۰ نفر

۵۰ هزار میلیارد سرمایه شهرداری تهران مسدود شد

۳۰ مرداد ۱۴۰۱، ۱۵:۴۹
کد خبر: 662159
۵۰ هزار میلیارد سرمایه شهرداری تهران مسدود شد

عضو شورای اسلامی شهر تهران در جریان بررسی گزارش حسابرسی شهرداری‌های مناطق از مسدود شدن ۵۰ هزار میلیارد تومان معادل بودجه امسال آورده شهرداری در کل مناطق ۲۲ گانه در طرح‌های مشارکتی شهرداری خبر داد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، اعضای شورای اسلامی شهر تهران روز یکشنبه در جریان هشتاد و هفتمین جلسه شورای شهر بررسی گزارش حسابرسی مناطق ۹، ۱۵، ۲۱ و ۲۲ شهرداری تهران را در دستور کار قرار دادند.

در جریان بررسی گزارش حسابرسی منطقه ۱۵، میثم مظفر رئیس کمیته بودجه بر  تعیین تکلیف واحدهای مسکونی اتابک تاکید کرد و گفت: در محله مینابی و امامزاده سید خاتون ۴۰ واحد واگذار شده که قرار بوده به کسانی که ملک آنها در این منطقه تملک شده، واگذار شود و اسناد این املاک به درستی ثبت نشده است.

وی گفت: ۵۰ هزار میلیارد تومان معادل بودجه امسال آورده شهرداری در کل مناطق ۲۲ گانه در طرح‌های مشارکتی مسدود شده است. ما در این زمینه که به اندازه کل بودجه امسال شهرداری تهران است با اختلاف مواجه شده‌ایم که باید برطرف شود.

سید مهدی صباغ شهردار منطقه ۱۵ تهران نیز گفت: ۴۰ واحد مسکونی از سوی سازمان نوسازی شهرداری تهران به منطقه ۱۵ در سال ۹۹ تحویل داده شده است.

وی اضافه کرد: این ۴۰ ملک به پیمانکاران تحویل داده شده و ارزش ریالی آن به میزان یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان به عنوان سود در دفاتر ثبت شده است.

صباغ با اشاره به طرح مشارکتی بازار گل خاوران و باغ پرندگان خاور شهر نیز گفت: منطقه ۱۵ بیش از پنج میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان آورده داشته که این موضوع را پیگیری خواهیم کرد تا کارسازی لازم انجام شود.

شهردار منطقه ۱۵ تهران افزود: قرارداد تالار توسکا ۱۵ سال پیش منعقد شده و در زمینه عدم پرداخت اجاره بها در ماده ۳۸ طرح دعوی کردیم تا احقاق حق شهرداری انجام شود. 

در رابطه با طرح بنیاد تعاون وزارت دفاع در خاور شهر، زمین و عوارض از شهرداری و ساخت کامل آن نیز با بنیاد تعاون بوده است.

وی گفت: این طرح در ۹ هزار و ۹۰۰ متر مربع برای ۱۱۶ واحد در سال ۸۶ تحویل داده شده و به صورت جزء به جزء به پیمانکاران طلبکار پرداخت شده است.

به گفته وی، تسویه مطالبات پیمانکاران نیز تا پایان سال ۹۹ انجام شده است.

در نهایت اعضای شورای اسلامی شهر تهران گزارش حسابرسی این منطقه را با ۱۰ رأی تصویب کردند.

همچنین در جریان بررسی گزارش حسابرسی منطقه ۹ شهرداری تهران، میثم مظفر رئیس کمیته بودجه شورای اسلامی شهر تهران گفت که در فرودگاه مهرآباد بدهی‌های چند هزار میلیارد تومانی داریم.

وی افزود: باید مطالبات شهرداری تهران هرچه سریعتر وصول شود و باید بتوانیم با ارتش جمهوری اسلامی و دیگر بخش ها در این فرودگاه به توافق برسیم.

مظفر با بیان اینکه ۱۰۰ قطعه ملک از دارایی‌های شهرداری در منطقه ۹ تهران، مسکوت مانده که باید به فروش برسد، گفت: این املاک باید به فروش رفته یا  اجاره داده شود که ارزش افزوده داشته باشد. 

عضو شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به طرح پارکینگ طبقاتی استاد معین گفت: قدر السهم شهرداری در این طرح به دلیل فوت پیمانکار، هنوز به نتیجه نرسیده و موضوع باید در مراجع قضایی پیگیری شود.

محمد رحیم مرتضوی شهردار منطقه ۹ تهران نیز در این زمینه اظهار داشت: کارگروهی در شهرداری و اداره کل مالی تشکیل و در حال اقدام نسبت به اصلاح حساب‌ها و شفافیت دفاتر هستیم.

