۰ نفر

شکسته شدن رکورد تولید در شرکت پشم شیشه ایران پس از نیم قرن فعالیت؛

سرعت در انتقال کارخانه پشم شیشه به منطقه ویژه اقتصادی شیراز با اعتبار ۴۷۰میلیارد تومانی

۱۵ تیر ۱۴۰۰، ۹:۰۱
کد خبر: 542247
سرعت در انتقال کارخانه پشم شیشه به منطقه ویژه اقتصادی شیراز با اعتبار ۴۷۰میلیارد تومانی

شرکت پشم شیشه ایران از شرکت‌های زیر مجموعه شستا و صدر تامین را باید از معدود شرکت‌هایی دانست که علی رغم وضعیت خاص اقتصادی کشور در مسیر توسعه چشمگیر قرار داشته و روزهای پررونق و طلایی را سپری می‌کند . این کارخانه که در منطقه احمدآباد شیراز قرار دارد. صنعتی نام آشنا و پرآوازه نه تنها در شیراز و فارس بلکه در سطح کشور است به گونه ای که ۵۵ درصد بازار محصول پشم شیشه کشور را در اختیار دارد.

به گزارش اقتصادآنلاین؛ شرکت پشم شیشه ایران، در این ماه‌های پرتلاش، علاوه بر توجه به کیفیت تولید، افزایش کمیت تولید را هم به دلیل نیاز  روز افزون بازار مدنظر قرار داده است، به گونه‌ای که رکورد تولید ۵۰ ساله شرکت پشم شیشه در سال گذشته را شکست.

همچنین شرکت پشم شیشه ایران فاز جدیدی از صادرات محصولات خود را به کشورهای مختلف کلید زده و از سوی دیگر در حال اجرای پروژه انتقال کارخانه از احمدآباد به منطقه ویژه اقتصادی شیراز است. 

محصولات شرکت پشم شیشه ایران کاربردهای مختلفی دارد از عایق حرارتی در اجاق‌های گاز گرفته تا استفاده از  عایق‌های صوتی و رطوبتی که در صنعت، ساخت و سازهای ساختمانی و مصرف آن در صنعت نفت و گاز و پتروشیمی بخشی از مصارف این محصول پرکاربرد است.

گفتنی است شرکت پشم شیشه ایران، در چند مدت اخیر موفقیت‌های چشمگیری به دست آورده است که شکستن رکورد تولید و تولید دو محصول جدید یکی با انگیزه قطع واردات و دیگری با هدف رشد صادرات از جمله این موفقیت‌هاست.

3

جهانگیر باقری مدیر عامل شرکت پشم شیشه ایران درگفت‌وگویی به بررسی وضعیت شرکت پشم شیشه ایران پرداخته است که شرح آن در پی می‌آید؛

آقای باقری، شرکت پشم شیشه ایران، رکورد تولید را پس از نیم قرن فعالیت شکسته است. لطفا در این خصوص توضیح دهید.

 کارخانه پشم شیشه ایران، اوایل سال ۴۶ با تولید یک هزار تن محصول در تهران راه‌اندازی شد که در سال ۵۲ تصمیم گرفته شد با افزایش ظرفیت تولید سالانه از یک هزار تن به ۱۰هزار تن این کارخانه از تهران به شیراز منتقل شود، که در نهایت کارخانه پشم شیشه ایران در سال ۵۷ با ظرفیت تولید ۹هزارتن محصول  فعالیت خود را در شیراز و در منطقه احمدآباد آغاز کرد، اما هیچگاه ظرفیت تولید کارخانه حتی بعد از نوسازی در سال 80، از ۸ هزار و ۵۰۰ تن فراتر نرفت، این در حالی است که در سال گذشته با بررسی‌های انجام شده از بازار مشخص گردید نیاز بازار به محصول پشم شیشه بیش از ۸۵۰۰ تن در سال است.

در این راستا در سال گذشته با برنامه‌ریزی های دقیق و به همت نیروهای کارآمد شرکت پشم شیشه ایران، پس از کنترل روند تولید، کاهش ضایعات، افزایش بهره وری نیروی انسانی، به روز رسانی ماشین آلات، بهبود روند تولید توانستیم به رکورد بی سابقه تولید ۹۰۷۰ تن در سال گذشته برسیم که البته در حوزه فروش نیز با استفاده از موجودی انبار به رکورد جدید فروش ۹۶۰۵ تن محصول دست پیدا کردیم و در نهایت رکورد سود برای اولین بار دورقمی شد. 

