۰ نفر

رییس ‌جمهور منتخب؛

دست دلالان از بازار سیمان و فولاد قطع شود / فعالیت‌ های سوداگرانه در بازار مسکن باید کنترل شود

۴ مرداد ۱۴۰۰، ۱۷:۵۱
کد خبر: 548386
دست دلالان از بازار سیمان و فولاد قطع شود / فعالیت‌ های سوداگرانه در بازار مسکن  باید کنترل شود

رییسی با تاکید بر اینکه باید دست دلالان از بازار مصالح ساختمانی به‌ویژه فولاد و سیمان قطع شود، گفت: حل مشکلات و موانع ساخت انبوه مسکن نیز بدون قطع کردن دست سوداگران و کنترل قیمت از دست آنها ممکن نیست.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، آیت‌الله سید ابراهیم رییسی رییس جمهور منتخب پیش از ظهر امروز (دوشنبه) در «نشست ویژه بررسی الزامات ساخت مسکن» با حضور مدیران و کارشناسان تراز اول حوزه مسکن، گفت: تهیه مسکن همواره یکی از دغدغه‌های جدی مردم بوده و امروز نه تنها خرید مسکن، که اجاره آن هم در شهرهای بزرگ و حتی شهرهای کوچک‌تر برای مردم به آرزویی دست‌نیافتنی تبدیل شده است.

آیت‌الله رییسی با اشاره به اینکه گرانی مسکن یک مشکل ریشه‌ای در ایجاد آسیب‌های اجتماعی نظیر طلاق و حاشیه‌نشینی است، افزود: در مقطعی ساخت مسکن مهر جریان موثری در عرصه ساخت مسکن و خانه‌دار شدن اقشار محروم به راه انداخت اما متاسفانه به جای اصلاح ایرادات طرح مسکن مهر در دوره اول دولت فعلی این طرح رسما تعطیل شد. البته در دوره بعدی این نگاه تغییر کرد و تلاش شد مسکن مهر با رفع نقائص تکمیل شود.

رییس جمهور منتخب خاطرنشان کرد: مردم در موضوع ساخت مسکن مهر طرف حساب خود را دولت می‌دانند و هنگام قضاوت درباره عملکرد دولت در این زمینه، تفاوتی بین دولت‌های یازدهم، دوازدهم و سیزدهم قائل نیستند، لذا دولت باید به تعهدات پایبند باشد مگر آنکه در موارد استثنا زیانی فاحش و جدی متوجه منافع عمومی باشد.

رییسی با تاکید بر اینکه بخش خصوصی نیز باید متقابلا متعهد به کار با کیفیت باشد، اظهار داشت: دولت باید از یک سو میدان را برای فعالیت بخش خصوصی در زمینه مسکن و دیگر عرصه‌ها هموار کند و از سویی با هدایت و حمایت از فعالیت‌های بخش خصوصی و اعمال نظارت موثر از حقوق مردم نیز دفاع کند.

رییس جمهور منتخب با تاکید بر اینکه باید ابعاد موضوع مسکن از جمله نیاز دقیق مناطق مختلف کشور و نیز ظرفیت‌های موجود برای رفع این نیاز به طور دقیق احصا شوند، اظهار داشت: اقدامات در حال انجام برای ساخت انبوه مسکن از جمله ساخت ۵۳۰ هزار واحد مسکن در قالب طرح اقدام ملی مسکن باید با قوت ادامه یابند. اقدامات جدید نیز باید با بهره‌گیری از تجارب گذشته و در نظر گرفتن تمام جوانب به شکلی انجام شوند که گامی موثر در مسیر حل مشکلات مردم باشند.

رییسی تصریح کرد: باید با روحیه جهادی تلاش کنیم تامین زمین برای ساخت حداقل یک میلیون مسکن در سال در محدوده شهرها و روستاها با فوریت و بدون تاخیر در اولویت اقدامات قرار گیرد. اگر در این زمینه ابهام قانونی هم وجود دارد باید با توجه به انگیزه بالای نمایندگان محترم مجلس هر چه سریع‌تر این ابهامات را برطرف کرد.

رییس جمهور منتخب با بیان اینکه طرح موضوع انتزاع وزارتخانه‌های راه و شهرسازی در مجلس شورای اسلامی به هیچ وجه نباید باعث متوقف یا کند شدن اقدامات جاری بخش‌های تابعه این وزارتخانه شود، خاطرنشان کرد: تجربه نشان داده است که پرداخت تسهیلات مسکن نیز بهتر است در یک بانک تخصصی انجام شود که هم مردم با چارچوب عملکرد آن در این زمینه بیشتر آشنا هستند و هم امکان کنترل و نظارت دقیق‌تر بر پرداخت این تسهیلات وجود خواهد داشت.

آیت‌الله رییسی در ادامه با تاکید بر اینکه برای تعدیل هزینه‌ها و تسهیل و تسریع ساخت مسکن باید دست دلالان از بازار مصالح ساختمانی به خصوص فولاد و سیمان قطع شود، گفت: حل مشکلات و موانع ساخت انبوه مسکن نیز بدون قطع کردن دست سوداگران و کنترل قیمت از دست آنها ممکن نیست. اگر فعالیت‌های سوداگرانه در بازار مسکن کنترل نشود شیرینی ساخت مسکن برای مردم از بین می رود.

رییس جمهور منتخب ثبات مقررات را مساله بسیار مهم دیگر برای تسهیل و تسریع ساخت مسکن برشمرد و اضافه کرد: زندگی مردم در عرصه‌های مختلف باید قابل پیش‌بینی شود و لازمه این موضوع ثبات مقررات است.

رییسی در ادامه بر تقویت نهضت ساخت مسکن با استفاده از همه ظرفیت‌های موجود کشور از بخش خصوصی و تعاونی گرفته تا شهرداری‌ها و قرارگاه‌های سازندگی تاکید کرد.

رییس جمهور منتخب در ابتدای سخنان خود با اشاره به درگذشت مرحوم علیرضا تابش، از زحمات و تلاش‌های او در سالیان طولانی فعالیت در عرصه مسکن روستایی و نیز بازسازی مسکن مناطق آسیب‌دیده از بلایای طبیعی قدردانی کرد.