۰ نفر

برنج مازندران امسال در قالب برند وارد بازار می‌شود

۱۳ تیر ۱۳۹۷، ۱۵:۳۹
کد خبر: 283080
برنج مازندران امسال در قالب برند وارد بازار می‌شود

برنج مازندران پس از تجربه ثبات قیمت در سایه سیاست منع واردات برنج خارجی همزمان با فصل برداشت ، امسال قرار است در قالب ' برند ' وارد بازار شود تا امکان هرگونه سو استفاده مانند مخلوط کردن یا چندگانگی قیمتی را از بین ببرد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا ، امسال 204 هزار هکتار از زمین های شالیزاری استان زیر کشت برنج رفت که پیش بینی می شود بیش از یک میلیون تن برنج سفید تولید شود.
بر اساس هماهنگی های بین بخشی صورت گرفته در مازندران ، امسال در گام نخست حدود 350 هزار تن از برنج تولیدی استان که عمدتا محصول شالیزارهای حوزه آبریز رودخانه هراز است ، به صورت برندینگ وارد بازار می شود.
بیش از 110 هزار هکتار از شالیزارهای مازندران در شهرستان های بابل ، آمل ، محمودآباد ، فریدونکنار ، بابلسر ، نور و نوشهر در حوزه آبریز هراز واقع است و 700 هزار تن برنج سفید استان هم از این شالیزارها به دست می آید.
رئیس سازمان صنعت ، معدن و تجارت مازندران گفت که برند سازی و بسته بندی برنج تولیدی استان از چهار سال پیش با همکاری دانشگاه علوم پزشکی و سازمان جهاد کشاورزی کلید خورد و در این مدت نواقص موجود برای ارائه یک محصول پاک به مشتریان فراهم شده است .
محمد محمد پور عمران یکی از نواقص موجود برای عرضه برندی برنج مازندران در سال های گذشته را نبود یک مرکز مشخص و مسئولیت پذیر برای بازار این محصول در استان برشمرد و افزود : امسال فاز نخست مرکز بین المللی تجارت و پایانه برنج ایران در شهرستان آمل آغاز به کار می کند و برند برنج مازندران هم هفته نخست مرداد در این بازار رونمایی می شود.
وی توضیح داد : حدود 80 درصد برنج استان از ارقام کم محصول کیفی بویژه رقم طارم محلی است و کار برند سازی هم بر روی همین رقم انجام شده تا مصرف کنندگان همواره طعم و رایحه برنج مازندران را به خاطر بسپارند.
محمدپور افزود : برای عرضه برندی مهم ترین محصول کشاورزی مازندران امسال 400 تاجر برنج در مرکز بین المللی تجارت برنج ایران در آمل مشارکت و همکاری می کنند.​
اختلاط برنج ، ستمگری علیه شالیکاران مازندران 
مخلوط کردن برنج طارم مازندران با محصولات وارداتی یا ارقام پرمحصول داخلی یکی از مشکلات بخش شالیکاری این استان در سال های گذشته بوده است که همواره سبب نگرانی کشاورزان می شده است .
افراد فرصت طلب در همه این سال ها از اختلاف زیاد قیمت میان برنج طارم مازندران با انواع ارقام پر محصول تولید داخلی و برنج های وارداتی از یک سو و دشواری تشخیص یک دست بودن محصول برای مصرف کنندگان حتی بومیان غیرکشاورز مازندران برای عرضه برنج مخلوط به نام کشاورزان این استان سودجویی می کردند. 
به طور معمول قیمت برنج ارقام پرمحصول داخلی یا انواع وارداتی بین 30 تا 50 درصد کمتر از برنج طارم مازندران است و سودجویان با مخلوط کردن هر کیلوگرم برنج و فروش آن به نام طارم مازندران سود 100 درصدی را برای خودشان تضمین و بدنامی را برای شالیکاران مازندران رقم می زدند.
مدیرکل صنعت ، معدن و تجارت مازندران همچنین خواستار برخورد جدی با مخلوط کنندگان برنج به عنوان تجاوزگران به حق و حقوق کشاورزان برنجکار شد و گفت : باید به صورت قانونی با این عده افراد سودجو که ضربه زیادی به تولید کنندگان و فروشندگان برنج وارد می کنند صورت گیرد تا هر چه زودتر این آسیب از استان ریشه کن شود.
وی افزود : عرضه برنج مازندران در قالب برند از یک سو و فعال شدن مرکز تجارت برنج ایران در استان زمینه را برای برخورد با این افراد سوجود مهیا کرده است .
محمدپور گفت : امروز برای رونق تولید برنج در مازندران گسترش صنایع تبدیلی و بسته بندی ضروری است و این کار می تواند به صادرات این محصول هم کمک کند .
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت مازندران افزود : مهم ترین هدف راه اندازی مرکز بین المللی تجارت برنج ایران ایجاد یک برند معتبر در سطح کشور و تلاش برای بازاریابی خارجی و صدور برنج مرغوب به بازارهای هدف خارجی است.
وی توضیح داد : پارسال برنج طارم محلی مازندران با استقبال بی نظیر تجار در 2 نمایشگاه محصولات کشاورزی ولگاگراد روسیه و کشور عربی قطر رو به رو شد به طوری که نمونه های برنج طارم محلی با قیمت هر کیلوگرم 20 هزار تومان به فروش رفت .
بر اساس اعلام جهاد کشاورزی مازندران ، امسال بیش از 80 درصد از شالیزارهای استان زیر کشت سه رقم طارم محلی ، هاشمی و فجر از رقم های کم محصول و رایج رفته است.
در حال حاضر ساقه های شالی در زمین های 110 هزار هکتاری حوضه آبریز هراز در غرب و مرکزی استان وارد مرحله ظهور خوشه شده است.
پارسال 213 هزار هکتار برنجکاری در استان شده بود ولی امسال به دلیل کم آبی ، هشت هزار هکتار از زمین های مناطق پائین دست حوضه آبریز سد شهید رجایی ساری زیر کشت برنج نرفته است.