۰ نفر

وجود ۱۱ ساختمان پلاک قرمز ناایمن در منطقه ۱۱

۲۶ مرداد ۱۴۰۱، ۱۰:۰۴
کد خبر: 661193
وجود ۱۱ ساختمان پلاک قرمز ناایمن در منطقه ۱۱

شهردار منطقه ۱۱ تهران با اشاره به وجود ۱۱ ساختمان ناایمن و پلاک قرمز در این منطقه، گفت: ساختمان‌های علاء‌الدین، آلومینیوم و پاساژ مهستان در دسته ساختمان‌های ناایمن منطقه ۱۱ قرار می‌گیرند و ساختمان «آزاد» نیز به علت مشکلات ایمنی که دارد پلمب آن از امروز آغاز می‌شود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، سید محمد موسوی با اشاره به وجود ساختمان‌های ناایمن منطقه۱۱، گفت: به علت ویژگی‌های خاص منطقه ۱۱ تعداد ساختمان‌های ناایمن در آن قابل توجه است. ما با جدیت و بدون تعارف به این موضوع ورود کردیم هر چند مدیریت آن مسئله‌ای چند وجهی است و به سادگی قابل حل نیست. همه دستگاه‌ها باید با ورود جدی و مطالبه گری در این زمینه به حل این مشکل کمک کنند.

آخرین وضعیت پلمب ساختمان آزاد

وی درباره وضعیت ساختمان آزاد به عنوان یکی از ساختمان‌های ناایمن، اظهار کرد: ساختمان آزاد واقع در خیابان ولیعصر و تقاطع جمهوری، قدمتی ۶۰ ساله دارد. در کشور ما آئین‌نامه‌های مرجع که طراحی ساختمان‌ها بر اساس آنها انجام شده مربوط به ۳۰ تا ۴۰ سال اخیر هستند. لذا وضعیتی که این ساختمان دارد با هیچکدام از آئین‌نامه‌های سازمان نظام مهندسی مطابقت ندارد.

شهردار منطقه ۱۱ ادامه داد: فرسودگی این ساختمان نیز مزید بر علت شده و حتی اگر اتفاق ویژه‌ای نیز نیفتد ساختمان به اصطلاح خسته است و باید تخریب و نوسازی شود. مالک ساختمان نیز به دلایلی در طبقه ۱- و۲- فضایی را خالی کرده و تعدادی مغازه در آن ایجاد شده است. این موضوع سبب ناپایداری آن از لحاظ مهندسی شده است. مالک این ساختمان نیز در ایران حضور ندارد و وکلای وی این موضوع را پیگیری می‌کنند و این یکی از دلایل کندی روند مقاوم سازی شده است. ما در شهرداری معتقدیم باید بر اساس مقررات سازمان نظام مهندسی هر اقدامی که لازم است نظیر تخریب یا مقاوم سازی انجام شود.

موسوی اضافه کرد: اگر تخریب لازم باشد باید پرونده تشکیل شود و درخواست تخریب داده شود. ما نیز برای این کار تسهیلاتی در نظر می‌گیریم. کارشناسان سازمان نظام مهندسی و شهرداری معتقدند که ساختمان آزاد ایمن نیست و ما بر همین اساس تصمیم گرفتیم آن را در گام اول پلمب کنیم.

شهردار منطقه ۱۱ ادامه داد: جلسات متعددی با مالک، کسبه و معاون دادستان برگزار شد و نتیجه این شد که باید در این ساختمان رفع خطر انجام شود و این موضوع در شورای تأمین هم مطرح شد.

وی درباره چالش‌های اجتماعی ایمن سازی ساختمان آزاد، گفت: ساختمان آزاد ۱۰۰ نفر کسبه دارد و ایمن سازی آن با چالش‌های اجتماعی روبروست. اجرای چنین احکامی سخت است. البته مشکل این ساختمان چیز جدیدی نیست و حدودا شش سال است که این موضوع مطرح است. همه دستگاه‌ها از جمله نیروی انتظامی و حتی دستگاه‌های امنیتی با همکاری شهرداری و آتش نشانی باید دست به دست هم دهند تا این موضوع مدیریت شود.

موسوی درباره ساختمان‌های ناایمن در تهران گفت: ساختمان‌های ناایمن تهران عمدتا از نظر استانداردهای آتش نشانی، برق، آسانسور و پله برقی مشکل داشته و بسیاری از آنها قابلیت ایمن سازی را دارند و تا تصمیم قاطعی در این زمینه گرفته نشود شهر ایمن نخواهد شد. اگر در این زمینه محافظه کارانه عمل کنیم وقوع اتفاقات ناگوار دور از انتظار نیست.

وجود ۱۱ ساختمان پرخطر و به اصطلاح پلاک قرمز در منطقه ۱۱

شهردار منطقه ۱۱ درباره آمار وضعیت ساختمان‌های ناایمن این منطقه گفت: ۱۱ ساختمان پرخطر و به اصطلاح پلاک قرمز در منطقه ۱۱ وجود دارد. ساختمان‌هایی که از لحاظ ایمنی متوجه مخاطرات کمتری هستند، بیشترند. ساختمان‌هایی مانند علاءالدین، پاساژ آلومینیوم و پاساژ مهستان در این لیست قرار می‌گیرند و هیچ ساختمان درمانی در این فهرست دیده نمی‌شود.

وی تاکید کرد: اگر رسانه بتواند در همین یک مورد که ایمن سازی ساختمان‌هاست موثر باشد. ماموریت خطیری را به انجام رسانده است.

آلومینیوم پس از پلاسکو

موسوی درباره وضعیت پاساژ آلومینیوم و ساختمان علاء‌الدین واقع در خیابان جمهوری نیز گفت: مالک ساختمان آلومینیوم بنیاد مستضعفان است و روزانه چند هزار نفر در آن تردد دارند. در ساختمان علاء‌الدین نیز روزانه ۵۰ هزار نفر تردد می‌کنند.

شهرداری سهامدار ساختمان علاء‌الدین نیست

وی درباره مشارکت شهرداری در سهام ساختمان علاء‌الدین نیز گفت: شهرداری سهامدار علاء‌الدین نیست. مشکلات این ساختمان نیز از لحاظ ایمنی در حوزه آتش نشانی است. البته نباید از حق گذشت که مالک پاساژ اقدامات خوبی در این زمینه انجام داده است و علاء‌الدین نسبت به بسیاری از پاساژها از حیث امور آتش نشانی جلوتر است. این ساختمان مشمول ماده ۱۰۰ هم شده که عمدتا نیز اجرا شده است.

شهردار منطقه ۱۱ با اشاره به مشکل اصلی این ساختمان، گفت: مشکل ساختمان علاء‌الدین با اجرای رأی ماده ۱۰۰ و اصلاح پله برقی و تجهیزات آتش نشانی مدرن حل نمی‌شود. مشکل اصلی این ساختمان جمعیت فوق تصور آن است. در ساعاتی از روز این ساختمان پذیرای ۱۰ هزار نفر در "آن واحد" است. این باعث می‌شود که حتی هنگام بروز حادثه کاذب نیز احتمال وقوع بحران وجود داشته باشد.