آیا این مسیر امسال هم ادامه پیدا خواهد کرد؟

بله قطعا. خوشبختانه از نخستین روزهای سال جاری مسیر توسعه کیفی و کمی در شرکت پشم شیشه ایران دنبال شد به گونه ای که در بهار امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته، شاهد رشد ۵ درصدی تولید در کارخانه پشم شیشه ایران هستیم.

آیا میزان صادرات در سه ماهه نخست امسال نسبت به سال گذشته افزایشی داشته است؟

بله. در حالی که میزان صادرات در سه ماهه اول سال ۹۹ صفر بود، امسال شاهد جهش چشمگیر صادرات بودیم و ۱۳۱ تن از محصولات شرکت پشم شیشه ایران در بهار امسال به کشورهای مختلف صادر شد. 

عمده بازارهای صادراتی شرکت پشم شیشه  ایران چه کشورهایی هستند؟

کشورهای آذربایجان، ترکمنستان، قرقیزستان و برخی دیگر از کشورهای حوزه دریای خزر بازار صادراتی محصولات پشم شیشه و عراق و افغانستان کشورهای خریدار ایزوگام از این شرکت هستند. 

شرکت پشم شیشه ایران چه سهمی از بازار پشم شیشه کشور را در اختیار دارد؟

عملا ۵۵ درصد بازار پشم شیشه کشور در اختیار شرکت پشم شیشه ایران است. 

چه مزیت‌هایی باعث شده تا چنین حجم بزرگی از بازار در اختیار شرکت پشم شیشه ایران باشد؟

پشم شیشه ایران برندی نام آشنا و با سالها سابقه تولید و عرضه در بازار است. کیفیت بسیار بالای تولیدات شرکت پشم شیشه ایران باعث شده تا این شرکت مشتریان پر و پا قرصی داشته باشد تولیدات شرکت پشم شیشه ایران، عایق هایی بر پایه الیاف معدنی است که باعث شده روند تقاضا و مصرف این محصولات روندی صعودی با شیب تند باشد.

تولیدات این شرکت متمایز با محصولات پلیمری است و کالایی است که در گام نخست غیر قابل اشتعال می باشد و در صنعت ساخت و ساز ساختمان تا مصارف صنعتی کاربرد بسیار زیادی دارد ضریب انتقال حرارت در محصولات این شرکت بسیار پایین است و قابل مقایسه با سایر محصولات عرضه شده در بازار نیست گستره مصرف از دانسیته های پایین تا دانسیته های بالا را دارد و در انواع صنایع، ساختمان سازی، عایق‌های رطوبتی، تاسیسات نفت، گاز و پتروشیمی و ..کاربرد دارد به عبارت دیگر در هر جایی که نیاز باشد جلوی هدر رفت انرژی گرفته شود. محصولات پشم شیشه کاربرد دارد از طرف دیگر این محصولات عایق صوتی هم هستند و تا ۹۰ درصد مانع انتقال صدا می باشد 

1

آیا در سال جاری قصد تولید محصول جدید دارید؟

 واحد تحقیق و توسعه شرکت پشم شیشه ایران بسیار فعال بوده و هر ساله چندین برنامه را در دستور کار دارد قطعا چنانچه این واحد به نتیجه دلخواه برای تولید محصول جدید برسد تولید آن را در دستور کار قرار خواهیم داد.

به عنوان مثال در دو  سال اخیر این شرکت با مهندسی معکوس دو محصول جدید را طراحی و به مرحله تولید رساند که اولین محصول به نام رزیلینت بلنکت در عایق کاری مخازن حساس از جمله مخازن نفت، گاز و پتروشیمی بسیار کاربردی بوده و جایگزین نمونه های وارداتی در کشور شده است محصول دیگر نیز مینرال وول است که تنها در بازارهای صادراتی مورد استفاده قرار می گیرد.

همچنین با استفاده از نتایج واحدهای تحقیق و توسعه توانستیم میزان اتکا به مواد اولیه وارداتی را۷۰ درصدکاهش دهیم که امسال امیدواریم این نرخ به ۱۰۰ درصد برسد و تمامی مواد اولیه مورد نیاز را از داخل کشور تامین کنیم.

