۰ نفر

زمان بازگشت مخازن زباله در محدوده مرکزی تهران

۲۸ مهر ۱۴۰۱، ۱۴:۵۲
کد خبر: 675250
زمان بازگشت مخازن زباله در محدوده مرکزی تهران

معاون خدمات شهری و محیط زیست شهرداری تهران درباره طرح جدید مدیریت شهری برای تغییر شیوه رفت و روب و نظافت شهر، گفت: هنوز این طرح نهایی نشده و در حوزه رفت و روب و نظافت شهر تلاش برای این تحول را در دستور کار قرار داده‌ایم و در حال حاضر مشغول جمع‌آوری نظرات تخصصی هستیم.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، حسین نظری معاون خدمات شهری و محیط زیست شهرداری تهران به همراه برخی مدیران این معاونت در نشست خبری امروز پنجشنبه که همزمان با برگزاری هجدهمین دوره نمایشگاه جامع شهری در محل مجموعه نمایشگاهی شهر آفتاب برگزار شد، به سوالات خبرنگاران پاسخ دادند.

حسین نظری معاون خدمات شهری و محیط زیست شهرداری تهران گفت: نمایشگاه‌ها رسالتی دارند که در حقیقت محل تبادل افکار، تجربیات و تولیدات هستند و باید دستاوردهایی داشته باشند که در راستای خدمت به مردم ثمرات مفیدی را به همراه داشته باشند. اکثر نمایشگاه‌ها در کشورهای مختلف در حاشیه شهرها قرار دارند و با توجه به مسائل ترافیکی و جمعی نمایشگاه‌ها در مرکز شهر قرار نمی‌گیرند. بنابراین از این حیث شهر آفتاب موقعیت جغرافیایی مناسبی همراه با دسترسی‌های مناسب دارد که نیازهای یک نمایشگاه در سطح بین‌المللی را در خود جای داده است.

وی اضافه کرد: وقفه برگزاری نمایشگاه در مجموعه شهر آفتاب نباید ادامه پیدا کند و باید به دلیل مشکلاتی که برای شهروندان در اطراف مجموعه سئول ایجاد می‌شود را کم کنیم و این امر با انتقال نمایشگاه‌های پرمخاطب به مجموعه شهر آفتاب انجام خواهد شد.

معاون خدمات شهری شهرداری تهران در پاسخ به سوالی در خصوص زمان بازگشت مخازن زباله در محدوده مرکزی شهر که در حوادث اخیر جمع‌آوری شده بود، اظهارکرد: متأسفانه مزاحمت‌هایی با استفاده از مخازن زباله شهرداری تهران ایجاد می‌شد که باید برای آن فکری انجام می‌شد. در حقیقت با این مخازن مسیر تردد مردم را می‌بستند که برای مدیریت این اتفاق، مخازن زباله جمع‌آوری شد و در حال حاضر نیز با عبور از این حوادث اکثر مخازن به سطح شهر بازگشته و مابقی به زودی برگردانده خواهد شد.

وی درباره طرح مدیریت شهری برای تغییر شیوه رفت و روب و نظافت شهر گفت: هنوز این طرح نهایی نشده و در حوزه رفت و روب و نظافت شهر تلاش برای این تحول را در دستور کار قرار داده‌ایم و در حال حاضر مشغول جمع‌آوری نظرات تخصصی هستیم. یکی از تاکیدات شهردار تهران تقویت حوزه نظافت و رفت و روب شهر تهران است. لذا این موضوع در برنامه آتی قرار گرفته و تلاش خواهیم کرد که موضوع استفاده از نوآوری‌ها را در دستور کار قرار دهیم.

