۰ نفر

اقتصاد آنلاین گزارش می‌دهد؛

چرا سیمان ۱۱۰هزار تومان شد؟ / تلاش واسطه‌ ها برای خروج سیمان از بورس کالا

۴ مرداد ۱۴۰۰، ۹:۵۰
کد خبر: 548205
چرا سیمان ۱۱۰هزار تومان شد؟ / تلاش واسطه‌ ها برای خروج سیمان از بورس کالا

نوسانات قیمت سیمان در این روزها نگرانی‌های بسیاری در پی داشته و به یکی از داغ‌ترین سوژه‌های کاربران فضای مجازی تبدیل شده است؛ عده‌ای قطعی برق و عده‌ای دیگر بورس کالا را مقصر افزایش قیمت سیمان می‌دانند.

اقتصاد آنلاین – سیده زهرا محمودی؛  خبر سیمان ۷۰، ۸۰ و پس از آن هم ۱۱۰هزار تومانی، از اخباری است که در این روزها واکنش‌های بسیار زیادی را در فضای مجازی به دنبال داشته و در پی آن نیز نگرانی‌هایی در مورد افزایش قیمت مسکن و... در پی التهابات بازار سیمان به وجود آمد؛ البته این نخستین بار نیست که بازار سیمان چنین التهابی را تجربه می‌کند؛ التهابات بازار سیمان از تابستان آغاز و در زمستان سال گذشته، به اوج خود رسید و اکنون نیز برای باری دیگر شدت گرفته است.

زمستان سال گذشته، سیمان هنوز مشمول قیمت‌گذاری دستوری بود؛ در حالیکه قیمت مصوب ۱۶هزار تومان اعلام شده بود، سیمان با قیمتی بیش از ۴۰هزار تومان به فروش می‌رسید و با قیمت مصوب فاصله بیش از دو برابری داشت؛ در آن زمان، از مهم‌ترین مطالبات فعالان این صنعت، افزایش قیمت مصوب و حذف قیمت‌گذاری دستوری بود. چرا که قیمت مصوب هزینه تمام‌شده تولید را پوشش نمی‌داد و مصرف‌کنندگان نیز آن را با قیمت ارزان دریافت نمی‌کردند و در این میان تنها واسطه‌ها برنده بازی بودند.

بالاخره در روزهای پایانی فروردین، قیمت مصوب سیمان افزایش داشت و از ۱۶هزار تومان به حدود ۲۲هزار تومان رسید؛ اما همچنان قیمت‌گذاری دستوری ادامه داشت و در نتیجه مصرف‌کنندگان نهایی هم سیمان را با قیمتی بالاتر دریافت می‌کردند؛ حدود دو ماه پس از افزایش رسمی قیمت مصوب سیمان، سیمان بالاخره به بورس کالا راه یافت و قیمت‌گذاری دستوری حذف شد؛ در بورس کالا سیمان بین ۲۴ تا ۲۵هزار تومان قیمت‌ خورد.

چرا قیمت سیمان سر به فلک کشید؟

حال در این روزها قیمت سیمان برای بار دیگر به طور عجیبی سر به فلک کشیده و هنوز افراد در شوک سیمان ۸۰هزار تومانی بودند که سیمان ۱۱۰هزار تومانی وارد شد؛ اما علت این افزایش قیمت ناگهانی چیست و چرا التهابات بازار سیمان هر چند وقت یکبار خبرساز می‌شود؟

پاسخ این سوال از سمت فعالان مختلف این صنعت متفاوت است؛ به اذعان بسیاری قطعی‌های برق عامل این افزایش قیمت محسوب می‌شود؛ چراکه قطعی برق اجازه نمی‌دهد سیمانی تولید شود و بسیاری از تولیدکنندگان می‌گویند به دلیل قطعی‌ها تولید سیمان به صورت کامل متوقف شده است؛ توقف تولید نیز معنایی جز قیمت‌های نجومی ندارد.

از نظر این فعالان، برق سیمان نباید قطع شود و سیمان محصولی است که به صورت ۲۴ساعته به برق نیاز دارد؛ در غیر این صورت تولید با اخلال مواجه خواهد شد و راهکارهایی چون تولید سیمان در شب و... نمی‌تواند راهگشای بازار سیمان و مشکلاتش باشد.

از سمتی دیگر برخی فعالان، بورس کالا را عامل افزایش قیمت سیمان عنوان کرده و اذعان دارند، سیمان از وقتی وارد بورس کالا شد، شاهد افزایش قیمت‌های نجومی بودیم و حتی اگر قطعی برق نبود، باز هم چنین موضوعاتی در بازار سیمان اتفاق می‌افتاد.

البته در خصوص گفته‌های دسته دوم که بورس کالا را عامل افزایش قیمت می‌دانند، انتقادات بسیار زیادی وجود دارد؛ چرا که زمانیکه بورس کالا نبود هم این التهابات قیمتی در بازار سیمان اتفاق افتاد و در آن زمان (زمستان۹۹) که خبری از بورس کالا نبود، قطعی گاز علت افزایش قیمت سیمان عنوان می‌شد. در واقع نمی‌توان نقش قطعی برق و گاز را در افزایش قیمت و کاهش تولید انکار کرد و این قطعی‌ها به تمام صنایع خسارت‌های غیرقابل جبرانی وارد کردند که صنعت سیمان نیز از این قاعده مستثنا نیست.

همچنین فعالانی که قطعی برق را علت افزایش قیمت سیمان می‌دانند، برای اثبات گفته‌های خود می‌گویند که در صورت ثبات وضعیت برق کارخانه‌جات دوباره قیمت سیمان به همان رقمی که بود بازخواهد گشت.

افرادی که از عدم کشف قیمت سود می‌برند

هرچند سیمان وارد بورس کالا شده، اما همچنان بخشی از سیمان به روش سنتی خرید و فروش می‌شود و به بورس کالا راه نیافته است؛ فعالان موافق بورس کالا در این خصوص معتقدند که افرادی از روش پیشین خرید و فروش بهره می‌برند و اجازه نمی‌دهند که سیمان به صورت کامل وارد بورس کالا شود.

بسیاری می‌گویند که سیمان تا کنون تنها در دست ۱۵نفر بوده و یک سلطان ندارد؛ بلکه سلاطینی بر این بازار چمبره زده و اجازه نمی‌دهند تا کشف قیمت در این بازار صورت بگیرد. البته در روزهای اخیر گفته شده که سیمان به زودی به صورت کامل وارد بورس کالا شده و روش سنتی خرید و فروش به طور کامل منسوخ خواهد شد.

مشکلات بازار سیمان حل می‌شود؟

باتوجه به اینکه غالب فعالان صنعت، مشکل بازار سیمان را در قطعی برق می‌دانند، در روزهای اخیر وعده داده شد که برق در صنعت سیمان قطع نخواهد شد؛ همچنین باتوجه به اینکه فعالان این صنعت نیز وعده دادند که در صورت عدم قطعی برق، قیمت سیمان به روال سابق بازخواهد گشت، حال باید دید که آیا وعده عدم قطعی برق، عملی خواهد شد و در صورت عملی‌شدن، قیمت سیمان به روال قبل بازخواهد گشت یا خیر.