۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

بی‌توجهی ادامه‌دار مسئولان به مشکلات صنایع پایین‌دستی پتروشیمی/ گره کور صنعت رنگ رزین و کامپوزیت باز خواهد شد؟

۱۸ اسفند ۱۳۹۹، ۱۳:۵۶
کد خبر: 512049
بی‌توجهی ادامه‌دار مسئولان به مشکلات صنایع پایین‌دستی پتروشیمی/ گره کور صنعت رنگ رزین و کامپوزیت باز خواهد شد؟

محدودیت عرضه استایرین مونومر و اسید ترفتالیک دو ماده اصلی و حیاتی صنعت رنگ رزین و کامپوزیت به کابوسی برای فعالان این صنعت مبدل شده‌است. تاکنون پیگیری‌های انجام شده نتیجه‌ای را به همراه نداشته‌است و مسئولان تنها به بیان وعده‌ برای حل مشکل اکتفا کرده‌اند. در آخرین اقدام انجمن تولیدکنندگان رنگ و رزین در نامه‌ای به وزیر نفت، خواستار حل مشکل خود شدند.

به گزارش اقتصادآنلاین؛ صنایع پایین‌دستی پتروشیمی یکی از بخش‌های مهم اقتصادی کشور محسوب می‌شود که با ایجاد ارزش افزوده، از خام فروشی منابع طبیعی کشور جلوگیری می‌کند. صنعت رنگ رزین و کامپوزیت یکی از بخش‌های اقتصادی است که نقش قابل ملاحظه‌ای در توسعه اقتصادی کشور ایفا می‌کند. در کشورهای توسعه یافته و حتی در حال توسعه نیز صنایع پایین‌ دستی که با ایجاد ارزش افزوده سهم مهمی در اشتغال و تولید ایفا می‌کنند، اهمیت ویژه‌ای دارند. با توجه به شرایط اقتصادی و سیاسی خاص کشور که درگیر تحریم‌های اقتصادی، رکود و بیکاری گسترده‌ است، به این صنایع باید توجه ویژه‌ای شود. با این وجود اتفاقات اخیر نه تنها به بهبود این صنعت کمکی نکرده بلکه به تهدیدی برای ادامه فعالیت آن‌ها تبدیل شده‌است. استایرین مونومر و اسید ترفتالیک دو ماده اصلی و حیاتی صنعت رنگ رزین و کامپوزیت کشور هستند که طی چند وقت گذشته با محدودیت و کاهش عرضه آن‌ها، ادامه فعالیت این صنعت با چالش جدی مواجه شده‌است.

استایرین مونومر تنها توسط پتروشیمی پارس تولید می‌شود که طی چند وقت گذشته ۲۳۵ هزار تن از این محصول معادل ۵۰ درصد تولید پتروشیمی پارس توسط یکی از شرکت‌ها خریداری شده‌‌است که به کاهش شدید عرضه آن منتج شد.حدود پنجاه کارخانه در زمینه رزین پلی استر فعالیت می‌کنند که تولیدات آن‌ها در صنایع مختلفی همچون نفت، گاز، پتروشیمی، خودرو و... استفاده می‌شود. قطعاً ادامه محدودیت و کاهش عرضه استایرین مونومر، بین ۷۰ تا ۸۰ واحد و پنج هزار نفر نیروی کار که به صورت مستقیم در این صنایع فعال هستند را دچار مشکل روبرو خواهد کرد.

پس از آن بود که طی مصوبه‌ای مقرر شده تا از ابتدای سال آتی ترفتالیک اسید در بورس کالا عرضه نشود؛ ترفتالیک اسید نیز در صنعت تولید رزین‌های پلی استر و صنایع وابسته به این محصول و هم در صنعت رزین آلکید و رزین‌های پودری مورد نیاز است. کل صنعت رنگ مانند رنگ‌های ساختمانی، دریایی و گریل‌‎های مختلف صنعت رنگ، وابسته به رزین آلکید است؛ توقف عرضه ترفتالیک اسید به معنی توقف فعالیت صنایع وابسته به آن خواهد بود.

اگر محدودیت و یا توقف عرضه‌ این دو ماده ادامه دار باشد عملاً حدود ۱۵۰ تا ۲۰۰ شرکت تولیدکننده انواع رزین، پلی استر، آلکید و پلی استر پودری دچار چالش می‌شوند که در نهایت به نابودی یکی از صنایع مهم کشور و همچنین تعدیل نیروهای فعال منجر خواهد شد. همین موضوع باعث شد که انجمن کامپوزیت و انجمن تولیدکنندگان رنگ و رزین عواقب منفی این شرایط را هشدار دهند و در نامه‌هایی جداگانه به علیرضا رزم‌حیسنی، وزیر صمت و همچنین  هوشنگ فلاحتیان، معاونت برنامه‌ریزی وزارت نفت سعی در پیگیری و حل این مسئله داشتند. با این وجود تاکنون هیچ یک از عوامل و سازمان‌های مرتبط اظهار نظر روشنی انجام ندادند و تنها وعده بررسی موضوع به فعالین این صنعت داده شده و در عمل اتفاقی در این خصوص رخ نداده و مشکلات همچنان به قوت خود پابرجا است. اینبار انجمن تولیدکنندگان رنگ و رزین ایران برای پیگیری مشکل محدودیت عرضه استایرین مونومر و اسید ترفتالیک از طریق وزیر نفت وارد عمل شد بلکه بتواند راهی برای حل این موضوع بیابد. در ادامه نامه انجمن تولیدکنندگان رنگ و رزین ایران به بیژن زنگنه، وزیر نفت را که به دست اقتصاد آنلاین رسیده را می‌خوانیم:

001