۰ نفر

مدیرعامل فولاد تاراز از رکوردی دیگر در گروه فولادمبارکه خبر داد؛

نقش مثبت رکوردشکنی فولاد تاراز در متعادل سازی قیمت ها در بازار

۳ خرداد ۱۴۰۰، ۱۱:۴۵
کد خبر: 530404
نقش مثبت رکوردشکنی فولاد تاراز در متعادل سازی قیمت ها در بازار

شرکت فولاد تاراز به عنوان یکی از زیرمجموعه‌های گروه فولادمبارکه در اردیبهشت امسال موفق به رکوردشکنی در تولید ورق گالوانیزه شد. مدیرعامل شرکت در این خصوص گفت: افزایش میزان تولید و رکوردزنی در فولاد تاراز، نقش مثبتی در بازار خواهد داشت؛ چرا که هر اندازه تولید و عرضه در بازار افزایش یابد، قیمت محصولات متعادل‌تر خواهد شد.

به گزارش اقتصاد آنلاین، سعید رشیدی اظهار کرد: در ادامه روند خوب و عملکرد درخشان شرکت فولاد تاراز در سال ۹۹ که با رشد تولید ۱۵.۴درصدی نسبت به سال ۹۸ همراه شده بود، خوشبختانه با تلاش و همدلی کارکنان پر تلاش شرکت فولاد تاراز در اردیبهشت ۱۴۰۰ موفق شدیم رکورد تولید ماهانه را به مقدار ۱۸هزارو۹۳۷تن محصول با کیفیت و ابعاد متنوع به خصوص ضخامت پایین به ثبت برسانیم.

وی ادامه داد: در اردیبهشت ماه سال گذشته ۱۸هزار و یک تن تولید داشتیم، البته آخرین رکورد تولید فولاد تاراز در دی‌ماه ۹۹ بود که تولید ۱۸هزارو۵۴۹تن به ثبت رسیده بود؛ در واقع در اردیبهشت ماه نسبت به رکورد قبلی ۲ درصد رشد تولید داشتیم.

بزرگترین مشکل فولاد تاراز، تامین مواد اولیه است

به گفته وی، محدودیت‌ها و موانع تولید در فولاد تاراز بسیار زیاد است و بزرگ‌ترین مشکل این شرکت، تامین مواداولیه و کلاف سرد است؛ این درحالیست که با توجه به رکورد ثبت شده انتظارات از ما در ماه‌های آتی بیشتر از قبل خواهد شد؛ البته تلاش و برنامه‌ریزی برای اینکه بتوانیم تولید خود را به بالای ۲۰ هزارتن در ماه برسانیم وجود دارد، اما نگرانی اصلی در خصوص شیوه نامه ابلاغیه فولاد است که از آبان سال قبل اجرا شد و با توجه به اینکه تامین نیاز شرکتهای تولیدی ورق گالوانیزه در نظر گرفته نشده بود تامین مواد اولیه شرکت فولاد تاراز که به عنوان حلقه آخر زنجیره فولاد می‌تواند ارزش افزوده زیادی برای کشور داشته باشد را با مخاطره جدی روبرو کرده است.   

رشیدی افزود: بزرگترین چالش فولاد تاراز تامین مواد اولیه بوده و این در حالی است که کلاف سرد با محدودیت زیاد عرضه به دلیل تقاضای بالا از سوی سایر مصرف کنندگان به ویژه شرکتهای خودرو سازی و لوازم خانگی، در عمل امکان خرید کلاف سرد برای فولاد تاراز در ۴ ماه گذشته وجود نداشته و کلاف گرم بصورت محدود جایگزین آن شده است؛ البته در سامانه بهین‌یاب برای فولاد تاراز ۲۰هزارتن سهمیه ماهانه در نظر گرفته شده، اما در عمل در بورس کالا امکان تامین بسیار محدود بوده و تنها  حدود ۲۵ درصد تقاضای ما محقق شده است.