جایگزینی مخازنی که در حوادث اخیر تخریب شده‌اند

 در ادامه این نشست عزیزی مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران نیز اظهار کرد: بی‌تردید در سریع‌ترین زمان ممکن جایگزینی مخازنی که در حوادث اخیر تخریب شده‌اند را انجام خواهیم داد؛ البته بخشی از این جایگزینی‌ها انجام شده و مابقی به زودی انجام خواهد شد. در مورد واگذاری پیمان‌های نگهداشت با شهرداران مناطق و اعضای کمیسیون تخصصی در شورا جلسات متعددی برگزار شده و در این راستا اهداف مهمی همچون کاهش مخازن دنبال خواهد شد و از سوی دیگر افزایش تعداد ماشین‌آلات تخصصی را نیز برای کاهش کار بخش کارگری و افزایش کیفیت خدمات شهری پیگیری خواهیم کرد.

وی تاکید کرد: قطعا ایرادات لکه‌ای و نقطه‌ای در سطح شهر داریم؛ اما تهران را نمی‌توان با هیچ یک از شهرهای کشور مقایسه کرد چرا که روزانه ۶۰۰۰ تُن زباله توسط همکاران ما در تهران جمع‌آوری می‌شود.

فراخوان راه اندازی دوباره کارخانه تبدیل پسماند میادین/ امکان فعال کردن دوباره کارخانه کمی بعید است

فصاحت مدیرعامل سازمان مدیریت میادین میوه و تره‌بار شهرداری تهران در بخش دیگری از این نشست نیز در پاسخ به سوالی در خصوص راه اندازی کارخانه تبدیل پسماند میادین اظهار کرد: این کارخانه در دوره‌ای راه‌اندازی شد و کمتر از یکسال فعالیت کرد و به نظر می‌رسد در زمان خود راه اندازی این کارخانه غیرکارشناسی بوده و در حال حاضر نیز برای فعال کردن دوباره آن فراخوان‌هایی را انجام داده‌ایم، اما بررسی گسترده ما نشان می‌دهد امکان فعال کردن دوباره این کارخانه کمی بعید به نظر می‌رسد؛ چرا که ترکیب پسماند موجود در میادین نامتجانس است و طراحی ابتدایی این کارخانه با کارشناسی لازم نبوده است و از سوی دیگر دستگاهی که در آنجا مورد استفاده قرار می‌گیرد برای خشک کردن پسماند بوده و امکان فعال کردن دوباره آن کم است. ضمن اینکه از سوی دیگر دستگاه‌هایی در حوزه دانش بنیان طراحی شده که تفکیک حداقلی را انجام می‌دهد و پس از خشک کردن پسماند تبدیل به خوراک دام خواهد شد و با ترکیب با خوراک دام موجود می‌توان خوراک مناسبی را تهیه کرد.

نظری معاون خدمات شهری شهرداری تهران در پاسخ به سوالی در خصوص مقابله با حیوانات موذی به ویژه موش‌ها در شهر تهران گفت: از روز نخستی که در شهرداری حضور پیدا کردم موضوع موش‌ها مطرح شده و هزینه زیادی نیز در این بخش صرف شده و اقدامات خوبی صورت گرفته این اقدامات شامل مطالعه برای سم‌های مختلف در این حوزه بوده که به صورت پایلوت در برخی مناطق با همکاری حوزه دانش‌بنیان اقداماتی انجام شده است. باید به گونه‌ای عمل کنیم که محیط‌های تکثیر موش از بین برود و مبارزه با این موجود به صورت مستمر ادامه پیدا کند.

عزیزی مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند نیز در پاسخ به این سوال گفت: بی‌تردید تعداد موش‌ها و فضاهایی که آنها در آن قرار دارند در آن مشخص است لذا موضوع طغیان برای موش‌ها صحت ندارد. این حیوان دارای رفتارهای زیرکانه‌ای است و استفاده از تله و سم موجب ایجاد احساس خطر برای آن می‌شود که تولید مثل آن را افزایش می‌دهد لذا هرگونه مقابله با این حیوان باید با مطالعه و برنامه صورت بگیرد در چند منطقه با استفاده از سم‌ها به صورت پایلوت کار را آغاز کرده‌ایم و با گرفتن بازخورد و نتیجه تصمیم‌گیری‌های بعدی را خواهیم داشت.

