۰ نفر

معاون بهره‌برداری شرکت اعلام کرد؛

تولید ۹۳درصد ورق گرم کشور در فولادمبارکه

۱۹ خرداد ۱۴۰۰، ۶:۲۵
کد خبر: 534634
تولید ۹۳درصد ورق گرم کشور در فولادمبارکه

شرکت فولادمبارکه موفق شد به بازده کیفی ۹۱ درصد در تولید محصولات خود دست یابد که از ابتدای راه‌اندازی فولادمبارکه تاکنون بی‌سابقه است و بازده کیفی همه واحدهایی را که در فرآیند تولید دخالت دارند نشان می‌دهد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از دنیای اقتصاد، معاون بهره‌برداری شرکت فولادمبارکه با اشاره به رکوردهای کیفی محصولات در این شرکت گفت: درمجموع تولیدکنندگان فولاد در دو قسمت مشغول به فعالیت هستند. بخشی از این تولیدکنندگان مقاطع طویل مانند میلگرد، نبشی، ناودانی و مواردی از این قبیل تولید می‌کنند که به‌صورت عمده جزو  مصالح ساختمانی طبقه‌بندی می‌شود.

عباس اکبری‌محمدی افزود: بخش دیگری از این تولیدکنندگان تولید مقاطع عریض را بر عهده ‌دارند. محصولات این بخش شامل تختال، ورق نوردشده گرم و سرد، انواع ورق پوشش‌دار مانند ورق رنگی، گالوانیزه و... است که بیشتر کاربرد صنعتی داشته و در صنایعی مانند صنایع نفت و گاز، پتروشیمی، خودروسازی، صنایع لوله و انتقال سیالات، پروفیل‌سازی، لوازم‌خانگی و... کاربرد دارد. این محصولات بر اساس تقاضای مشتریان، می‌تواند گریدهای مختلفی داشته باشد.

معاون بهره‌برداری شرکت فولادمبارکه تصریح کرد: محصولات ورق براساس نیاز مشتریان از نظر ترکیب شیمیایی، ابعاد و خواص مکانیکی بسیار متفاوت است و فرآیندهای مختلفی را در جهت تولید تجربه می‌کند. به همین دلیل این فرآیندها باید بسیار دقیق  صورت گیرد تا محصول نهایی مطابق با نیاز مشتری باشد. این مساله با توجه به تولرانس‌های مختلف موجود در تولید و ابعاد بسیار دقیق محصولات (از ضخامت 16 تا 18/ 0 میلی‌متر و حتی کمتر)، نیاز به کنترل کیفیت بسیار زیاد، چه در مرحله تولید و چه پس از دستیابی به محصول نهایی دارد.

اکبری‌محمدی بابیان اینکه در سال 99 نزدیک به 5/ 11میلیون تن فولاد خام در کشور تولید شد، گفت: از این مقدار نزدیک به 10میلیون تن در گروه فولادمبارکه و 7میلیون تن در شرکت فولادمبارکه بوده است. این فولاد خام در نهایت به ورق‌های گرم و سرد یا محصولات جانبی موردنیاز مشتریان تبدیل شد.

وی تصریح کرد: در حال حاضر 93درصد ورق گرم و 87درصد تختال موردنیاز کشور در فولادمبارکه و گروه فولادمبارکه تولید می‌شود. به‌طورکلی از مصرف‌کنندگان عمده محصولات فولادی می‌توان به انواع صنایع پایین‌دستی بزرگ و کوچک، مانند صنایع فلزی سبک و سنگین و صنایع استراتژیک کشور اشاره کرد.

معاون بهره‌برداری شرکت فولادمبارکه خاطرنشان کرد: در ابتدای هرسال علاوه بر هدف‌گذاری کمی برای تولیدات خود، هدف‌گذاری کیفی نیز داریم. بر این اساس اقدامات لازم تعریف و توسط بخش‌های مختلف اجرا می‌شود. درنتیجه این اقدامات، در سال گذشته با حمایت مدیریت عالی شرکت و همکاری همه کارکنان فولادمبارکه، 7میلیون تن فولاد خام تولید کردیم که 700هزار تن از تولید سال 98 بیشتر بود. این در حالی است که علاوه برافزایش قابل‌توجه در تولید محصولات، بازده کیفی خوبی نیز در فولادمبارکه به ثبت رسید.

 بازدهی کیفی 91 درصدی در فولادمبارکه

اکبری‌محمدی افزود: همچنین علاوه بر بازدهی کیفی مناسب در سال گذشته، رکوردهای کیفی قابل‌توجهی نیز در دو ماه ابتدایی سال‌جاری به دست آمد؛ برای مثال، شرکت فولادمبارکه موفق شد به بازده کیفی 91درصد دست یابد که از ابتدای راه‌اندازی فولادمبارکه تاکنون بی‌سابقه است و مجموع بازده کیفی همه واحدهایی را که در فرآیند تولید دخالت دارند نشان می‌دهد.

وی با اشاره به توانمندی‌های شرکت فولادمبارکه در تولید محصولات با کیفیت گفت: این امر موجب شد  این شرکت موفق به تولید محصولات ویژه با کیفیت بالا مانند محصولات API موردنیاز پروژه گوره - جاسک شود و کشور را از واردات این محصولات بی‌نیاز کند.

