۰ نفر

یک مقام مسئول تشریح کرد؛

عمده کالاهای صادراتی ایران به افغانستان

۱۸ مرداد ۱۴۰۰، ۱۲:۰۱
کد خبر: 552143
عمده کالاهای صادراتی ایران به افغانستان

رییس اتاق مشترک ایران و افغانستان گفت: تا دو روز پیش چند کامیون صادراتی به افغانستان در مرز دوغارون حضور داشت اما با توجه به شرایط، فعلا صادراتی انجام نمی شود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از مهر، حسین سلیمی در مورد آخرین وضعیت صادرات به افغانستان، اظهار داشت: تا دو روز پیش تقریباً ۵ کامیون در مرز دوغارون برای صادرات به افغانستان حضور داشتند اما با بمبارانی که روز گذشته شد، به طور کلی امروز صادرات متوقف شده است.

رییس اتاق مشترک ایران و افغانستان افزود: با توجه به وضعیت جنگی افغانستان من فعلاً اوضاع صادرات به این کشور را رو به بهبود نمی بینم؛ حتی نمی‌توان پیش بینی کرد که چه اتفاقی قرار است بیفتد. باید ببینیم این وضع چه مدت طول خواهد کشید.

وی ادامه داد: سال ۹۸ میزان صادرات به افغانستان ۳ میلیارد دلار بود که با توجه به شیوع کرونا این میزان در سال گذشته به حدود ۲.۵ میلیارد دلار رسیده بود. پیش بینی می‌شد که امسال صادرات بین ۲.۳ تا ۲.۴ میلیارد دلار باشد اما با این شرایطی که پیش آمده و عقب افتادگی یک ماهه در صادرات به این کشور، احتمالاً نصف این عدد محقق شود.

سلیمی گفت: مشخص نیست چه مدت این جنگ ادامه خواهد داشت و چه زمانی افغانستان به ثبات و آرامش می‌رسد از این رو نمی‌توان فعلاً انتظار بهبود شرایط تجاری را داشت.

رییس اتاق مشترک ایران و افغانستان در مورد اینکه گفته می‌شود کالاهای با کیفیت پایین به افغانستان صادر می‌شود، تصریح کرد: تجار افغانستانی نسبت به وضعیت تولید و کیفیت کالاهای ایرانی علم کافی را دارند و هرگز این مطلب مطرح نبوده که کالای بی کیفیت به این کشور ارسال شود. شاید کالای ارزان قیمت را بخرند اما هرگز بی کیفیت نمی خرند؛ به عنوان نمونه شاید به جای فرش دستباف، فرش ماشینی بخرند.

وی افزود: عمده کالاهای صادراتی به افغانستان مواد غذایی، مصالح ساختمانی و سوخت است.