۰ نفر

چمران: سیل اخیر تنها با یک لایروبی قابل پیشگیری نبود

۹ مرداد ۱۴۰۱، ۱۰:۳۵
کد خبر: 657280
چمران: سیل اخیر تنها با یک لایروبی قابل پیشگیری نبود

رئیس شورای شهر تهران با اشاره به اینکه لایروبی مسیل‌ها و انهار تهران از روزهای قبل انجام شده است، گفت: سیل اخیر تنها با یک لایروبی قابل پیشگیری نبود، هر چند که ممکن است از شدت آن کاسته شود ولی در این فصل این آب‌ها با این شدت فقط با یک لایروبی قابل کنترل نیستند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از همشهری آنلاین، مهدی چمران پیش از آغاز هشتاد و دومین جلسه علنی شورای اسلامی شهر تهران در جمع خبرنگاران در خصوص وقوع سیل در تهران و ترافیک ناشی از بارش‌های اخیر گفت: ترافیک دیروز تهران نسبت به بارندگی‌های قبلی کمتر بوده و همیشه در تهران به محض بارندگی با کندی در ترافیک مواجه هستیم که موجب مشکلاتی همچون راه بندان و ترافیک پر حجم می‌شود.

او در بخش دیگری از صحبتهای خود به وقوع سیل در استانهای مختلف کشور اشاره کرد و افزود: متأسفانه وقوع سیل جان عده‌ای از هموطنانمان را در کل کشور گرفته است که به خانواده همه آنها تسلیت می‌گویم. امیدواریم تا فردا نیز که پیش بینی بارش انجام شده است شاهد آسیب‌های کمتری باشیم و به جای تخریب و خرابی‌ها، این بارش‌ها موجب پر شدن سدها و به همراه داشتن فواید مثبت برای مردمان باشد.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: باید تصمیم و تدبیری برای روان آبهای شهری و رودخانه‌ها شود قطعا آبخیزداری یعنی کشورداری تا از این آبها بتوانیم به درستی استفاده کنیم و استفاده بهینه‌ داشته باشیم. درباره سیل امام‌زاده داوود نیز از نخستین  ساعات وقوع سیل شهرداری تهران در محل حادثه حاضر بود و این اتفاق در شرایطی رخ داد که امام‌زاده داوود جزو محدوده شهر تهران نیست و در حریم تهران قرار دارد و شهرداری هیچگونه دخالتی در ساخت و سازها و مسائل عمرانی این محدوده ندارد و تشکیلات وزارت کشور در آنجا مستقر است ولی شهرداری تهران نمی‌تواند در کنار گوش خود چنین اتفاقی را ببیند و ساکت باشد. بر همین اساس یکهزار نفر نیروی خدماتی و ۵۰۰ نفر از نیروهای سازمان بوستان‌ها در آنجا کار می‌کردند و هنوز هم با توجه به این که پاکسازی به صورت کامل انجام نشده است شهرداری در امام‌زاده داوود با همه امکانات خود با شرایطی که در آنجا وجود داشت، به کمک مردم رفت.

باید در کوه‌های شمال و غرب تهران آبخیزداری داشته باشیم

او گفت: برای جلوگیری از خسارت بیشتر و پاکسازی محدوده، فعالیتها ادامه دارد و ما نیز باید آبخیزداری را در کوه‌های شمال و غرب تهران داشته باشیم و از این آبها حداکثر استفاده مطلوب را داشته باشیم حتی طرحی در برخی شهرها و روستاها اجرایی شده که این آبها را به عمق زمین می فرستند و ما نیز باید از این طرحها استفاده کنیم. سیل اخیر تنها با یک لایروبی قابل پیشگیری نبود هر چند که ممکن است از شدت آن کاسته شود ولی در این فصل این آبها با این شدت فقط با یک لایروبی قابل کنترل نیستند.

چمران در ادامه در خصوص جبران خسارت‌های ناشی از سیل، افزود: در ارتباط با حوادث طبیعی و جبران خسارتها بحث وجود دارد که چه نهادی باید خسارات را جبران کند چرا که سیل جزو حوادث غیر مترقبه بوده و تنها این موضوع برای تهران نیست برای مثال روستای مزداران آسیب‌های زیادی دیده است که البته در این مورد دولت کمک خواهد کرد اما حوادثی که در شهر رخ می دهد مشخص نیست که خسارت‌ها توسط چه نهادی باید جبران شود.

رئیس شورای شهر تهران در پایان گفت: درباره لایروبی مسیل‌ها و انهار در تهران نیز از چند روز قبل به دوستان گفتیم  و هر کجا که می شد لایروبی‌ها انجام شود، این کار به خوبی انجام شده است.