۰ نفر

حذف سطل های زباله از تهران در دستور کار شهرداری

۱۲ مرداد ۱۴۰۱، ۱۵:۵۱
کد خبر: 658345
حذف سطل های زباله از تهران در دستور کار شهرداری

احمد احمدی صدر، معتقد است برای ریشه کن شدن زباله گردی، ابتدا باید فرهنگ تفکیک زباله در مبدا بین شهروندان شکل بگیرد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از رکنا، زباله یا طلای کثیف که با سود حاصل از آن می توان موضوعات مهمی همچون نگهداشت شهری و بهبود کمی و کیفی زندگی شهروندان را مدیریت کرد؛ اما همین طلای کثیف وقتی در کشورهای جهان سوم و خاورمیانه بررسی می شود، بیشتر به جای یک منبع مهم مالی، به یک آسیب اجتماعی و اقتصادی تبدیل شده و گردانندگان پیدا و ناپیدای آن تحت عنوان مافیا شناخته می شوند. 

مافیای پسماند با به کارگیری زنان، کودکان، افراد مسن و... در این چرخه، سود سرشاری به جیب می زنند و این افرادی که در کف خیابان ها در پی زباله خشک می گردند، به نوعی قربانیان این سیستم هستند. زباله گردهایی که این روزها، با سیستم جدید مدیریت شهری ، نه تنها تعدادشان کم نشده بلکه با یک نگاه گذری به کوچه و خیابان های شهر، بیشتر هم شده اند.

در این خصوص، احمد احمدی صدر مدیر عامل سازمان رفاه خدمات و مشارکت های اجتماعی شهرداری تهران در خصوص برنامه های شهرداری تهران برای کاهش این معضل اجتماعی گفت: شهرداری در پی آن است که زنجیره زباله گردی را که پشت آن، مافیای قدرتمند پسماند قرار دارد، به عدد صفر نزدیک کند. این کار، گردش مالی بسیار بالایی دارد و عده ای، جویای کار هستند ممکن است به هر دلیلی جذب این حوزه شوند.

وی در ادامه گفت: قرار بر این بود که شهرداری تهران، 8 مرکز مکانیزه موثر در حوزه تفکیک زباله یا MRF ایجاد کند که تاکنون 4 تا از آن ها افتتاح شده است و مابقی، به زودی در دسترس خواهد بود. این باعث می شود تا بیش از 80 درصد، دست مافیا از رسیدن به زباله خشک قطع شود. 

او با اعلام این خبر که شهرداری چند هزار خودرو برای جمع آوری زباله ها به صورت تفکیک شده از مبدا درب منازل در نظر گرفته است، گفت: با راه افتادن این طرح و با همکاری شهروندان، تفکیک زباله از مبدا به یک فرهنگ تبدیل خواهد شد و دیگر چیزی به نام زباله خشک در سطل های زباله وجود نخواهد داشت. اینگونه، سطل های زباله بزرگ هم در شهر معنایی نخواهند داشت و وجود این ها چنان کم می شود که زباله گرد، دیگر این طلای کثیف را در اختیار نخواهد داشت. شهرداری تهران، سازمان خدمات شهری و مجموعه هایی که دست اندر کار این مسئله هستند به جد این موضوع را دنبال می کنند؛ اما فرهنگ سازی و در پی آن راه اندازی ام آر اف ها، در چند ماه آینده مسئله زباله گردی را حل خواهد کرد.

احمد احمدی صدر با بیان اینکه بای با مافیایی که زباله گردها را ساماندهی می کنند نیز به صورت قانونی برخورد شود، گفت: دستگاه قضا و پلیس باید با این افراد برخورد کنند. این کار غیر قانونی است، یعنی به کارگیری کودکان زیر 18 سال که مشخصا جرم است و دستگاه قضا می تواند به راحتی با آن برخورد کند. 

مدیر عامل سازمان رفاه خدمات و مشارکت های اجتماعی شهرداری تهران در ادامه افزود: در کلان شهرهای بزرگ دنیا، حاکمیت یک پارچه شهری وجود دارد؛ ولی در تهران شرایط اینگونه نیست و هر کدام از دستگاه ها و نهادها کار خودشان را می کنند. این تحت اختیار نبودن برخی امور زیر نظر شهرداری، باعث به وجود آمدن برخی مشکلات می شود.

او با اشاره به اینکه اگر شهروندان، زنان زباله گردی را مشاهده کردند که نیاز به کمک دارند، با 137 تماس بگیرند، گفت: گشت های ما این افراد را به سمت سراهایی که داریم هدایت می کنند. با این وجود، برخی از این خانم ها، خانه و خانواده دارند و این یعنی کارتن خواب یا آواره نیستند و به زباله گردی به عنوان یک شغل نگاه می کنند. تنها راه رفع این معضل اجتماعی، این است که منشاء که همان سطل زباله است حذف شود که برنامه ایی برای حذف سطل های زباله از شهر در دستور کار شهرداری قرار دارد. البته این نکاتی که گفته شد، از منظر اقتصادی و نگاه به عوامی چون فقر و سایر مسائل نیست، چراکه دستگاه های متولی حتما باید برای رفع موضوع فقر اقدام کنند.