۰ نفر

یک اندیشکده محیط زیستی اعلام کرد؛

برنامه‌ ریزی راه اندازی بیش از ۴۰۰معدن زغال سنگ

۱۴ خرداد ۱۴۰۰، ۱۴:۲۰
کد خبر: 533563
برنامه‌ ریزی راه اندازی بیش از ۴۰۰معدن زغال سنگ

یک اندیشکده محیط زیستی اعلام کرد بیش از ۴۳۲پروژه معدنی جدید با ظرفیت بیش از دو میلیارد تن تولید سالانه زغال سنگ در حال حاضر برنامه ریزی می شود که تهدیدی برای اهداف پیمان جوی پاریس به شمار می رود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، در گزارش اندیشکده گلوبال انرژی مونیتور آمده است: عمده این ظرفیت یا حدود ۱.۶۶۳ میلیارد تن در سال، در مراحل اولیه برنامه ریزی است و می تواند لغو شود اما باقی این ظرفیت در حال حاضر در دست ساخت است.

گلوبال انرژی مونیتور هشدار داد چشم انداز گذار به انرژی پاک این پروژه ها را در معرض ریسک ۹۱ میلیارد دلار دارایی سرگردان قرار می دهد. اما اگر این پروژه ها اجرا شوند و تولید جهانی در یک دهه آینده کاهش پیدا نکند، ظرفیت برنامه ریزی شده میزان تولید زغال سنگ را چهار برابر سقف هدف گذاری شده تحت سناریوی افزایش ۱.۵ درجه ای گرمای جهانی می سازد.

متوقف کردن این میزان ظرفیت معدنکاری زغال سنگ کار دشواری خواهد بود. اکثر این پروژه ها در اقتصادهای توسعه یافته اروپای غربی یا آمریکای شمالی هستند. چین سال گذشته نیروگاههای زغال سوز بیشتری را در مقایسه با شمار نیروگاههای زغال سوزی که در سراسر جهان از مدار فعالیت خارج شدند راه اندازی کرد و نشان داد زغال سنگ تا چه برای اقتصادهای پیشرفته ای مانند چین مهم مانده است.

علاوه بر چین، کشورهای روسیه، استرالیا و هند کشورهایی هستند که بیش از سه چهارم از ظرفیت معدن کاری جدید در آنها واقع شده است. این چهار کشور به اتفاق ۱.۷۵ میلیارد تن ظرفیت تولید سالانه جدید را به خود اختصاص می دهند. چین با ۴۵۲ میلیون ظرفیت تحت ساخت پرچمدار بلامنازع است و پس از آن روسیه با ۵۹ میلیون تن، استرالیا با ۳۱ میلیون تن و هند با ۱۳ میلیون تن قرار دارد.

بر اساس گزارش اویل پرایس، نویسندگان گزارش گلوبال انرژی مونیتور خاطر نشان کردند آغاز و توسعه معدن‌کاری زغال سنگ برخلاف نقشه راه منتشر شده از سوی آژانس بین المللی انرژی برای رسیدن به سطح کربن خنثی است.

با این حال، این نقشه راه با واکنش منفی شدید کشورهای نفت خیز شامل نروژ و عربستان سعودی روبرو شده است. ممکن است این نقشه راه مورد استقبال گروه های زیست محیطی قرار گیرد اما به سختی ممکن است به سند پرچمدار برای گذار انرژی تبدیل شود، زیرا خواستار توقف فوری اکتشاف نفت و گاز است.