۰ نفر

عضو انجمن صنفی سیمان کشور مطرح کرد؛

عرضه سیمان در بورس کالا به کاهش دلالی و واسطه‌گری می‌ انجامد

۲۰ مرداد ۱۴۰۰، ۱۴:۳۷
کد خبر: 552787
عرضه سیمان در بورس کالا به کاهش دلالی و واسطه‌گری می‌ انجامد

محمدرضا سلیمیان؛ عضو هیات مدیره انجمن صنفی سیمان کشور در نشست خبری مطرح کرد: عرضه سیمان در بورس کالا، به کاهش دلالی و واسطه‌گری در این صنعت، افزایش شفافیت‌ها و منطقی شدن قیمت‌ها کمک خواهد کرد و در ادامه با قیمت‌های مناسب به دست سازندگان برای اجرای این طرح بزرگ خواهد رسید.

به گزارش اقتصادآنلاین ؛ با توجه به آماده شدن هلدینگ سیمان غدیر برای عرضه سهام در فرابورس ایران با نماد "سغدیر"و همچنین حضور شرکت های تابعه این هلدینگ سیمانی در بورس کالا، امروز نشست خبری با حضور جناب آقای مهندس سلیمیان مدیر عامل شرکت توسعه سرمایه و صنعت غدیر برگزار شد.

WhatsApp Image 2021-08-11 at 15.23.24 (1)

به گفته این مقام صنفی ساخت سالیانه یک میلیون واحد مسکونی در کشور معادل ۷۵ میلیون متر مربع است، که هر متر مربع حدود چهار پاکت نیاز دارد و اعلام کرد صنعت سیمان برای تامین سیمان مورد نیاز طرح مسکن دولت سیزدهم برای ساخت سالیانه یک میلیون واحد مسکونی آمادگی کامل دارد.

WhatsApp Image 2021-08-11 at 15.23.26

عضو هیات مدیره انجمن صنفی سیمان کشور مطرح کرد: عرضه سیمان در بورس کالا، به کاهش دلالی و واسطه‌گری در این صنعت، افزایش شفافیت‌ها و منطقی شدن قیمت‌ها خواهد انجامید و در ادامه با قیمت‌های مناسب به دست سازندگان برای اجرای این طرح بزرگ خواهد رسید..

سلیمیان با اشاره به عرضه‌های انجام شده تاکنون شرکت‌ها و هلدینگ‌های سیمانی، خاطرنشان‌کرد: میانگین قیمت کشف شده در بورس کالا هرچند از منطقه‌ای به منطقه دیگر متفاوت بوده، اما به‌طور متوسط ۱۰ تا ۱۵ درصد بالاتر از قیمت کارخانه و بسیار پایین‌تر از قیمت‌های بازار بوده است.

وی گفت: در ماه‌های گذشته انجمن صنفی سیمان به دنبال تغییر و تحول در موضوع فروش محصول از حالت سنتی فعلی به حالت مدرن و عرضه در بورس کالا بود و معتقدیم این شیوه می‌تواند به فروش بهتر تولیدات و کوتاه شدن دست واسطه‌ها و رسیدن محصول به دست مشتری نهایی با قیمنت‌های مناسب‌تر بیانجامد..

WhatsApp Image 2021-08-11 at 15.23.27

این مقام صنفی اظهار داشت: اکنون هر فرد دارای کد بورسی می‌تواند دست‌کم ۱۰ تن سیمان از بورس کالا خرید کند، اما این موضوع نیازمند اطلاع‌رسانی بیشتر و تببین مسائل بورس کالا برای عموم است..

او اضافه‌کرد: ورود  به بورس کالا این روزها با قطعی و کاهش دیماند برق واحدهای سیمانی همراه شده و در این شرایط، دلالان و مافیایی که منافع‌شان به خطر افتاده، بورس کالا را دلیل اصلی افزایش قیمت‌ها عنوان می‌کنند..

سلیمیان تصریح‌کرد:‌ اگر قطعی برق با عدم ورود سیمان به بورس کالا همراه می‌شد، اکنون با قیمت‌های به مراتب بالاتر سیمان در بازار مواجه بودیم، در حالی که ورود به بورس کالا به مدیریت قیمت‌ها انجامیده است..   

وی همچنین منکر تاثیرگذاری صادرات سیمان بر قیمت این محصول در بازار شد و تصریح‌کرد: در ماه‌های گذشته صادرات سیمان به شدت کاهش یافته است و اینکه افزایش قیمت‌های بازاری به دلیل صادرات آن بوده تکذیب می‌شود..

عضو هیات مدیره انجمن صنفی سیمان کشور با اشاره به قطعی برق صنایع سیمانی و فولادی در هفته‌های گذشته، بیان‌داشت: این قطعی‌ها هرچند به کاهش تولید شرکت‌ها انجامید، اما در ادامه با قول مساعد وزارت نیرو مبنی بر تامین برق واحدها و همچنین کاهش نسبی گرمای هوا در سطح کشور، شاهد وصل شدن تدریجی برق کارخانجات هستیم که به افزایش تولید و کاهش بیش از پیش قیمت‌ها خواهد انجامید.