمریکای جنوبی و بولیوی موجود است.

عضو هیات مدیره انجمن سنگ آهن ایران خاطرنشان کرد: افغانستان ذخایر غنی مس را هم در جنوب کابل دارد؛ ضمن اینکه باید به این ذخایر سنگ‌های یاقوت سبز و یاقوت قرمز را هم اضافه کرد.

وی افزود: هم اکنون بخشی از این معادن، در حال استخراج هستند؛ اما بخش عمده‌ای از این ذخایر از مبادی رسمی صادر نمی‌شوند؛ اما بر اساس تخمین‌های بین‌المللی، دستکم سالانه معادل ۲۰ تا ۲۵ میلیون دلار از معادن این کشور مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد که البته به شیوه اصولی نیست و باید دید که طالبان در این حوزه چه موضعی را اتخاذ می‌کنند.

غرقی گفت: مجموعه‌های مختلف معدنی افغانستان از سوی شعب مختلف طالبان، داعش و القاعده در حال استخراج است.