۰ نفر

مجری طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی:

کیفیت گندم امسال افزایش یافت

۹ تیر ۱۳۹۷، ۱۷:۱۸
کد خبر: 282077
کیفیت گندم امسال افزایش یافت

مجری طرح گندم در وزارت جهاد کشاورزی گفت: طبق آخرین آمار ۴ میلیون و ۱۰۰ هزار تن گندم به صورت تضمینی از کشاورزان خریداری شده که ارزش آن ۵ هزار و ۴۳۲ میلیارد تومان است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، اسماعیل اسفندیاری‌پور در مورد آخرین وضعیت خرید تضمینی گندم خاطرنشان کرد: طبق آخرین آمار موجود تا این لحظه 4 میلیون و 100 هزار تن گندم به صورت تضمینی از کشاورزان خریداری شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 600 هزار تن کاهش داشته است.

وی ارزش گندم خریداری‌شده را 5 هزار و 432 میلیارد تومان عنوان کرد و افزود: وضعیت مزارع از جهت افزایش کیفیت گندم مانند میزان پروتئین و وزن در هزار دانه، امسال مطلوب‌تر است و مشکلی از لحاظ آفت‌هایی مانند سن گندم نداشته‌ایم؛ چراکه برنامه‌های ویژه‌ای در این حوزه اجرا کرده‌ایم.

مجری طرح گندم در وزارت جهاد کشاورزی همچنین به وضعیت مطلوب مزارع دیم در حوزه گندم اشاره کرد و گفت: به دلیل بارش‌های مناسب در قسمت شمال و شمال غرب کشور امسال برداشت گندم از مناطق دیم مناسب است و پیش‌بینی می‌کنیم که 2 میلیون و 400 هزار تن گندم از بخش‌های مختلف کشور برداشت کنیم.

اسفندیاری‌پور این را هم گفت که هنوز برداشت گندم در استان‌هایی مانند همدان، کردستان، زنجان و چهارمحال و بختیاری شروع نشده که بیشترین میزان کشت گندم در همین استان‌هاست.

وی پیش‌بینی کرد که تا پایان فصل برداشت گندم در مجموع 13 میلیون و 200 هزار تن گندم به روش تضمینی از کشاورزان خریداری شود، اما درنهایت این را هم گفت که برخی از کشاورزان گندم خود را نگهداری کرده و نفروخته‌اند که به نظر می‌رسد، در بازار آزاد برای تأمین نقدینگی خود آن را معامله کنند.

مجری طرح گندم در وزارت جهاد کشاورزی از دولت خواست تا از اکنون منابع لازم برای تسویه و پرداخت حساب گندمکاران را در موعد مقرر تأمین نماید، تا شاهد فروش گندم خارج از چرخه خرید تضمینی نباشیم.