۰ نفر

در گفت‌وگو با اقتصاد آنلاین مطرح شد؛

دو هفته است که سیمان تولید نمی‌ شود / برق وصل شود؛ بازار سیمان به روال سابق باز می‌ گردد

۲۹ تیر ۱۴۰۰، ۱۳:۴۸
کد خبر: 546815
دو هفته است که سیمان تولید نمی‌ شود / برق وصل شود؛ بازار سیمان به روال سابق باز می‌ گردد

مدیرعامل هلدینگ سرمایه‌گذاری سیتا گفت: دو هفته است که کل تولید صنعت سیمان صفر است؛ معلوم است کالایی که تولید ندارد و عرضه نمی‌شود، به هرقیمتی که فرد می‌خواهد به فروش می‌رسد.

 اقتصاد آنلاین – سیده زهرا محمودی؛  نوسانات قیمت سیمان در روزهای اخیر خبرساز شده‌است؛ عوامل مختلفی برای این افزایش قیمت عنوان می‌شود که تولیدکنندگان قطعی‌های بی‌برنامه برق را یکی از مهم‌ترین این دلایل به حساب می‌آورند؛ اما در سویی دیگر برخی با بیان اینکه بدون قطعی‌ها هم بازار سیمان به این وضعیت می‌رسید، بورس کالا را عامل این افزایش قیمت در بازار سیمان عنوان می‌کنند. اقتصاد آنلاین در همین خصوص به گفت‌وگو با رضا جمارانیان، مدیرعامل هلدینگ سرمایه‌گذاری سیمان تامین پرداخته است تا علت افزایش قیمت و نقش بورس در این افزایش قیمت را جویا شود.

رضا جمارانیان، مدیرعامل هلدینگ سرمایه‌گذاری سیمان تامین، در ابتدای این گفت‌وگو با بیان اینکه زمستان سال گذشته قیمت مصوب هر پاکت سیمان ۱۶هزار تومان بود گفت: وقتی عاملین و واسطه‌ها، سیمان را می‌خریدند، با قیمت ۵۰ تا ۶۰هزار تومان، به‌دست مصرف‌کننده می‌رسید. ۳۰نفر عامل در کل صنعت سیمان وجود دارد و ۷۰درصد محصول سیمان در کشور را این عاملین خریداری می‌کنند؛ یعنی این سیمان را ۱۶هزار تومان می‌خریدند و ۶۰هزار تومان به مصرف‌کننده می‌رساندند؛ این تفاوت عددی ضربدر توناژ تولید و فروش زمستان عددی حدود ۷ تا ۸هزار میلیارد تومان می‌شود.

وی ادامه داد: در آن زمان بورس کالا نبود؛ در سال۱۴۰۰، بعد چند سال توانتسیم ۴۰درصد افزایش قیمت روی سیمان بگیریم؛ یعنی ۱۶هزار تومان ۲۲هزار تومان شد و در بورس کالا، این ۲۲هزار تومان، حدود ۲۴ تا ۲۵هزار تومان قیمت خورد؛ از سویی دیگر برای مصرف‌کننده از ۵۰ و ۶۰هزار تومان به ۳۲ تا ۳۳هزار تومان رسید. البته این قضیه مربوط به دو هفته پیش بود. یعنی این فاصله هم به نفع مصرف‌کننده و هم تولیدکننده شد.

رضا جمارانیان در ادامه اظهارکرد: ما برای اینکه مصرف‌کننده نهایی از بورس کالا خریداری کند، کف خرید را ۱۰تن گذاشتیم. این عدد را از این جهت گذاشتیم که حتی اگر کسی یک ماشین ۱۰تنی سیمان بخرد، دیگر نیاز به عاملین نداشته باشد و خودش از بورس کالا خریداری کند؛ بورس کالا رانتی را که به ۳۰نفر می‌رسید از بین برد و به تولیدکننده و مصرف‌کننده رساند. این فرهنگ‌سازی شد که مصرف‌کننده بداند لازم نیست از واسطه بخرد. سیمان فله هم ۳دسته مصرف‌کننده دارد.

به گفته جمارانیان، در این سه دسته، صنایع سیمان‌بر پیشتر هم که بورس کالا نبود، از شرکت‌ها خرید نمی‌کردند؛ زیرا شرکت‌ها بحث فرار مالیاتی دارند، از کارخانجات و بورس هم خرید نمی‌کردند و از واسطه می‌خریدند که فاکتور رسمی نگیرند. الان هم بحث‌ها این است که نمی‌خواهند از بورس کالا بخرند. الان سیمان به عاملین نمی‌رسد و صدایشان درآمده است. بخش زیادی از این هجمه‌ها به این دلیل است.

وی افزود: ما برق نداریم؛ تولیدات قبلی را فروخته‌ایم و دو هفته است که کل تولید صنعت سیمان صفر است؛ معلوم است کالایی که تولید ندارد و عرضه نمی‌شود، به هرقیمتی که فرد می‌خواهد بفروشد. اکنون آدرس غلط می‌دهند. بحث بورس کالا یا خروج از بورس کالا نیست. زمستان پارسال که بورس کالا نبود؛ پس مشکل کجا بود؟ مشکل اکنون به نبود برق بازمی‌گردد.

مدیرعامل هلدینگ سرمایه‌گذاری سیتا، با بیان اینکه بسیاری از مردم صنعت سیمان را نمی‌شناسند، خاطر نشان کرد: برق سیمان نباید قطع شود. ۲۴ساعت طول می‌کشد کوبه کار کند و گرم شود. برق کوره باید مدام تامین شود. ما پیشتر هم این صحبت را با وزارت نیرو داشتیم اما به صحبت‌های ما گوش ندادند. ما با برقی که شب وصل باشد، نمی‌توانیم تولید داشته باشیم.

رضا جمارانیان در پایان تاکید کرد: ما صادراتی نداریم؛ اگر برق کارخانجات سیمان وصل شود، قطعا ۳هفته بعد از تامین برق، بازار به تعادل برمی‌گردد و کسری بازار از بین خواهد رفت.