۰ نفر

جدیدترین آمار نشان داد؛

فعالیت بیش از ۲.۳میلیون واحد صنفی در کشور

۱۵ مرداد ۱۴۰۰، ۹:۴۹
کد خبر: 551258
فعالیت بیش از ۲.۳میلیون واحد صنفی در کشور

جدیدترین آمار منتشر شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت صمت نشان می‌دهد که تا پایان اردیبهشت امسال بیش از دو میلیون و ۳۰۰هزار واحد صنفی در کشور فعال هستند که نیمی از آن‌ها توزیعی و فقط حدود ۱۹درصد آن‌ها تولیدی هستند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، تا پایان اردیبهشت امسال در مجموع بیش از دو میلیون و ۳۳۴ هزار واحد صنفی در کشور فعال است که تقریبا نصف آن‌ها، یعنی بیش از یک میلیون و ۱۰۰ هزار واحد، در بخش توزیعی کار می‌کنند.

از نیمه باقی‌مانده، حدود ۴۴۰ هزار واحد صنفی، یعنی ۱۸.۸ درصد، در بخش تولید، ۳۸۸ هزار، یعنی ۱۶.۶ درصد در بخش خدمات فنی و ۳۶۰ هزار، یعنی ۱۵.۴ در بخش خدمات فعال هستند.

در میان استان‌ها، تهران میزبان بیشترین واحد صنفی است که ۳۱۸ هزار و ۵۸۵ واحد را در خود جای داده است و کهگیلویه و بویر احمد با ۲۳ هزار و ۹۴۳ واحد صنفی، کمترین واحد را به خود تختصاص داده است.

همچنین تهران با داشتن بیش از ۶۶ هزار و کهگیلویه و بویر احمد با داشتن ۳۲۶۶ واحد صنفی تولیدی،  بیشترین و کمترین صنف تولیدی را به خود اختصاص داده است.

گفتنی است که تا پایان اردیبهشت امسال بیش از ۶۳ درصد واحدهای صنفی به کارتخوان، ۱۸.۸ درصد به ترازوی دیجیتال و ۲۶.۷ درصد واحدها به صندوق مکانیزه مجهز شده‌اند.

طبق اعلام عضو هیات رییسه اتاق اصناف ایران،  شیوه کسب و کار در ایران و کشورهای توسعه  یافته متفاوت و در نتیجه وضعیت سرانه واحدهای صنفی نیز متفاوت است، به طوری که در ایران به ازای هر واحد صنفی ۲۷ تا ۲۸ نفر مراجعه می‌کنند، اما این رقم در کشورهای توسعه یافته ۱۷۰ تا ۱۸۰ و متوسط در دنیا ۱۰۰ نفر است. اما تعداد زیاد اصناف منجر به کاهش درآمد آن‌ها می‌شود و به نفع خودشان هم نیست و علت آن مشکلاتی است که در حوزه سرمایه‌گذاری و ایجاد اشتغال در بخش صنعت و کشاورزی وجود دارد.