۰ نفر

پیش‌بینی تولید 300هزار تن کلزا در کشور

۱۱ تیر ۱۳۹۷، ۹:۰۰
کد خبر: 282420
پیش‌بینی تولید 300هزار تن کلزا در کشور

مجری طرح دانه‌های روغنی وزارت جهاد کشاورزی گفت: پیش‌بینی می‌شود امسال تولید 300 هزار تن کلزا در مزارع کشور را داشته باشیم.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، علیرضا مهاجر در حاشیه مراسم کیل گیری از مزارع نمونه کلزا شهرستان کرمانشاه افزود: در صورت تحقق پیش بینی تولید این میزان کلزا، 500 میلیون دلار صرفه جویی ارزی برای کشور خواهد داشت.

وی با بیان اینکه استان کرمانشاه جزو چهار استان برتر کشور در تولید کلزا است، افزود: کرمانشاه یکی از استانهای پیشرو در عملکرد کلزا بوده و امسال سومین سال متوالی است که بهترین عملکردهای کشوری در مزارع کلزا به مزارع استان کرمانشاه اختصاص می یابد.

مهاجر با اشاره به اینکه در استان کرمانشاه آخرین تکنولوژی تولید کلزا بکارگیری شده خاطرنشان کرد: با کیل گیری که از چند مزرعه این استان انجام شده عملکرد بالای پنج تن داشته اند که جز با زحمت کشاورزان و کارشناسان سخت کوش استان این مهم میسر نمی شود.

وی با بیان اینکه روند توسعه کشت کلزا در کشور سریع است، تصریح کرد: استان کرمانشاه سهم خوبی در تولید کلزای کشور دارد، به طوری که پنج درصد تولید کلزای کشور به استان کرمانشاه اختصاص دارد.

مهاجر خاطر نشان کرد: کرمانشاه بدلیل شرایط آب و هوایی مناسب و خاک حاصلخیز یکی از استانهای تاثیر گذار در تولید کلزا در کشور است.

مجری طرح دانه های روغنی وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه در مزارع کلزای کرمانشاه تکنولوژی دنیا جای خود را باز کرده اضافه کرد: سال به سال عملکرد مزارع کلزا در کرمانشاه بهتر شده  و این روند ادامه دار و قابل مشاهده است.

دکتر سید افشین صفوی معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه نیز گفت: امسال سطح زیر کشت کلزای استان کرمانشاه حدود هشت هزار هکتار است که نسبت به سال گذشته افزایش دو برابری داشته است.

صفوی با اشاره به اینکه سطح زیر کشت کلزای استان نسبت به سال زراعی 95-94 افزایش هشت برابری داشته تصریح کرد: در سال زراعی 95-94 سطح زیر کشت کلزای استان  هزار هکتار بود.

وی تصریح کرد: خوشبختانه با تلاش کشاورزان و نظارت کارشناسان بخش کشاورزی عملکرد کلزای استان به طور متوسط به 2450 کیلوگرم در هکتار رسیده و عملکرد استان بالاتر از متوسط کشوری است.

وی گفت: در سالجاری پیش بینی می شود با عملکرد خوبی که در کیل گیری از مزارع کلزا داشتیم 18 هزار تن کلزا در استان خریداری شود. صفوی خاطرنشان کرد: 15 مرکز کلزای کشاورزان استان را تحویل خواهند گرفت.