۰ نفر

ماهه نخست ۱۴۰۰ انجام شد؛

تولید ۵۰ هزار تن کاتد مس در کشور

۲۹ خرداد ۱۴۰۰، ۲۱:۱۷
کد خبر: 537750
تولید ۵۰ هزار تن کاتد مس در کشور

بررسی آمار عملکرد شرکت‌های بزرگ بخش معدن و صنایع معدنی حاکی است تولید مس کاتد در ۲ ماهه نخست امسال به حدود ۵۰ هزار تن رسید که در مقایسه با مدت مشابه پارسال افزایش ۱۶ درصدی نشان می‌دهد.

گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا؛ برپایه آمارهای یاد شده، ۲۵ هزار و ۳۷۳ تن از مجموع کاتد مس تولیدی مربوط به عملکرد اردیبهشت‌ماه شرکت‌هاست که در هم‌سنجی با اردیبهشت ۹۹ رشد یک درصدی ثبت کرد. این در حالی است که در ۲ ماه ابتدایی امسال، ۴۹ هزار و ۹۸۹ تن کاتد مس در کشور تولید شده است.

کاتدهای مس به عنوان مواد خام اولیه برای تولید محصولاتی با مس که خلوص بالا دارند و برای آلیاژ مس استفاده می­‌شود. از کاتدهای مسی برای ساخت آلیاژهایی مانند برنج، برنز و فولاد آلیاژی استفاده می‌شود و علاوه بر اینکه در صنایع سیم، کابل و ترانسفورماتور کاربرد وسیعی دارد، در حمل و نقل، وسایل برقی و ماشین‌آلات، تجهیزات دفاعی و ساخت و ساز به مصرف می‌رسد.

رشد یک درصدی تولید آند مس

آمارهای مورد بررسی در مدت ۲ ماهه امسال حاکی از تولید ۶۲ هزار و ۳۲۵ تن مس آند است که در مقایسه با مدت مشابه پارسال یک درصد افزایش بازدهی داشته است.

مس آند تولیدی در اردیبهشت‌ماه  به رقم ۳۳ هزار و ۲۸۶ تن رسید که در مقایسه با ماه مشابه سال ۹۹ افزایش هشت درصدی نشان می‌دهد.

تولید ۲۱۴ هزارتن کنسانتره مس

عملکرد واحدها در ۲ ماهه امسال همچنین حاکی از تولید ۲۱۴ هزار و ۸۵۴ تن کاتد مس است که نسبت به مدت مشابه سال ۹۹ رشد سه درصدی نشان می‌دهد.

همچنین اردیبهشت‌ماه امسال میزان کنسانتره مس تولیدی رقم ۱۰۶ هزار و ۴۸۷ تن را نشان می‌دهد که در مقایسه با ماه مشابه پارسال بدون تغییر بود.

پیشتر مدیرعامل شرکت صنایع ملی مس ایران با اعلام سرمایه‌گذاری چهار میلیارد دلاری در حوزه توسعه صنعت مس کشور، گفت: جریان توسعه در صنعت مس ایران متناسب با تغییر و تحولات در حوزه انرژی و افزایش سهم فلز استراتژیک مس در انرژی و صنایع پاک جهان است.   

«اردشیر سعدمحمدی» با اشاره به رشد ۲ برابری تولید کنستانتره مس طی چهار سال آینده، افزود: در چهار سال آینده ۳۰۰ هزار تن به ظرفیت مس کاتدی کشور افزوده خواهد شد.

مجموع معادن مس در کشور ۲۲۵ معدن است که ۱۴۸ فقره آن فعال بوده و ۱۰۰ میلیون تن ظرفیت استخراج در سال دارد.