وی درباره سرمایه گذاری در فرودگاه مهرآباد گفت: سرمایه زیادی در این محل قرار گرفته و ساخت و سازهای بسیاری انجام شده است.

شهردار منطقه ۹ تهران با بیان اینکه سازه‌های تبلیغاتی و فروشگاهی در فرودگاه وجود دارد که عوارض پرداخت نمی‌کنند گفت: در زمینه ساخت و سازها، مطالبات را حتما از فرودگاه دریافت خواهیم کرد.

اعضای شورای شهر تهران در ادامه گزارش حسابرسی شهرداری منطقه ۹ را با ۱۶ رأی تصویب کردند.

در ادامه اعضای شورای اسلامی شهر تهران به بررسی گزارش حسابرسی منطقه ۲۱ ورود کرده و میثم مظفر رئیس کمیته بودجه در این خصوص توضیح داد که برغم اینکه عمده صنایع و کارخانجات شهر در این منطقه واقع شده اما کم کاری شدیدی در این منطقه وجود دارد.

وی با اشاره به اجرای طرح نیلوفری گفت: این طرح با همت منطقه تکمیل شده و آماده بهره بردای است و شهرداری می تواند از آن بهره‌مند شود.

حسین کاشانی پور شهردار منطقه ۲۱ تهران نیز گفت: وقتی وارد این منطقه شدیم، مشکلات از هر گوشه فوران می کرد.

وی افزود: یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان جریمه فضای سبز برای طرحی باید پرداخت می شد که اجرا نشده بود.

شهردار منطقه ۲۱ افزود: طرح نیلوفر آماده تحویل موقت است و طرح کمال الملک نیز در مراحل پایانی و آماده تکمیل و تحویل قرار دارد.

در نهایت اعضای شورای شهر گزارش حسابرسی منطقه ۲۱ را با اکثریت آراء تصویب کردند.

در ادامه اعضای شورای اسلامی شهر تهران گزارش حسابرسی منطقه ۲۲ تهران را در دستور کار قرار دادند؛ میثم مظفر به تخلف ساخت ۱۰ هزار متر مربعی در بام لند اشاره کرد و اظهار داشت: مالک از این ۱۰ هزار متر مربع استفاده تجاری می کند که تخلف محسوب می شود.

وی گفت که این فضا جزء فضاهای ناایمن شهر به شمار می رود و شهرداری تهران باید ورود جدی به این موضوع داشته باشد.

عضو شورای شهر تهران ادامه داد: بدهی دیون شهرداری به پیمانکاران، بیش از هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان بوده که تقاضا داریم شهرداری نسبت به تعیین تکلیف این موضوع اقدام کند.

وی، وضعیت فضای سبز منطقه ۲۲ را نامناسب دانست و ادامه داد: همچنین پنج هزار واحد پارکینگ در مجتمع تجاری چیتگر سهم شهرداری است که باید محقق شود.

عضو شورای تهران افزود: این طرح ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و متوقف شده است؛ وزارت مسکن و شهرسازی سند را به شهرداری منتقل نکرده که شهردار تهران باید در این زمینه با وزارت مسکن به توافق برسد تا سهم شهرداری دریافت شود.

مظفر عنوان کرد: ساختمان های متعددی بدون مجوز شوای اسلامی شهر در منطقه ۲۲ به نهادهای مختلف واگذار شده که در حال ساماندهی است اما مصوبه و الزام قانونی است که شهرداری با مجوز شورا، ساختمان ها را واگذار کند که شهردار تهران دستور لازم را صادر کرده که لیست این ساختمان ها تهیه و ارائه شود.

وحیدرضا محمدی شهردار منطقه ۲۲ تهران نیز اظهار داشت: قرارداد طرح بام لند بین شهرداری منطقه ۲۲ و سازمان بازنشستگی منعقد شده که در خصوص ناامن بودن فضا پیگیری ها در حال انجام است.

 وی ادامه داد: در زمینه پارکینگ مجتمع تجاری چیتگر، چون بانک زمین وجود نداشته فرآیند کار مشخص نیست و این بانک کمک خواهد کرد تا شفاف سازی صورت بگیرد و پاسخ ابهامات داده شود.

محمدی با اشاره به آورده شهرداری تهران در زمینه مجتمع چیتگر و المپیک، گفت:عدد آورده شهرداری بالا بوده، شهردار تهران نامه ای را به وزارت مسکن و شهرسازی ارسال کرده تا شهرداری بتواند تعهدات خود را انجام دهد و بارگذاری های لازم را انجام دهد.

در نهایت اعضای شورای شهر تهران با ۱۵ رای، گزارش حسابرسی منطقه ۲۲ را تصویب کردند.