به مواد اولیه تولیدی در شرکت اشاره کردید جایگزینی مواد اولیه تولیدی در این شرکت به جای نمونه وارداتی آن چقدر صرفه جویی ارزی به دنبال داشته است؟ همچنین در خصوص مواد اولیه مصرفی که ظاهراً در جهت حفظ محیط زیست است توضیح دهید

 تولید مواد اولیه در شرکت پشم شیشه ایران از خروج یک میلیون دلار ارز جلوگیری کرد و علاوه بر آن تاثیر بسیار خوبی بر روی کاهش قیمت کالاهای تولیدی داشت در خصوص مزایای این مواد اولیه لازم است اشاره کنم که شرکت پشم شیشه استفاده از شیشه های ضایعاتی که جزو ضایعات مصارف خانگی و صنعتی دارد را در دستور کار قرار داده و این ضایعات را طی چرخه ای به مواد اولیه تبدیل می کند این کار باعث می شود تا از ورود روزانه ۱۰ تن شیشه به محیط زیست جلوگیری شود. همانطور که می دانید شیشه ازجمله زباله هایی است که زمان زیادی می‌برد تا جذب طبیعت شود این در حالی است که شرکت پشم شیشه ایران در راستای عمل به مسئولیت اجتماعی و زیست محیطی خود استفاده از شیشه های ضایعاتی را در تولید محصولات خود در دستور کار قرار داد که این کار علاوه بر آنکه به ارزش افزوده محصول کمک می کند، کیفیت تولید را بالا می‌برد و در حفظ محیط زیست بسیار موثر  است.

به عنوان آخرین سوال در خصوص پروژه انتقال شرکت پشم شیشه ایران به منطقه ویژه اقتصادی شیراز توضیح دهید.

با حمایت ها و مساعدت های شستا و صدر تامین انتقال کارخانه پشم شیشه به منطقه ویژه اقتصادی شیراز روند بسیار مناسبی را طی می کند و از سرعت کافی برخوردار است. زمین کارخانه در سال ۸۸ خریداری شده اما به دلیل بحث تحریم ها و عدم نقدینگی کافی این پروژه تا سال ۹۸ پیشرفت چندانی نداشت اما از سال  ۹۸ تاکنون در روند واقعی خودش قرار گرفته که با تامین مالی، بخشی از پروژه انتقال توسط برخی از بانک‌های استان کار ساخت کارخانه جدید در حال انجام است. .

به عبارت دیگر احداث این کارخانه عملاً از سال ۹۸ شروع شده و با کشورهای معتبر اروپایی وشرکت های  داخلی، عقد قرارداد برای ساخت کارخانه و خرید ماشین آلات و تجهیزات صورت گرفته است. این پروژه هم اکنون پیشرفت قابل ملاحظه‌ای دارد و دریافت تسهیلات بانکی مراحل نهایی را می گذراند.

مراحل ساخت کارخانه جدید پشم شیشه بدون کوچکترین خللی در زمینی به وسعت ۸ هکتار در حال انجام است و تمرکز ما بر ساخت سالن تولید می باشد که عملیات خاکبرداری و تحکیم کف  انجام شده است

برآورد سرمایه مورد نیاز برای این پروژه ۴۷۰ میلیارد تومان است که تاکنون ۵۰ میلیارد تومان آن هزینه شده است. با اتمام این پروژه و انتقال کارخانه به منطقه ویژه افتصادی شیراز، میزان اشتغال ۱۰ درصد و میزان تولید به بیش از ۵۰  درصد افزایش پیدا خواهد کرد و به ۱۴ هزارتن در سال خواهد رسید‌.

در حال حاضر قرارداد خرید ماشین آلات منعقد شده و هیاتی از شرکتهای خارجی طرف قرارداد به زودی برای بررسی مراحل ساخت به شیراز خواهد آمد. 

وی در پایان تاکید کرد: خوشبختانه شرکت پشم شیشه ایران تا کنون هیچ گونه مشکل مالی نداشته و علاوه بر تامین هزینه‌های تولید، حقوق و مزایای پرسنل بدون یک روز تاخیر پرداخت شده است.

 امید است با همکاری مجموعه مدیریتی استان و شرکت سرمایه  گذاری شستا و صدر تامین، کار انتقال کارخانه به منطقه ویژه اقتصادی شیراز در کمترین زمان ممکن  به اتمام برسد.