۰ نفر

مدیرعامل اتحادیه ماهی‌های گرمابی خبر داد؛

مرگ مزارع پرورش ماهی گرمابی در خوزستان و خاموشی 4300 شغل

۲۶ تیر ۱۳۹۷، ۱۰:۱۸
کد خبر: 285779
مرگ مزارع پرورش ماهی گرمابی در خوزستان و خاموشی 4300 شغل

مدیرعامل اتحادیه تعاونی پرورش ماهی‌های گرمابی کشور گفت: در مزارع پرورش ماهیان گرمابی خوزستان مجموعاً 4300 نفر اشتغال مستقیم دارند، 16 هزار هکتار سطح زیر کشت وجود دارد که 63 هزار تن ماهی در سال تولید می‌شود و 18 هزار تن آن صادر می‌شود؛ با محدودیت ایجاد شده این میزان اشتغال و بازار از بین می‌رود.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از فارس، حسن آقازاده، مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های تکثیر و پرورش ماهی‌های گرمابی سراسر کشور، گفت: از ابتدای سال برای تمام فعالان پرورش ماهی خوزستان اخطاریه‌هایی صادر شد که مزارع استان نباید آبگیری کنند و در صورت تخلف از این دستور به مراجع ذیربط ارجاع داده می‌شوند.

وی ادامه داد: صاحبان این کسب و کارها از آبگیری مزارع خود به دنبال این اخطاریه‌ها پرهیز کردند اما در نامه‌ای به استانداری‌‌، آبفای منطقه و وزارت نیرو خواستار تعیین و تکلیف وضعیت اشتغال و بازار خود شدند.

آقازاده ادامه داد: بعد از بارش‌هایی که از اردیبهشت ماه داشتیم، 62 درصد مزارع مجدداً  توانستند آبگیری کنند، اما 37 درصد مزارع نتوانستند که بعد از آن آبفا اعلام کرد که از ما طلب خسارت می‌کند؛ استدلال مسئولان شیلات، کشاورزی و آبفای منطقه این بود که تأمین آب شرب مردم منطقه در اولویت است حتی اگر به قیمت از بین رفتن اشتغال باشد.

وی گفت: در مزارع پرورش ماهیان گرمابی خوزستان مجموعاً 4300 نفر اشتغال مستقیم دارند، 16 هزار هکتار سطح زیر کشت وجود دارد که 63 هزار تن ماهی در سال تولید می‌شود و 18 هزار تن آن صادر می‌شود؛ با محدودیت ایجاد شده این میزان اشتغال و بازار از بین می‌رود.

مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های تکثیر و پرورش ماهی‌های گرمابی سراسر کشور یادآور شد: اگر امسال به مزارع پرورش ماهی ضربه بخورد دیگر امکان احیای آن در سال‌های دیگر وجود ندارد و تبدیل به باتلاق خواهد شد، در این میان سرمایه‌‌گذاری 3 هزار میلیاردی ما از بین رفته است و هیچ مسئولی در این زمینه پاسخگو نیست.

وی گفت: پیشنهاد ما این است که اگر قرار است این صنعت تعطیل شود خسارت افرادی که با مجوز اقدام به سرمایه‌گذاری کرده‌اند داده شود.

مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های تکثیر و پرورش ماهی‌های گرمابی سراسر کشور ادامه داد: پیشنهاد دیگر ما به شیلات این است که با توجه به احتمال استمرار بحران آب با تکنولوژی جدید،  برگشت آب، هوادهی و ...  با مدیریت آب و بهینه‌سازی مصرف بتوانیم مزارع را حفظ کنیم.

وی این موضوع را نیازمند کمک دولت در مکانیزه و تجهیز کردن مزارع و مدیریت آب دانست.

به گفته وی، مشابه این مشکل در برخی نقاط دیگر در سراسر کشور نیز وجود دارد و برای نمونه در استان گیلان اتفاق مشابهی البته با شدتی کمتر از خوزستان رخ داده است.