معاون بهره‌برداری شرکت فولادمبارکه افزود: در نتیجه این اقدامات مهم‌ترین دستاورد انجام‌‌شده ایجاد خودباوری ویژه برای تولید محصولات مختلف بوده است. در حال حاضر علاوه بر اینکه شرکت فولادمبارکه نیاز بازار داخلی را تامین می‌کند، پاسخگوی بخشی از نیاز کشورهای دیگر نظیر کشورهای همسایه، شرق دور  و حتی کشورهای اروپایی نیز  هست.

اکبری‌محمدی با اشاره به استاندارد بالای کشورهای اروپایی در تولید فولاد جهان گفت: شرکت‌هایی می‌توانند به اتحادیه اروپا و کشورهای اروپایی ورق فولادی صادر کنند که از کیفیت محصول قابل‌توجه و رقابتی برخوردار باشند. اگر نگوییم محصولات شرکت فولادمبارکه از محصولات اروپایی بهتر است، حداقل قابلیت رقابت کامل با این محصولات را دارد.

 اهمیت رعایت کیفیت در محصولات نورد سرد

وی درباره واحد نورد سرد شرکت فولادمبارکه نیز تصریح کرد: در واحد نورد سرد که عمده ورق موردنیاز صنایع فلزی مانند لوازم‌خانگی یا صنایع فلزی سبک و... را تامین می‌کند، حفظ کیفیت محصولات ازنظر کیفی بسیار حائز اهمیت است. محصولات این بخش باید علاوه بر ضخامت مناسب از استحکام بسیار بالایی نیز برخوردار باشد.

 فولادمبارکه قادر به تامین 520 نوع ورق فولادی است

اکبری‌محمدی ادامه داد: خوشبختانه شرکت فولادمبارکه تقریبا قادر به تولید انواع تختال موردنیاز کشور است. این در حالی است که این شرکت در بخش تولید ورق توانایی تامین حدود 520 نوع ورق را داراست.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر دنیا به‌سوی ورق‌های با استحکام بالاتر و قابلیت کشش بیشتر حرکت کرده است؛ برای مثال، استفاده از چنین ورق‌هایی در خودروسازی می‌تواند به رعایت بیشتر مسائل زیست‌محیطی، کاهش وزن خودرو و در نهایت کاهش میزان مصرف سوخت منجر شود.

معاون بهره‌برداری شرکت فولادمبارکه تصریح کرد: در همین راستا پروژه جدید نورد فولادمبارکه تعریف‌شده است که با راه‌اندازی آن ورق‌های باکیفیت مکانیکی بالاتر و ابعاد دقیق‌تر تولید می‌کنیم. درواقع شرکت فولادمبارکه در تلاش است با اجرای این پروژه، کشور را از واردات این ورق‌ها بی‌نیاز کند.

 افزایش 11درصدی تولید در فولادمبارکه در سال‌جاری

اکبری‌محمدی افزود: در حال حاضر در شرکت فولادمبارکه، هدف‌گذاری‌ها بر اساس تامین کمی و کیفی محصولات موردنیاز داخلی است. طی دو ماه گذشته تولید فولاد خام کشور با استفاده از امکانات موجود و تلاش کارکنان بیش از 11درصد افزایش‌ یافته و این در حالی است که بازده کیفی محصولات شرکت فولادمبارکه طی این مدت نسبت به مدت مشابه سال گذشته 2 درصد بهبود یافته است.

به گفته وی، شرکت فولادمبارکه در سال گذشته توانست با تولید بیش از ۷ میلیون تن فولاد که ۵۵۰ هزار تن بیش از تولیدات سال‌های گذشته بود فراتر از برنامه‌ریزی‌های در نظر گرفته ‌شده دست یابد.

معاون بهره‌برداری شرکت فولادمبارکه تصریح کرد: همچنین گروه فولادمبارکه توانست در سال گذشته به تولید ۱۰میلیون تن فولاد خام برسد که بالغ‌بر ۷۰۰ هزار تن بیش از سال‌های گذشته بوده است.

وی  افزود: از آنجا که واحد کنترل کیفی در همه بخش‌های تولیدی در کنار تولیدکنندگان قرار دارد، ارائه بازخورد مناسب می‌تواند منجر به انجام اصلاحات لازم و درنتیجه افزایش سطح کیفی محصولات شود. اکبری‌محمدی ادامه داد: در شرکت فولادمبارکه کلیه استانداردهای ایزو، EN، استانداردهای ایران و به‌طورکلی همه استانداردهای موجود بر اساس تقاضای مشتری رعایت می‌شود. خوشبختانه برای بحث صادرات در شرکت فولادمبارکه، استاندارد EN وجود دارد که استاندارد بسیار دشواری است. در همین راستا شرکت فولادمبارکه در حوزه بدنه خودرو که مصرف داخلی دارد نیز موفق به کسب رکورد کیفی 85 درصد شد. 

وی خاطرنشان کرد: در سال جاری، با تحریم‌های ظالمانه درصدد هستیم که نیاز فولاد کشور را تامین کنیم و یکی از اتفاقات مهم در سال گذشته، تولید ورق‌های API بود که در پروژه گوره-جاسک مورد بهره‌برداری قرار گرفت و فولادمبارکه توانست علاوه بر دستیابی به این ورق خاص، مانع  خروج ارز از کشور شود.

اکبری محمدی تولیدات شرکت فولادمبارکه را تولیدات سبز معرفی کرد و گفت: جنبه‌های زیست‌محیطی اعم از سیستم‌های غبارگیری، بازیافت حرارتی و بازچرخانی آب و استفاده از پساب، محصولات تولیدی شرکت فولادمبارکه را در زمره تولیدات سبز  و در راستای حفاظت از محیط‌زیست قرار داده است.