۰ نفر

سونامی افزایش قیمت کالاها؛

دلایل گرانی کالاهای اساسی روشن نشد

۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۰، ۲۱:۲۹
کد خبر: 528938
دلایل گرانی کالاهای اساسی روشن نشد

در حالی که در روزهای اخیر با سونامی افزایش قیمت کالاهای اساسی یعنی روغن، شکر و نان مواجه هستیم، هیچ مقام مسئولی حاضر به اعلام قیمت‌های جدید و ارائه توضیح درباره دلایل گرانی نیست.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، در روزهای اخیر روغن، شکر و نان افزایش قیمت چشمگیری داشتند. افزایش قیمت ۳۵ درصدی روغن مایع و ۳۰ درصدی روغن جامد به طور غیررسمی از سوی مسئولان تایید و در نهایت در سامانه ۱۲۴ که ملاک عمل بازرسان صنفی است اعمال شد اما هنوز هیچ مقام مسسولی حاضر به توضیح درباره چرایی این افزایش قیمت در رابطه با کالایی که همچنان ارز ۴۲۰۰ تومانی دریافت می‌کند نشده است.

اما به هر حال از روز گذشته روغن گران شد و قیمت مصوب هر بطری روغن مایع سرخ کردنی ۸۱۰ گرمی از ۹۶۵۰ تومان به حدود ۱۳ هزار تومان، روغن مایع آفتابگردان از ۹۹۰۰ تومان به حدود ۱۳ هزار و ۳۵۰ تومان، روغن نیمه جامد ۴.۵ کیلویی از ۵۱ هزار تومان به ۶۶ هزار و ۳۰۰ تومان و روغن نباتی ۱۶ کیلویی از ۱۷۹ هزار و ۵۰۰ تومان به حدود ۲۳۳ هزار و ۵۰۰ تومان رسیده است. مشاهدات میدانی نیز نشان می‌دهد که قیمت‌های جدید در بازار اعمال شده، اما همچنان روغن جامد کمیاب است.

البته مشکلات بازار روغن محدود به افزایش قیمت نیست بلکه در ماه‌های اخیر بازار روغن بارها با تلاطم، کمبود و افزایش قیمت مواجه شد؛ تا جایی که حتی با تشکیل صف‌های طولانی و حواشی دیگر از جمله دریافت کارت ملی برای ارائه روغن در برخی فروشگاه‌ها مواجه شد و شواهد حاکی از این است که تامین بازار روغن جامد همچنان با مشکلاتی مواجه است.

شکر در بازار ۲ برابر نرخ مصوب

مشاهدات میدانی نشان می‌دهد در روزهای اخیر قیمت شکر نیز در بسته های ۹۰۰ گرمی در مغازه‌ها به ۱۵ تا ۱۸ هزار تومان رسیده است. این در حالی است که بر اساس سامانه ۱۲۴ همچنان باید قیمت هر کیلو شکر بسته بندی ۸۷۰۰ تومان و قیمت هر کیلو شکر فله ۷۳۰۰ تومان باشد.

در این رابطه نیز پیگیری‌ها تاکنون به نتیجه نرسیده؛ چراکه مسئولان سازمان صنعت، معدن و تجارت که مسئول نظارت بر بازار هستند معتقدند ستاد تنظیم بازار و سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان باید درباره قیمت‌های جدید اظهار نظر کنند و مسئولان این دو بخش نیز همچنان از اظهار نظر و شفاف سازی خودداری می‌کنند.

قیمت نان، همچنان در ابهام

گزارش میدانی از نانوایی‌ها نیز حاکی از آن است که در حال حاضر برخی‌ از نانوایی‌ها با آرد یارانه‌ای قیمت‌های خود را بالا برده‌اند و نان بربری را به قیمت ۲۰۰۰ تومان، نان سنگگ ساده را به قیمت ۳۰۰۰ تومان و نان لواش را ۴۵۰ تومان عرضه می‌کنند.

این در حالی است که بر اساس سامانه ۱۲۴ هنوز قیمت مصوب نان بربری ساده یارانه‌ای ۱۰۰۰ تومان، سنگگ ساده یارانه‌ای ۱۲۰۰ تومان، تافتون ساده یارانه ای ۵۵۰ تومان و لواش ساده یارانه‌ای ۳۰۰ تومان است. قیمت مصوب واحدهای نانوایی آزادپز نیز در سامانه ۱۲۴ به ترتیب ۱۵۰۰، ۱۸۰۰، ۸۵۰ و ۴۵۰ تومان برای نان‌های بربری، سنگگ، تافتون و لواش ثبت شده است.

رییس اتحادیه نانوایان کرج اخیرا گفته بود که مصوب شده امسال نرخ انواع نان در پایتخت حدود ۵۰ درصد افزایش یابد که این افزایش به صورت غیر رسمی اعمال شده است. البته طبق اعلام مدیر کل تعزیرات حکومتی استان تهران این گرانیها غیرقانونی بوده و با نانوایان گرانفروش برخورد می شود. اما همچنان زمان اعمال قیمت‌های جدید مشخص نیست.

سرگردانی مردم و سوال‌های بی‌جواب

در بحبوحه گرانی‌های چراغ خاموش در بازار هیچ مقام مسئولی زمان دقیق اعمال قیمت‌های جدید را اعلام نمی‌کند که این موضوع منجر به سرگردانی مردم در بازار می‌شود.

از طرف دیگر هیچ کس درباره دلایل این سونامی افزایش قیمت کالاهای اساسی در ابتدای سال توضیحی ارائه نمی‌دهد که این موضوع می‌تواند نارضایتی مردم را به دنبال داشته باشد.