در تهران دیگر از چمن استفاده نمی‌شود/ استفاده از از پساب برای آبیاری فضای سبز به جای آب‌های زیرزمینی

نظری معاون خدمات شهری شهرداری تهران همچنین در پاسخ به سوالی در خصوص بهره‌گیری از منابع آبی جهت آبیاری فضای سبز شهر تهران گفت: در مصرف آب توجه ویژه‌ای وجود دارد و برای آبیاری منابع آبی از آب غیرشرب استفاده می‌شود با توجه به موضوع فرونشست در تهران در حوزه آبیاری فضای سبز از پساب به جای بهره‌گیری از آب‌های زیرزمینی استفاده می‌کنیم و از سوی دیگر کاشت چمن به طور کلی ممنوع شده و در تهران دیگر از چمن استفاده نمی‌شود.

برای آبیاری فضای سبز در تهران ۱۰۰ درصد از آب خام استفاده می‌شود/ برای جلوگیری از فرونشست زمین۱۰۳ حلقه چاه از رده خارج شدند

در ادامه این نشست مختاری مدیرعامل سازمان مدیریت بوستان‌ها و فضای سبز شهر تهران نیز با تاکید بر این‌که برای آبیاری فضای سبز در تهران ۱۰۰ درصد از آب خام استفاده می‌شود، گفت: در بخش منابع آبی سال گذشته هفت میلیون مترمکعب از محل پساب‌ها استفاده می‌شد که در حال حاضر این میزان به ۱۴ میلیون مترمکعب رسیده و تا پایان سال براساس توافق انجام شده به ۴۵ میلیون مترمکعب می‌رسد و تا افق ۱۴۰۵ نیز ۱۸۵ میلیون مترمکعب استفاده از پساب‌ها باید محقق شود تا استفاده از منابع زیرزمینی حذف و به حداقل ممکن برسد. در حال حاضر نیز ۱۰۳ حلقه چاه را از رده خارج کردیم تا بدین ترتیب در جلوگیری از فرونشست زمین نقش خود را ایفا کنیم.

وی ادامه داد: در حال حاضر ۷۵۰ منبع ذخیره آب برای مواقع بحرانی احداث شده که از محل بارش باران منابع آبی را جمع‌آوری می‌کنند و در تلاش هستیم این منابع را به ۱۰۰۰ منبع افزایش دهیم.

استفاده از گونه‌های بومی مقاوم به کم‌آبی در پایتخت

مدیرعامل سازمان مدیریت بوستان‌ها و فضای سبز شهر تهران تاکید کرد: حدود پنج سال است که چمن از برنامه شهر تهران خارج شده و کاشت آن ممنوع است و تنها از گونه‌های بومی مقاوم به کم‌آبی استفاده می‌شود.

شناسایی نقاط پرریسک آبگرفتگی تهران در آغاز فصل بارش‌ها

نظری معاون خدمات شهری شهرداری تهران همچنین در ادامه در خصوص موضوع لایروبی و آمادگی شهرداری تهران برای آغاز فصل بارش‌ها اظهار کرد: نقاط پرریسک بر این موضوع در تهران شناسایی شده و ظرف هفته‌های گذشته به مناطق ابلاغ شده است تا نسبت به برطرف کردن آنها اقدامات لازم صورت گیر؛ اما بحث لایروبی طرحی است که به صورت مداوم پیگیری می‌شود و همیشگی است ولی در آغاز فصل بارش‌ها این طرح به صورت ویژه‌تر در دستور کار قرار می‌گیرد.

آموزش ۱۶ آتش نشان زن در مرکز آموزش تهران

وی در خصوص استخدام آتش‌نشانان زن در مجموعه آتش‌نشانی تهران گفت: بحث ورود بانوان اخیرا رخ داده که در حال حاضر ۱۶ نفر از آنها در مرکز آموزش تهران در حال آموزش هستند. این مرکز یک نمونه بین‌المللی آموزش همکاران آتش‌نشان است و ورود بانوان نیز یک شروع در این مرکز محسوب می‌شود و باید پس از نیازسنجی به فراخور حال، از بانوان استفاده کنیم. قرار نیست کارهای سختی که برای بانوان دشوار است به آنها محول شود و از آنها استفاده شود؛ بلکه به فراخور در جایی که نیاز است از آنها استفاده خواهیم کرد.

