۰ نفر

برنامه‌ریزی برای پرورش ۲۰۰هزار تن ماهی در دریا تا پایان برنامه ششم توسعه

۱۳ تیر ۱۳۹۷، ۱۶:۳۹
کد خبر: 283091
برنامه‌ریزی برای پرورش ۲۰۰هزار تن ماهی در دریا تا پایان برنامه ششم توسعه

رئیس سازمان شیلات ایران، از برنامه‌ریزی لازم برای توسعه پرورش ماهی در دریا به منظور دستیابی به ۲۰۰ هزار تن تولید تا پایان برنامه ششم توسعه کشور در سال ۱۴۰۰ خبر داد.

به گزارش اقتصادآنلاین، صالحی در کنفرانس بین‌المللی پرورش ماهی در دریا در اتاق بازرگانی ایران گفت: در سال جاری تاکنون تعداد ۶۷ مزرعه پرورش ماهی در قفس با ظرفیت اسمی تولید برابر ۲۴ هزار و ۱۷۶ تن در کشور راه‌اندازی و فعال شده است.

به گفته وی، میزان تولید ماهی در قفس در سال گذشته تا پایان فصل پرورش ۱۴ هزار و ۵۰ تن بوده است.

رئیس سازمان شیلات ایران در خصوص تعداد مجوزهای صادر شده برای توسعه پرورش ماهی در دریا گفت: در این خصوص ۱۴۵ فقره موافقت اصولی برای تولید ۲۳۰ هزار تن، ۶۶ فقره پروانه تاسیس برای تولید ۵۷ هزار و ۵۵۰ تن و ۱۰ مورد پروانه بهره‌برداری تاکنون صادر شده است.

وی تصریح کرد: در توسعه پرورش ماهی در دریا به عنوان یک صنعت جدید، ایجاد زیرساخت‌های لازم از طریق همراهی سازمان‌های مرتبط (حفاظت محیط زیست، بنادر و دریانوردی، دامپزشکی، نظام مهندسی، امور اراضی و ...)، انجام مطالعات تکمیلی مکان‌یابی و تعیین پهنه‌های دریایی مناسب برای استقرار قفس‌های دریایی و همچنین تعیین اسکله‌های پشتیبان به منظور خدمات‌رسانی به مزارع دریایی مورد توجه قرار گرفته و نتایج مطالعات مذکور تصوی و حتی در موارد مربوط به سازمان حفاظت محیط زیست و بنادر و دریانوردی مجوزهای لازم نیز اخذ شده است.

این مسوول خاطرنشان کرد: اگرچه ضرورت توسعه این صنعت بر همگان آشکار و مبرهن است کندی آن را می‌توان ناشی از کمبود اعتبارات تخصیص یافته، مشکلات جذب تسهیلات بانکی و همچنین عدم تکمیل زیرساخت ها برشمرد.

صالحی همکاری صنعت بیمه کشور در زمینه پوشش بیمه‌ای سازه‌ها، محصول تولیدی قفس و همچنین بیمه نیروی انسانی شاغل را یکی دیگر از موارد زیرساختی انجام شده برشمرد و افزود: تاکنون علاوه بر صندوق بیمه محصولات کشاورزی سه شرکت بیمه‌ای معتبر آمادگی لازم برای برقراری بیمه موارد فوق را اعلام کرده‌اند.

رئیس سازمان شیلات ایران با بیان این که در دنیای امروز با سه چالش عمده کاهش آب شیرین در دسترس، کمبود غذا و تخریب محیط زیست مواجه هستیم، گفت: از آنجا که کشور ما نیز در منطقه کم آب قرار دارد و دچار بحران خشکسالی و کمبود منابع آب شیرین است از این رو صنعت شیلات کشور نمی‌تواند در این منابع توسعه یابد.

وی افزود: از طرف دیگر با توجه به ویژگی‌هایی از قبیل شرایط اقلیمی مناسب دریای خزر، خلیج فارس و دریای عمان، ضرورت بهره‌گیری از آب‌های دریایی به منظور افزایش تولیدات آبزی‌پروری، وجود بیش از ۵ هزار کیلومتر نوار ساحلی سرزمینی و جزایر، وجود گونه‌های بومی با ارزش اقتصادی بالا، ضرورت کاهش فشار صید بر ذخایر آبزیان دریایی از طریق هدایت جامعه صیادی به سوی آبزی‌پروری پایدار، وجود پتانسیل تولید بر اساس مطالعات انجام شده (برآورد بیش از دو میلیون تن در کشور)، توسعه پرورش ماهی در قفس در ۶۵ کشور دنیا با مجموع تولید بیش از ۵/۳ میلیون تن، استفاده از تجارب کشورهای پیشرو ( نروژ، کانادا، شیلی، دانمارک، ژاپن، ایتالیا و ترکیه )، توان اشتغالزایی، ارزآوری، خودکفایی و درون‌زایی قابل توجه در این صنعت ، توسعه پرورش ماهی در قفس در آب های شمال و جنوب کشور در دستور کار سازمان شیلات ایران قرار گرفته است.

گفتنی است؛ این همایش با حضور معاون محیط زیست دریایی و همچنین حضور ۲۰ شرکت خارجی فعال در زمینه پرورش ماهی در دریا از کشورهای نروژ، ایسلند، ژاپن، کره، فرانسه، مالزی، ایتالیا، ترکیه و چین، به همت سازمان شیلات ایران، اتحادیه صادرکنندگان آبزیان و با همکاری بخش خصوصی در محل سالن اجتماعات اتاق بازرگانی ایران برگزار شد.