۰ نفر

قطع برق مقصر اصلی افزایش قیمت سیمان

۳ مرداد ۱۴۰۰، ۲۲:۴۰
کد خبر: 548114
قطع برق مقصر اصلی افزایش قیمت سیمان

کارشناسان مقصر اصلی افزایش قیمت سیمان را قطع برق و کاهش تولید سیمان بیان کردند اما برنامه‌ریزی نادرست در نحوه و زمان قطع برق نکته دیگر مورد اشاره صاحبنظران بود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از شبکه خبر، افزایش شدید و روز افزون قیمت سیمان در کشور موضوع گفتگوی ۱۸:۳۰ ، ۳ مرداد است و فرهاد رحمانی، معاون دفتر صنایع غیرفلزی وزارت صمت با حضور در این برنامه درباره میزان تولید سیمان کشور گفت: ظرفیت اسمی تولید سیمان کشور ۸۸ میلیون تن و برنامه ریزی تولید در سال ۱۴۰۰، ۷۲ میلیون تن است.
وی درباره دلیل افزایش قیمت سیمان افزود: قطعی‌های برق از سال گذشته تاکنون علت اصلی کاهش تولید سیمان و ایجاد بازار سیاه آن است.
حمید فرمانی، عضو هیات مدیره انجمن سیمان که از طریق ارتباط تصویری در این گفتگو حضور داشت درباره میزان نوسان قیمت سیمان گفت: از نیمه خرداد محدودیت‌های مصرف برق برای صنعت سیمان اعمال شد و قیمت هر کیسه سیمان، قبل قطعی برق ۶۰ هزار و اکنون قیمت آن بین ۸۰ تا ۱۲۰ هزار تومان است.
سیدجواد جهرمی، معاون عملیات بازار بورس کالا دیگر میهمان گفتگوی ۱۸:۳۰ بود و درباره تأثیر بورس بر قیمت سیمان گفت: شرکت‌های سیمانی که در بورس حضور دارند حدود ۷۰ درصد تولید را انجام می‌دهند که در چند هفته اخیر در عرضه سیمان آنها به بورس کاهش شدیدی رخ داده است که به عنوان راهکار امکان فروش به صورت سلف تولیدات آینده پیشنهاد شد تا قیمت سیمان تعدیل شود.
وی افزود: دلال‌ها با استفاده از تولیدات شرکت‌های سیمانی خارج از بورس قیمت سیمان را به دست می‌گیرند.