۰ نفر

جزییات نوسازی خانه های مستقر در بافت های فرسوده

۲ آذر ۱۴۰۱، ۱۶:۵۰
کد خبر: 683506
جزییات نوسازی خانه های مستقر در بافت های فرسوده

مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران با تشریح جزییات نوسازی خانه‌های مستقر در بافت‌های فرسوده، از دولت خواست به تعهد خود در قبال پرداخت وام های نوسازی عمل کند تا جریان تولید مسکن با اولویت بافتهای فرسوده متوقف نشود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، سید مهدی هدایت در حاشیه امضای تفاهم نامه مشترک شهرداری تهران با وزارت تعاون در جمع خبرنگاران گفت: در بافت‌های فرسوده تهران که حدود ۴۳۲۸ هکتار است معضلی که داشتیم این بود که سرمایه گذاری در بافت برای سازندگان جذاب نبود و بعضا مالکین توان نوسازی و تجمیع قطعات را نداشتند. اقدامی که امسال شهرداری تهران انجام داد، بسته تشویقی چند وجهی بود که به بافت ابلاغ کرد و جزئیات آن را چند بار اعلام کردیم.

وی ادامه داد: به موجب این بسته تشویقی، بین یک تا دو طبقه تراکم تشویقی داده می‌شود بدون آنکه هیچ عوارضی از مردم دریافت شود. این وجه قضیه بحث عوارض بود که شهرداری عملا معاف کرد و بحث دیگر تراکم تشویقی بود و وجه دیگر هم تسهیلاتی است که دولت باید بدهد.

هدایت افزود: متاسفانه تعهدی که دولت در بحث تسهیلات داده چند ماهی است متوقف شده است و این مسأله به جریان نوسازی آسیب وارد می کند.البته دولت تعهد جدی در بحث مسکن دارد و در قانون جهش مسکن هم تاکید شده که تولید مسکن با اولویت بافتهای فرسوده باشد؛ لذا انتظار داریم دولت به تعهد خود عمل کند و تسهیلاتی که تعهد کرده است ۳۰۰ میلیون تومان با سود ۹ درصد و ۱۵۰ میلیون تومان با سود ۱۸ درصد را پرداخت کند.

وی در پاسخ به سوالی درباره میزان مبلغ وام نوسازی اظهار کرد: دولت جمعا باید ۴۵۰ میلیون تومان به ازای هر واحد جهت نوسازی بپردازد که یک ضلع نوسازی مردم و ضلع دیگر وزارت تعاون است.

مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران تاکید کرد: تلاش کردیم از ظرفیت وزارت تعاون در حوزه تعاونی های محلات در مقیاسی کوچکتر استفاده کنیم چون تجربه تعاونی ها در حوزه مسکن تجربه موفقی نبود و آسیب شناسی شد که به مقیاس محله برود.

وی افزود: در این طرح از یک طرف مردم و سازندگان و از طرف دیگر ظرفیت‌های تعاونی و شهرداری در کنار توان مردم قرار می گیرند و از ظرفیت پلاکهای تجمیعی جریان نوسازی ایجاد و به تولید مسکن کمک می شود و با توجه به اینکه عرضه مسکن بیشتر می شود، بحث تعادل سازی قیمت مسکن اتفاق می افتد.

به گفته هدایت، این طرح بیشتر در بافتهای فرسوده مناطق ۹ و ۱۰، ۱۱ ، ۱۲ ، ۱۸ و ۱۹ اجرا خواهد شد.

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه فرایند اجرای طرح، توسط تعاونی‌های محلات چگونه است؟ توضیح داد: وقتی تعاونی های محلات از نظر حقوقی شکل گرفتند از آن به بعد به ما مرتبط می شوند و ما دفاتر توسعه محلات را در هر محله داریم که در کنار تعاونی‌های محلات قرار گرفته و به آنها کمک فنی و حقوقی می‌دهند. ما هم تسهیلات را می‌دهیم که این جریان نوسازی به یک جریان پایداری در شهر تهران منجر شود.