۰ نفر

در پی کمبود گاز؛

قیمت زغال سنگ رکورد زد

۵ تیر ۱۴۰۰، ۱۱:۳۷
کد خبر: 539588
قیمت زغال سنگ رکورد زد

عرضه محدود گاز طبیعی و افزایش مصرف برق، قیمت زغال سنگ حرارتی را به بالاترین حد در یک دهه اخیر رسانده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، وال استریت ژورنال با اشاره به آمار گردآوری شده توسط پایگاه خبری آرگوس، در گزارشی نوشت: قیمت زغال سنگ حرارتی از نیوکاسل استرالیا که عمده صادراتش به مقصد آسیاست، طی سال گذشته ۵۶ درصد رشد کرده است. قیمتهای اروپایی هم افزایش داشته و از ابتدای سال میلادی جاری تاکنون ۶۴ درصد بالا رفته است.

تولید زغال سنگ هم به دلیل سرمایه گذاری اندک در تولید جدید که تا حدودی نتیجه حرکت به سمت استفاده کمتر از این سوخت فسیلی به شدت آلاینده و تقویت ظرفیت تولید برق تجدیدپذیر است، رشد محدودی را تجربه می کند. با این حال جدیدترین روند قیمت نشان می دهد که این ظرفیت همچنان قادر به تامین تقاضا برای برق در اکثر بازارهای بزرگ نیست.

طبق گزارش وال استریت ژورنال، قیمت زغال سنگ احتمالا در چند ماه آینده به دلیل وضعیت عوامل عرضه و تقاضا بالاتر خواهد ماند.

تام پرایس، مدیر استراتژی کالا در بانک لیبروم به وال استریت ژورنال گفت: عرضه رشد منفی پیدا کرده و احتمالا سریعتر از تقاضا کاهش پیدا می کند. همه به داراییهای استخراج زغال سنگ حرارتی پشت کرده اند. شرکتهایی که در این بخش مانده اند طی چند ماه گذشته درآمد خوبی داشته اند.

در چین وضعیت کاملا حساس است. کمبود زغال سنگ در ماه گذشته باعث شد در بعضی از نقاط این کشور برق سهمیه بندی شود و تا زمان محدود ماندن عرضه، این روند ادامه پیدا خواهد کرد به خصوص که در بحبوحه اختلاف سیاسی میان چین و استرالیا، واردات از استرالیا ممنوع شده است.

بر اساس گزارش اویل پرایس، صادرکنندگان دیگر از این ممنوعیت غیررسمی بهره برده و آزادانه قیمت فروش زغال سنگ به چین را افزایش داده اند.