استفاده از ظرفیت بانوان در کنار آقایان در ایستگاه‌های جدید آتش نشانی

محمدی مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران نیز در بخش دیگری از این نشست خبری گفت: ۱۶ بانوی آتش‌نشان در دوره‌های مقدماتی و تکمیلی حریق شرکت کردند و تا بهمن‌ماه نیز در ایستگاه ۷۷ که مختص بانوان ساخته شده عملیات کاری خود را در کنار آقایان انجام می‌دهند و برای جاهایی که مختص بانوان است به عنوان بهترین گزینه استفاده خواهد شد. ما ابتدای دوره هستیم و طرح آزمایشی پس از ۴۰ سال برای بانوان رخ داده و قطعا خانم‌های دیگر به کار گرفته خواهند شد. بی‌تردید ایستگاه‌های جدیدی که احداث می‌شوند دو منظوره خواهند بود تا از ظرفیت بانوان به صورت همزمان در کنار آقایان بهره گرفته شود.

ارتباط بی‌سیم آتش نشانی در متروی تهران ظرف یک ماه آینده

وی اضافه کرد: سامانه هوشمند اعلام حریق نیز راه‌اندازی شده و به صورت مستقیم به سامانه ۱۲۵ متصل شده است. همچنین ارتباط بی‌سیم در متروی تهران ظرف یک ماه آینده برقرار می‌شود و ارتباط زیر زمین و روی زمین را برقرار می‌کند. ما هر سال تجهیزات جدیدی را برای آتش‌نشانی فراهم می‌کنیم که در سال جاری نیز تا پایان سال ۳۰۰ میلیارد تومان از این محل تأمین خواهد شد.

پیگیری شهرداری برای خروج صنف چرم از تهران

در ادامه این نشست سعید بیگی مدیرعامل شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر تهران نیز در تشریح موضوع خروج مشاغل مزاحم از تهران گفت: براساس بند ۲۰ ماده ۵۵ قانون شهرداری‌ها، تنها متولی مشاغل مزاحم در شهرها شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل است که در همین راستا اولویت ما جلوگیری از ایجاد مشاغل مزاحم در شهر تهران است.

وی اضافه کرد: در حال حاضر برخی اصناف در شهر تهران هستند که باید براساس همین موضوع از تهران خارج شوند صنایعی همچون فعالان صنف چرم که پیگیری‌های این موضوع، با جدیت در حال انجام است و تلاش می‌کنیم این موضوعات را به صورت ایجابی دنبال کنیم. مکانی برای مدت سه سال برای این صنف در منطقه ۲۰ مدنظر قرار گرفت که امیدواریم با همکاری دستگاه‌هایی همچون استانداری و فرمانداری علاوه بر حفظ تولید در کشور شاهد تحقق رفع مزاحمت چنین صنایعی باشیم.

به گفته مدیرعامل شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر تهران، از سوی دیگر برخی فروشگاه‌های بزرگ در تهران در حاشیه فعالیت خود نسبت به انباشت زباله در اطراف خود اقدام می‌کنند که معمولا زباله‌های آنها از جنس کارتن است و این زباله‌ها در محدوده‌هایی در شهر و اطراف آن جمع‌آوری می‌شوند که خطرآفرین بوده و موجب آلودگی‌های بصری می‌شود و مزاحمت‌هایی را برای مردم ایجاد می‌کند؛ لذا با کمک سازمان پسماند این موضوع را به زودی ساماندهی خواهیم کرد.

 هجدهمین نمایشگاه حمل و نقل، عمران و خدمات شهری از ۲۷ تا ۳۰ مهرماه از ساعت ۱۰ صبح تا پنج بعد ازظهر در محل مجموعه شهر آفتاب پذیرای علاقه‌مندان خواهد بود.