۰ نفر

طی ۲ ماه نخست امسال؛

صدور مجوز و اشتغال پروانه بهره‌برداری‌ معادن کم شد

۲۶ خرداد ۱۴۰۰، ۱۹:۲۸
کد خبر: 536956
صدور مجوز و اشتغال پروانه بهره‌برداری‌ معادن کم شد

گزارش عملکردها طی دو ماهه نخست سال جاری و مقایسه آن با مدت مشابه سال گذشته، در بخش معدن پروانه بهره‌برداری معادن تنها آمار منفی را به خود اختصاص داده و علاوه‌براین که تعداد مجوزهای صادره برای آن کاهشی بوده، ۴۱ نفر کمتر هم از دو ماهه سال ۱۳۹۹ در این حوزه را مشغول ساخته است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، بر اساس گزارش وزارت صنعت و معدن و تجارت (صمت)، میزان صدور مجوزهای معدنی (به‌جز پروانه بهره‌برداری) و هزینه صرف شده به جهت عملیات اکتشاف در دو ماهه سال جاری نسبت به دو ماهه نخست سال ۱۳۹۹ افزایش بوده اما در مقابل میزان اشتغال در معادن به واسطه پروانه بهره‌برداری و صدور این مجوز  کاهشی بوده است.   

در دو ماهه ۱۴۰۰ معادل ۱۳۸ فقره پروانه اکتشاف صادر شده که نسبت به ۱۲۷ فقره صدور پروانه اکتشاف صادر شده در مدت مشابه سال گذشته افزایش ۸.۷ درصدی داشته است.

همچنین طی مدت مذکور سال جاری با افزایش ۲۱ درصدی در صدور گواهی کشف معادن، ۷۵ فقره از این مجوز معدنی صادر شده و این در حالی است در مجموع فروردین و اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۹ قریب به۶۲  فقره گواهی کشف صادر شده بود.

طبق آمار وزارت صمت، در صدور پروانه بهره‌برداری در دو ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل تنها صدور مجوز مربوط به پروانه بهره‌برداری منفی شده و با افت ۱۸.۸ درصدی از ۸۰ فقره به ۶۵ فقره رسیده است.  

دیگر آمار کاهشی این گزارش هم مربوط به میزان اشتغال به واسطه صدور پروانه‌های بهره‌برداری است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته افت ۵.۳ درصدی داشته است. در حالی که طی دو ماه نخست سال گذشته ۷۶۹ نفر مشغول شدند، این میزان در مدت مشابه سال جاری به ۷۲۸ نفر رسیده است.

صرف ۲۸۶ میلیارد ریال برای اکتشاف

سرمایه صرف شده برای عملیات اکتشاف طی دو ماه ابتدایی امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۱۳.۴ درصد افزایش یافته است. سرمایه مجوزهای صادره برای گواهی کشف معادن که معادل هزینه صرف شده برای عملیات اکتشاف بوده است، در مدت مذکور سال جاری ۲۸۶ میلیارد ریال است و این در حالی است که در مدت مشابه سال گذشته ۱۳۴ میلیارد ریال صرف شده بود.