۰ نفر

کلاف سردرگم رسوب هزاران تن کالای اساسی در بنادر

۸ تیر ۱۴۰۰، ۲۳:۲۱
کد خبر: 540796
کلاف سردرگم رسوب هزاران تن کالای اساسی در بنادر

معاون فنی گمرک ایران گفت: تعیین تکلیف نشدن ارز ترجیحی (۴۲۰۰تومانی) و ابهام در ثبت سفارش کالا و تامین ارز مانع از ترخیص کالا در گمرک شده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از صدا و سیما، "جمال ارونقی" معاون فنی گمرک ایران در گفتگو با تیتر امشب از ترخیص بیش از ۶.۱ میلیون تن کالای اساسی از ابتدای سال گفت و افزود: این مقدار کالا اساسی در ۲۵ گروه گالایی به ارزش ۳.۷ میلیارد دلار از گمرکات کشور ترخیص شده است که نسبت به مدت مشابه از نظر وزنی ۱۰ درصد کاهش داشته است.
او با بیان اینکه در بندر امام خمینی (ره) ۳.۳ دهم میلیون تن کالا‌های اساسی ذخیره شده است، افزود: ۴.۵ میلیون تن کالای اساسی آماده ترخیص است و مشکلی ندارد. همچنین در بنادر ترخیص ۱۴ فروند کشتی معادل ۳۲۳ هزار تن کالای اساسی در حال تخلیه و ۲۶ فروند کشتی در انتظار حل مشکل اند.
جمال ارونقی، معاون فنی گمرک ایران گفت: بیش از ۷ میلیون تن کالای اساسی در بنادر و گمرکات کشور از جمله تهران و غرب کشور ذخیره شده است. کالا‌های اساسی ۲۵ گروه هستند که ارز نیمایی دریافت می‌کنند که شامل دارو، گندم، جو، ذرت، نهاد‌های دامی، سویا، روغن و دانه‌های روغنی هستند.
او از ارز ترجیحی ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی و پرداخت معادل ریالی آن از طرف صاحب کالا گفت و افزود: برخی مواقع به دلیل تحریم کالا وارد کشور نمی‌شود، اما الآن ترخیص کالا در گمرک به دلیل اشکال در چرخه توزیع به اشکال برخورده است.
ارونقی افزود: در مقطعی از زمان روند ترخیص کالا به ۶۰ تا ۷۰ هزار تن در روز هم رسید و این امر به خاطر مصوبه ترخیص کالای اساسی بود، اما ترس ستاد تنظیم بازار از ترخیص کالا بدون کد رهگیری بود. چنانچه صاحب کالا کالای خود را تامین کند و تامین ارز نکند با بانک مرکزی دچار مشکل می‌شود.
او گفت: از ابتدای سال تاکنون ثبت سفارش حدود ۳ میلیارد دلار کالا تاکنون به بانک مرکزی، وزارت صمت و وزارت جهاد کشاورزی تحویل داده شده که بلاتکلیف است.
معاون فنی گمرک گفت: طبق بررسی‌های صورت پذیرفته موجودی ۶ قلم کالای اساسی مشمول ارز ترجیحی ۴۲۰۰ تومانی شامل گندم، ذرت، جو، دانه‌های روغنی، کنجالۀ سویا و روغن خام در بنادر و گمرکات کشور بیش از ۴ میلیون تن برآورد شده است.
وی بیان کرد: موجودی کالا‌های اساسی مشمول ارز ترجیحی موجود در بندر امام خمینی (ره) بیش از ۳ میلیون تن بوده و به عبارت دیگر بیش از ۷۴ درصد کالا‌های اساسی مشمول ارز ترجیحی در بندر امام خمینی (ره) دپو شده که متعلق به ۵۰ واردکننده است.
 ارونقی ادامه داد: ۶ قلم کالای اساسی که ارز ترجیحی دریافت کرده اند و ما از آن نام بردیم حدود ۳ و نیم میلیون تن کالاست که این کالا‌ها از طریق ۵۰ شرکت و یا شخص بصورت حقیقی یا حقوقی وارد، تخلیه و دپو شده و همچنان ترخیص نشده است این در حالی است که ظرفیت انبار‌های ما در بندر امام خمینی ۳ و نیم میلیون تن است و با وجود این ۶ قلم کالای اساسی و دپو آنها، ظرفیت انبار‌های ما تکمیل است.
ارونقی گفت: در تماسی که ما با صاحبان این کالا‌ها برای ترخیص کالاهایشان داشتیم، صاحبان کالا عمده مشکلات را عدم تامین پروانه عنوان کرده اند که این مستلزم واریز ارز ترجیحی و تامین کد رهگیری از بانک مرکزی است.
وی همچنین گفت: ستاد تنظیم بازار نیز می‌تواند با تصویب مصوبه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت و ابلاغ آن کمک کند تا ۹۰ درصد کالا را ترخیص کنیم.