۰ نفر

بی توجهی وزارت صمت به نامه خاوازی درباره زنبورداران

۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۰، ۲۱:۱۶
کد خبر: 528933
بی توجهی وزارت صمت به نامه خاوازی درباره زنبورداران

مدیرعامل اتحادیه سراسری زنبورداران ایران گفت: وزارت صمت به نامه وزیر جهاد کشاورزی برای تحویل شکر به زنبورداران توجهی نکرد و شرکت بازرگانی دولتی نامه را بدون اقدام نگه داشته است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، میرحسین موسویان مدیرعامل اتحادیه سراسری زنبورداران ایران امروز در نشست خبری به مناسب روز جهانی زنبور عسل،گفت: اخیرا وزارت جهاد کشاورزی با توجه به نیاز شدید زنبور داران کشور به شکر، نامه ای به وزارت صمت نوشت، اما این وزراتخانه توجهی نکرد و شرکت بازرگانی دولتی نامه را بدون اقدام نگه داشته است.

وی با انتقاد از عدم حمایت دولت از زنبورداران گفت: شکر مهمترین نهاده این تولید کنندگان است و بدون آن زندگی زنبور عسل به خطر می‌افتد، اما با این حال دولت شکر را به قیمت صنف صنعتی یعنی 11500 تومان به زنبورداران می‌دهد که برای آنها به صرفه نیست.

این مسئول تاکید کرد: دولت نباید تولید کنندگان زنبور را با سایر صنف‌های صنعتی مقایسه کند، نهاده شکر در زنبورداری برای حفظ حیات زنبور استفاده می‌شود و اگر دوام نداشته باشد، کل تولید از بین خواهد رفت.

مدیرعامل اتحادیه سراسری زنبورداران ایران افزود: اسفند گذشته سهمیه 17 هزار تن شکر دریافت کردیم که با جهش قیمت از6500 به 11500 تومان، زنبورداران کشور تنها بخش اندکی از این سهمیه را تحویل گرفتند، زیرا هزینه‌های آنها به شدت افزایش می‌یافت و تولید اقتصادی نمی‌شد.

موسویان به مشکلات زنبورداران کشور اشاره کرد و گفت: خشکسالی دسترسی به گل و گیاه و گرده را برای زنبورداران سخت کرده است از سوی دیگر سمپاشی‌های بی رویه و بدون اطلاع قبلی باعث کشته شدن تعداد زیادی از زنبورهای عسل می‌شود.

وی افزود: اخیرا در استانهای آذربایجان شرقی و غربی نوع خاصی از سم در مزارع استفاده می‌شود که باعث کشته شدن تعداد زیادی از زنبورهای عسل شده که باید مسئولان بخش کشاورزی رسیدگی کند.

موسویان بابیان اینکه آمار تلفات زنبورهای کشور در استان ها 30 تا 55 درصد شده است گفت: عرف بین المللی تلفات10 تا 15 درصد است که دلیل بالا بودن آن در کشور ما بیماری «نوزما» و مجموعه مشکلات و چالش هایی است که تولید کنندگان این بخش با آن روبه رو هستند.

وی به این مسئله هم اشاره کرد که شوراها در روستاها  در قبال دریافت پول اجازه رهاسازی زنبورها به  مراتع و مزارع می‌دهند، در حالی که بر اساس بررسی های انجام شده زنبورها می تواند تولید محصول را 3 تا 4 برابر افزایش دهد.

موسویان عدم کنترل و نظارت بر بازار را مشکل دیگر تولید کنندگان عسل عنوان کردو گفت: دادگستری به کسانی که عسل تقلبی به مردم می‌دهند، باید مقابله کند که علاوه بر تضییع حق مردم وجهه عسل ایران را در جهان خراب می‌کند.