۰ نفر

رییس گروه اقتصادی دفتر رهبر معظم انقلاب؛

تاکید بر داخلی‌ سازی زنجیره فعالیت‌ ها درصنعت طلا و گوهر سنگ‌ ها

۱۳ مرداد ۱۴۰۰، ۱۸:۰۴
کد خبر: 550911
تاکید بر داخلی‌ سازی زنجیره فعالیت‌ ها درصنعت طلا و گوهر سنگ‌ ها

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و رییس گروه اقتصادی معاونت بررسی دفتر رهبر معظم انقلاب گفت: باید به فعال شدن ظرفیت‌ها و شناخت توانمندی‌ها در حوزه فلزات گرانبها و گوهرسنگ‌ها کمک و تولید طلا به یک رشته فعالیت زنده مبتنی بر ساخت داخل تبدیل شود.

به گزارش اقتصادآنلاین ، «علی آقامحمدی» در نشست بررسی پیش‌نویس برنامه عملیاتی توسعه زنجیره صنعتی فلزات گرانبها و گوهرسنگ‌ها افزود: صنعت طلا و جواهر و فلزات گرانبها باید خود را جزئی از حاکمیت قلمداد کند، فعالان این حوزه معتمد نظام هستند و باشگاه فعالان این حوزه باید هرچه سریع‌تر ایجاد شود تا کارها را پیش ببرد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام بر ضرورت تسریع در راه‌اندازی باشگاه فعالان زنجیره صنعتی فلزات گرانبها و گوهرسنگ‌ها تاکید کرد.

رییس گروه اقتصادی دفتر رهبر معظم انقلاب بیان‌داشت: در ابتدا باید فعالان بزرگ و مهم این حوزه چیدمان کار را در دست بگیرند و به‌تدریج سایر فعالان به این باشگاه اضافه شوند.

آقامحمدی تاکیدکرد: در این راستا سازمان‌های توسعه‌ای مانند ایمیدرو باید زمینه را برای بهره‌برداری هرچه بیشتر بخش خصوصی فعال کنند.

وی ادامه‌داد: آزمایشگاه‌های مرجع و کنترل کیفیت باید با تسریع و تسهیل فرایندها و کاهش بروکراسی اداری، مسیر فعالیت در این زنجیره صنعتی را هموارتر کنند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام همچنین ایجاد دفاتر و اتاق فلزات گرانبها و گوهرسنگ‌ها در فرودگاه‌ها با هماهنگی گمرک را مورد تاکید قرار داد.

تشکیل پنجره واحد فعالیت در زنجیره صنعتی فلزات گرانبها

وی گفت: باید پنجره واحد فعالیت در این زنجیره صنعتی تشکیل شود و یک ساختار برای تداوم آن به وجود آید.

راه‌اندازی شهرک‌های تخصصی فلزات گرانبها و گوهرسنگ‌ها

در این جلسه مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران نیز گفت: آماده راه اندازی شهرک‌های تخصصی صنعتی یا صنفی فلزات گرانبها و گوهرسنگ‌ها در کلان‌شهرها در راستای سند راهبردی و برنامه توسعه این زنجیره صنعتی هستیم.

«علی رسولیان» افزود: اتاق فلزات گرانبها و گوهرسنگ‌ها در همه فرودگاه‌های کشور با هماهنگی گمرک به‌منظور ارتقای توان صادراتی می‌تواند ایجاد و راه‌اندازی شود.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه‌داد: موضوعات مرتبط با جواهر و سنگ‌های قیمتی به هم مرتبط بوده و جدا از هم نیستند و مسائل مربوط به صادرات مسافری فلزات گرانبها و سنگ‌های قیمتی باید حل و فصل شود.

 پیش از این معاون امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت از تصویب پیش‌نویس برنامه عملیاتی توسعه زنجیره صنعتی فلزات گرانبها و گوهرسنگ‌ها و هدفگذاری تولید سالیانه ۵۰۰ تن فلزات گرانبها و گوهرسنگ‌ها در افق ۱۴۰۴ خبر داد.

پیشتر «علیرضا رزم‌حسینی» وزیر صنعت، معدن و تجارت بر استفاده از منابع طرح «تام» (تامین مالی واحدها و پروژه‌های دارای اولویت) تا سقف ۵۰۰ میلیارد تومان برای توسعه صنعت گوهر سنگ تاکید کرد.