2

 

خطر توقف تولید ۲۰روزه در ماه وجود دارد

به گفته رشیدی، اگر تمهیدی برای تامین مواد اولیه از خردادماه امسال برای شرکت تاراز اندیشیده نشود، خطر توقفات حدود ۲۰روز ماهانه در خط تولید وجود دارد و این موضوع مشکلات فراوانی به همراه خواهد داشت. بنابراین وزارت صمت و متولیان امر باید برای تامین مواداولیه شرکت فولاد تاراز که یکی از تولیدکنندگان موفق ورق گالوانیزه کشور است، تمهیدی بیاندیشند؛ زیرا تعطیلی این واحد تهدیدات زیادی را به همراه خواهد داشت؛ زیرا همانگونه که میدانید راه‌اندازی واحد فولاد تاراز امید را در دل جوانان منطقه چهارمحال و بختیاری ایجاد و اشتغال پایدار مستقیم و غیرمستقیم در استان  فراهم کرده است.

وی افزود: امسال نیز سال  تولید، پشتیبانی ها و مانع زدایی هاست و باید مانع بزرگ تولید از پیش روی ما برداشته شود تا بتوانیم روزبه‌روز تولید با کیفیت تر و بیشتری داشته باشیم؛ همچنین در زمینه صادرات نیز حمایت های لازم  صورت گیرد.

طرح توسعه ای فولاد تاراز با کمک صادرات اجرا می‌شود

رشیدی ادامه داد: با توجه به ارزش افزوده بالای ورق گالوانیزه و اینکه میزان تولید بیش از مصرف داخلی است، باید بتوانیم برای صادرات نیز برنامه‌ریزی ثابتی داشته باشیم و با ارزآوری برای طرح‌های توسعه‌ای مجموعه فولاد تاراز به عنوان یکی از زیرمجموعه‌های فولادمبارکه تولید ۴۵۰هزار تن در سال را محقق کرده و به زودی به تولیدکننده کلاف سرد برای مصرف شرکت  و سایر کارخانجات تبدیل شویم.

 به گفته وی، رکورد تولید افزایش تولید باعث می‌شود تا تقاضای بیشتری از مشتریان را پاسخ دهیم، همچنین این افزایش تولید در بحث صادرات نیز موثر خواهد بود؛ زیرا می‌توان مازاد تولید را صادر کرد.

مدیرعامل فولاد تاراز افزود: با توجه به اهمیت بخش تولید که هر ساله از سوی رهبر معظم انقلاب نیز به آن تاکید می‌شود، حمایت از تولید باید از سوی همه بخشها و سازمان‌ها  صورت گیرد.

به گفته رشیدی، رکوردزنی در میان کارکنان شرکت نیز انگیزه ایجاد کرده و همچون یک محرک برای تلاش بیشتر بوده و این بزرگترین دستاورد است.

مدیرعامل فولاد تاراز افزود: ورق گالوانیزه فولاد تاراز به مصرف صنایع وابسته همچون لوازم خانگی، صنایع فلزی، ساختمانی و... می‌رسد و زمانی که تولید افزایش پیدا می‌کند و می‌توان میزان عرضه در بورس را افزایش داد، طبیعتا تقاضا بهتر پاسخ خواهد داد. این اتفاق نقش مثبتی در بازار خواهد داشت؛ در واقع هراندازه تولید و عرضه در بازار بیشتر شود قیمت محصولات متعادل‌تر خواهد شد و با توجه به قیمت مواد اولیه سود معقول  تولیدکنندگان نیز در نظر گرفته شود.

1

 

گفتنی است شرکت فولاد تاراز، تولید کلاف گالوانیزه با پوشش‌های خاص را برعهده دارد که قابلیت مقاومت در برابر خوردگی، فرم پذیری بالا، رنگ پذیری مناسب، بازرسی آسان و عملیات جوشکاری را دارا بوده و عمده مصارف این محصول در قطعات لوازم خانگی مانند یخچال، بخاری، ماشین لباسشویی، کولر، مایکروویو، ناودان‌ها و لوله‌ها، سازه‌های فضایی و انبارها، سقف‌های فلزی، نیروگاه‌ها، قطعات خودرو، اگزوز، مخازن ذخیره آب و کابینت آشپزخانه و... است.