۰ نفر

در گفت‌وگو با اقتصادآنلاین عنوان شد:

دلایل افزایش بیش از ۵۸درصدی قیمت تخم مرغ نسبت به ماه مشابه سال قبل/ آمارها غیرکارشناسی هستند؟

۱۴ تیر ۱۳۹۷، ۱۲:۱۷
کد خبر: 283252
دلایل افزایش بیش از ۵۸درصدی قیمت تخم مرغ نسبت به ماه مشابه سال قبل/ آمارها غیرکارشناسی هستند؟

مطابق با آمارهای اعلام شده توسط مرکز آمار برای خردادماه ۱۳۹۷، یکی از بیشترین افزایش قیمت‌ها نسبت به ماه مشابه سال قبل (خرداد ١٣٩٦) مربوط به تخم مرغ ماشینی با ۵٨.٢ درصد است.

اقتصادآنلاین – سپیده قاسمی؛ رضا ترکاشوند مدیرعامل اتحادیه مرکزی مرغداران میهن، در گفت و گو با خبرنگار اقتصادآنلاین درباره دلایل افزایش بیش از 58 درصدی تخم مرغ، اظهار کرد: رقم اعلام شده در مقایسه با زمانی است که قیمت تخم مرغ کمتر از قیمت واقعی آن بوده است.

وی ادامه داد: در خرداد ماه سال گذشته کشور هنوز به طور جدی درگیر آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان نشده بود و ما با تولید بالا و بیش از نیاز رو به رو بودیم در نتیجه قیمت‌ها کمتر از قیمت تمام شده بود.

ترکاشوند با تاکید بر اینکه اعلام درصد افزایش قیمت‌ها باید بر پایه قیمت واقعی باشد، افزود: بانک مرکزی برای تهیه آمار باید مبنای خود را قیمت واقعی کالا قرار دهد، ضمن اینکه در نظر گرفت فاکتورهای دیگر نیز برای به دست آوردن آمار درست ضروری است.

وی با اشاره به افزیش قیمت نهاده‌های دامی و خدمات در 10 ماهه گذشته، عنوان کرد: بخشی از افزایش قیمت تخم مرغ نیز مربوط به افزایش قیمت نهاده‌های دامی از شش ماهه پایانی سال گذشته تا به امروز است که بین 40 تا بیش از 50 درصد برآورد می‌شود.

مدیرعامل اتحادیه مرکزی مرغداران میهن  یادآور شد: سهم نهاده‌های دامی در قیمت تمام شده تولید تخم مرغ ۸۰ درصد است.  

ترکاشوند در پایان با تاکید بر اینکه هم اکنون نیز مرغداران تخم مرغ را زیر قیمت تمام شده می‌فروشند، افزود: در حال حاضر  قیمت تمام شده هر کیلو گرم تخم مرغ 6 هزار تومان است، در حالی قیمت خرید درب مرغداری از مرغداران 5 هزار400 تا 5 هزار و 500 تومان است.