۰ نفر

یک مقام مسئول:

وزارت صمت و نیرو به زودی تفاهم نامه ساخت نیروگاه امضا می کنند

۲۰ تیر ۱۴۰۰، ۹:۵۰
کد خبر: 544022
وزارت صمت و نیرو به زودی تفاهم نامه ساخت نیروگاه امضا می کنند

معاون وزیر صمت گفت: به زودی طی هفته جاری یا هفته آینده تفاهم‌نامه ای میان دو وزیر صمت و نیرو برای شروع به کار احداث ۱۳ نیروگاه‌ برای واحدهای صنعتی به امضا خواهد رسید.

به گزارش اقتصادآنلاین، سعید زرندی در مورد سرمایه گذاری بخش صنعت برای ساخت نیروگاه جهت خودتامینی برق این صنایع اظهار داشت: از اوایل امسال وزارت صمت به نمایندگی از بخش صنعت دنبال اخذ مجوز برای احداث ۱۳ نیروگاه برق بود. چند جلسه با شرکت توانیر و وزارت نیرو برگزار کردیم و به دنبال امضای تفاهم نامه بودیم. نامه‌ای هم هفته گذشته به وزارت نیرو ارسال کردیم که برای تسریع در صدور مجوز بود.

معاون طرح و برنامه وزیر صمت افزود: به زودی طی هفته جاری و یا هفته آینده تفاهم‌نامه ای میان دو وزیر صمت و نیرو برای شروع به کار احداث این نیروگاه‌ها به امضا خواهد رسید.

وی ادامه داد: اگرچه وزارت صمت وظیفه‌ای در احداث نیروگاه ندارد اما متقاعد کردن واحدهای صنعتی و معدنی برای سرمایه گذاری در این بخش وظیفه وزارت صمت بود که انجام گردید و طرح‌ها مشخص شد. از اهداف این طرح تأمین برق مطمئن، مستمر و پایدار صنایع انرژی‌بر و شهرک‌های صنعتی و افزایش بهره‌وری و کاهش شدت انرژی در بخش صنعت و معدن، با توجه به آمادگی بنگاه‌ها برای سرمایه‌گذاری در احداث نیروگاه است.

زرندی در مورد اینکه احداث نیروگاه‌ها چه مدت طول می‌کشد، گفت: به طور تقریبی بین ۲.۵ تا ۳ سال احداث این نیروگاه‌ها زمان خواهد برد.

معاون طرح و برنامه وزیر صمت تصریح کرد: این نیروگاه‌ها خودتامینی و خودمصرفی هستند؛ در صورت احداث این نیروگاه‌ها بار مهمی از روی شبکه توزیع سراسری برق برداشته خواهد شد.

وی افزود: البته اگر برق مازادی هم تولید شود واحدها می‌توانند برق مازاد را در اختیار شبکه توزیع سراسری قرار دهند. البته دغدغه قیمت را دارند اینکه وزارت نیرو به چه قیمتی برق مازاد این نیروگاه‌ها را خواهد خرید.

زرندی در مورد علت تعلل وزارت نیرو در صدور مجوز گفت: گویا زیرساخت‌های فنی، سوخت و انرژی رساندن به این نیروگاه‌ها، نحوه هماهنگی با شبکه برق و… از جمله دغدغه‌های وزارت نیرو بود اما به هر حال هم اکنون به تفاهم اولیه رسیده‌ایم و لیست نیروگاه‌ها آماده شده است.

یادآور می‌شود؛ ۱۳ پروژه در نقاط مختلف کشور، با مشارکت و همکاری ۱۲ سرمایه گذار از بخش‌های صنایع و معادن تعریف شده که با صدور مجوز از سوی وزارت نیرو، در مجموع حدود ۱۰ هزار و ۵۳۶ مگاوات ظرفیت تولید به شبکه برق کشور اضافه خواهد شد.

rmvKrQKdcZfy