۰ نفر

معاون وزارت صنعت خبر داد؛

رشد تولید ۳۶۲ شرکت صنعتی و معدنی در سال ۹۹

۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۰، ۷:۵۱
کد خبر: 528995
رشد تولید ۳۶۲ شرکت صنعتی و معدنی در سال ۹۹

معاون طرح و برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: سال گذشته تعداد ۳۶۲ شرکت و واحد تولیدی از بین یک‌هزار و ۱۱۰ واحد اصلی بخش صنعت و معدن موفق شدند رشد ۲۰ تا بیش از ۱۰۰ درصدی در تولید محصولات خود در مقایسه با سال ۹۸ به ثبت برسانند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، «سعید زرندی»‌  افزود: به این ترتیب ۳۲.۶ درصد از کل واحدهای یاد شده که بیشترین سهم را در تولید و اشتغال صنعتی و معدنی کشور دارند، توانستند رشد بالای ۲۰ درصدی در تولید ثبت کنند که این مهم با توجه به تداوم تحریم‌های ظالمانه و همچنین پاندمی کرونا چشمگیر است.

به گفته این مقام مسوول، از بین شرکت‌های یاد شده تعداد ۱۶۶ شرکت موفق به ثبت رشد ۲۰ تا ۵۰ درصدی در تولید شدند و  بیشترین سهم را با ۴۵.۹ درصد داشتند.

وی ‌ادامه‌داد: همچنین ۵۰ شرکت (۱۳.۸ درصد) موفق به ثبت رشد ۵۰ تا ۷۰ درصدی، ۴۲  شرکت (۱۱.۶ درصد) رشد ۷۰ تا ۱۰۰ درصدی و ۱۰۴ شرکت (۲۸.۷ درصد) نیز رشد بیش از ۱۰۰ درصدی در تولید ثبت کردند.

سهم بالای فولادی‌ها در رشد تولید صنعتی

زرندی ادامه‌داد: در بین ۳۶۲ شرکت مذکور، ۸۲ شرکت تولیدکننده فولاد خام و محصولات فولادی با سهم ۲۲.۷ درصدی پیشتاز رشد تولید هستند و پس از آنها، ۳۰ شرکت تولیدکننده داروی انسانی (با سهم ۸.۳ درصدی)‌ و ۲۶ شرکت سیمانی و ۲۶ شرکت تولیدکننده کارتن (هر یک با سهم ۷.۲ درصدی) مقام‌های دوم و سوم رشد تولید بالای ۲۰ درصدی را دارا هستند.

وی خاطرنشان‌کرد: سه شرکت تولیدکننده اتوبوس، مینی‌بوس و ون، ۱۱ شرکت تولیدکننده انواع سواری و وانت، ۶ شرکت تولیدکننده کامیون، کامیونت و کشنده، سه شرکت تولیدکننده تراکتور و دو شرکت تولیدکننده کمباین در بخش خودرویی‌ها و ۲۴ شرکت تولیدکننده یخچال فریزر، هفت شرکت تولیدکننده ماشین لباس‌شویی، ۱۷ شرکت تولیدکننده کولر آبی و پنج شرکت تولیدکننده تلویزیون در بخش لوازم‌خانگی در این آمار حضور دارند.

معاون طرح و برنامه وزارت صنعت اضافه‌کرد:‌ در بخش معدن و صنایع معدنی نیز علاوه بر سیمانی‌ها و فولادی‌ها، حضور سه شرکت تولیدکننده شمش آلومینیوم، سه شرکت تولیدکننده کاتد مس، یک شرکت تولیدکننده کنسانتره زغال‌سنگ، ۱۹ شرکت تولیدکننده کاشی و سرامیک، هشت شرکت تولیدکننده ظروف شیشه‌ای، یک شرکت تولیدکننده ظروف چینی و دو شرکت تولیدکننده شیشه جام، قابل توجه است.

به گفته زرندی، ۲۸۹ شرکت از مجموع این شرکت‌ها نیز رشدهای اندک صفر تا ۲۰ درصدی ثبت کردند.

  پیش از این وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به رشد ۱۹ شاخه صنعتی کشور و رشد هفت درصدی صنعت ایران در شرایط تحریم و کرونا، بر پیگیری حذف قوانین زائد و موانع تولید با کمک مجلس شورای اسلامی در سال جدید تاکید کرد.

امسال از سوی رهبر معظم انقلاب به سال «تولید، پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها» نامگذاری شده است.