۰ نفر

نوسان دلار و بالا ماندن قیمت محصولات فولادی

۱۱ خرداد ۱۴۰۰، ۶:۴۹
کد خبر: 532630
نوسان دلار و بالا ماندن قیمت محصولات فولادی

افزایش نرخ ارز، هجوم سرمایه‌های سرگردان، انتظارات تورمی و افزایش قیمت جهانی فولاد، بازار آهن را با نوسان جدید مواجه کرده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از همشهری، سیر صعودی و بازگشت دوباره گرانی قیمت محصولات فولادی متاثر از نوسان نرخ ارز، انتظارات تورمی و هجوم سرمایه‌های سرگردان موجب سردرگمی فعالان صنفی در بازار بدون مشتری و بالا ماندن یا افزایش نسبی قیمت برخی از این اقلام در بازار آزاد شد.

نرخ انواع مقاطع فولادی که از ابتدای هفته جاری متاثر از عوامل مختلف به‌خصوص رسیدن نرخ دلار به بیش‌از 24هزار تومان افزایش 500 تا هزار و 200تومانی در هر کیلوگرم را شاهد بود، دیروز (دوشنبه) با بازگشت نرخ دلار به کانال 23هزار تومان در موارد محدودی سیرنزولی به‌خود گرفت اما در بیشتر اقلام قیمت افزایش‌یافته روز یکشنبه تثبیت‌شد و در مواردی نیز افزایش یافت. مطابق روال سابق افزایش قیمت محصولات فولادی در روز یکشنبه هفته جاری اغلب شرکت‌های عرضه‌کننده این اقلام از اعلام قیمت فروش محصولات خودداری   یا قیمت‌هایی را به مشتریان اعلام کردند که نسبت به هفته گذشته افزایش محسوسی داشت. اما دیروز(دوشنبه) و پس از بازگشت نرخ دلار به کانال 23هزار تومان، گرچه شدت افزایش قیمت این محصولات کندترو نرخ افزایش یافته اغلب این اقلام تثبیت شد اما قیمت برخی مقاطع فولادی همچنان صعودی بود. این نوسان قیمت‌ها در شرایطی است که در بخش عرضه و تقاضای مقاطع فولادی اتفاق خاصی نیفتاده و فعالان صنفی همچنان از تداوم رکود در بازار بی‌مشتری محصولات فولادی خبر می‌دهند. با این روند تشکل‌های صنفی عواملی را در نوسان نرخ مقاطع فولادی دخیل می‌دانند که همانند بازار سایر کالاهای واسطه‌ای و سرمایه‌ای متاثر از شرایط اقتصادی کشور به‌خصوص هجوم سرمایه‌های سرگردان و تحریک انگیزه سودجویی برخی عرضه‌کنندگان، واسطه‌ها و دلالان است.

آهن در کوره گرانی

روز یکشنبه هفته جاری در رشد دلاری قیمت مقاطع در بازار آزاد به اوج خود رسید. در شرایطی که دلار با افزایش 300تومانی به 24هزار و 430هزار تومان رسید، قیمت محصولات فولادی نیز همگام با افزایش نرخ ارز سیر صعودی به‌خود گرفت به‌نحوی که همه شرکت‌های میلگرد افزایش 50تا 300تومانی رسمی قیمت‌ها را اعمال کردند.این امر موجب شد  تا قیمت هر کیلوگرم میلگرد در بازار آزاد با افزایش هزار و200تومانی از 13هزار و 800به مرز 15هزار تومان افزایش یابد. البته بازار نبشی و ناودانی با ثبات نسبی همراه بود و نرخ هر کیلوگرم از این اقلام به‌طور متوسط افزایش 50تا 100تومانی را تجربه کرد. همچنین بازار پروفیل نیز برخلاف سایر مقاطع فولادی نسبتا آرام بود؛ اما اوج افزایش دلاری قیمت محصولات فولادی در بازار انواع تیر آهن رقم خورد و شاخه‌های پر فروش این محصول رشد 10تا 100هزار تومانی داشت. براساس آخرین گزارش متال بولتن قیمت شمش صادراتی ایران در محدوده 640 تا 690دلار بود و روند افزایش قیمت محصولات فولادی در بازار کشور با بازارهای جهانی همخوانی نداشت.

مقاومت مقاطع فولادی در مقابل کاهش قیمت‌

سیر صعودی قیمت انواع محصولات فولادی در دومین روز هفته جاری در شرایطی بود که دیروز(دوشنبه) حتی با کاهش حدود 350هزار تومانی نرخ دلار و ورود آن به محدوده 23هزار و 600تومان نیز فروشندگان در برابر کاهش قیمت مقاطع فولادی مقاومت کرده و نرخ افزایش یافته روز یکشنبه هفته جاری در اغلب محصولات تثبیت شد و در برخی موارد نیز شاهد افزایش قیمت‌ها بودیم. با این روند دیروز قیمت میلگرد تا حدودی تثبیت شد اما محصولات برخی شرکت‌ها شاهد افزایش 50و 100تومانی قیمت در هر کیلوگرم بود و بازار نبشی و ناودانی نیز رشد 100تا 230تومانی قیمت‌ها را تجربه کرد و تنها قیمت محصولات ناودانی یک شرکت ثابت ماند.

در بازار روز دوشنبه تیر آهن نیز گرچه قیمت‌ها افزایش 50و 200تومانی در هر کیلوگرم را شاهد بود اما انواع تیر آهن‌های شاخه‌ای بدون تغییر قیمت عرضه شد. نوسان قیمت محصولات فولادی در حالی است که برخی نرخ بالای کشف شده بعضی اقلام در بورس کالا را عامل این گرانی قلمداد می‌کنند به‌نحوی که براساس آمار نهایی معاملات دیروز انواع ورق‌های فولاد مبارکه اصفهان در تالار صنعتی بورس کالا نرخ کشف شده این هفته ورق گرم HR  این شرکت به 211هزار و 742ریال رسید که این نرخ 4.5درصد نسبت به نرخ کشف شده عرضه قبلی این محصول بیشتر بود. براساس این معاملات همچنین بیشترین افزایش نرخ کشف شده نسبت به عرضه قبلی مربوط به ورق قلع‌اندود با رشد 9.41درصدی بود که نرخ معامله این هفته آن را به 298هزار و 578ریال افزایش داد.

علاوه بر آن تازه‌ترین آمار اعلام شده سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران از رشد تولید و مصرف این اقلام حکایت دارد و میزان مصرف محصولات فولادی در کشور طی فروردین‌ماه امسال نسبت به‌مدت مشابه سال گذشته 8درصد رشد داشته است.

به‌نحوی که در نخستین‌ماه امسال یک میلیون و ۵۲۱‌هزار تن انواع محصولات فولادی (تیرآهن، میلگرد، ناودانی، نبشی، انواع ورق و غیره)در کشورمان مصرف شده که این رقم در مدت مشابه سال گذشته، یک میلیون و ۴۱۰‌هزار تن بود. همچنین شمش فولادی (اسلب، بیلت و بلوم) با مصرف ۲ میلیون و ۲۳۹ هزار رشد 7درصدی نسبت به مصرف ۲ میلیون و ۱۰۱‌هزار تنی در مدت مشابه سال گذشته داشته و میزان مصرف آهن اسفنجی نیز در نخستین‌ماه امسال نیز به ۲ میلیون و ۹۵۶ هزار تن رسیده که این رقم در مدت مشابه سال گذشته ۲‌میلیون و ۶۰۶‌هزار تن بوده و بیانگر رشد ۱۳‌درصدی مصرف آن است.