۰ نفر

در حین مأموریت اطفای حریق؛

سنگ پرانی و فحاشی به آتش نشانان / ماجرا چه بود؟

۳۰ تیر ۱۴۰۱، ۱۱:۱۱
کد خبر: 654864
سنگ پرانی و فحاشی به آتش نشانان / ماجرا چه بود؟

تعدادی از آتش‌نشان یزدی که برای اطفای حریق به محل انجام مأموریت رفته بودند با پرتاب سنگ و آجر از جانب برخی افراد مواجه شدند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، ساعت ۱۳:۰۲ ظهر سه شنبه ۲۸ تیرماه بود که خبری مبنی بر حریق طبقه بالا یک داروخانه در یزد تیتر یک رسانه‌های استان شد، حریقی که با تلاش دو ساعته و نفس‌گیر آتش‌نشانان در دمای تفتیده یزد مهار شد.تعدادی آتش‌نشان در همان دقایق ابتدایی حریق در محل حضور داشتند و از پرتاب بی‌دلیل سنگ و تیکه‌های آجر به سمت آتش‌نشانان به محض رسیدن به محل خبر دادند.

هادی غفاری بازرس عملیات سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری یزد، در این‌باره توضیح داد: زمانی که وقوع یک حریق یا حادثه به سامانه ۱۲۵ آتش‌نشانی اعلام می‌شود، اپراتور با توجه به موقعیت محل حادثه، آتش‌نشانان نزدیکترین ایستگاه را به محل حادثه اعزام می‌کند و بعد از آن ایستگاه‌های معین به موقعیت را به عنوان تیم‌های پشتیبان نیز اعزام می‌کند.

غفاری در ادامه افزود: پس از رسیدن آتش‌نشانان اولین ایستگاه به محل حادثه که در اکثر اوقات دو دستگاه خودوروی سنگین به همراه چهار یا پنج آتش‌نشان است، بررسی محل حادثه، چگونگی ورود به کانون آتش، قطعی گاز و برق و پرس وجو از مالکان برای جویا شدن از محبوسی احتمالی فردی در آتش از اقدامات اولیه پرسنل آتش‌نشانی است.

او افزود: متاسفانه آحاد مردم از این اقدامات اولیه، اطلاعی کافی ندارند و بر این باورند که آتش‌نشانان پس از رسیدن بلافاصله باید به قلب حادثه نفوذ پیدا کنند که همین امر در برخی حوادث همچون حادثه اخیر باعث عصبانیت مردم و گاهی این عصبانیت با پرتاب سنگ و استفاده از الفاظ نامناسب خطاب به آتش‌نشان همراه است.

بازرس عملیات سازمان آتش‌نشانی یزد در خصوص حادثه مذکور و پرتاب سنگ به سمت آتش‌نشانان، گفت: پس از رسیدن همکاران از ایستگاه شماره دو به عنوان نزدیکترین ایستگاه به محل حادثه که در بلوار شهید دشتی واقع است، با مردم عصبانی مواجه شدند که خطاب به آتش‌نشانان از الفاظ رکیک استفاده و همچنین اقدام به پرتاب به اصطلاح پاره آجر و تیکه‌های سنگ یا شاید با هدف شکستن شیشه‌های ساختمان گرفتار شده در آتش به منظور خروج دود و خروج احتمالی فردی که در آتش گرفتار یا اعتراض به آتش‌نشانان کردند که این اقدام در هر صورت، کاری ناجوانمردانه و غیر خداپسندانه است چرا که در روند اجرای عملیات نیز تداخل و وقفه به وجود می‌آید.

غفاری در پایان ضمن توصیه به مردم که در زمان وقوع هرگونه حادثه ضمن فاصله گرفتن از محل حادثه با توجه به وقوع خطرات احتمالی در حین انجام عملیات، اظهار کرد: همشهریان در این مواقع خونسردی خود را حفظ کرده و با تجمع نکردن در  نزدیکی محل حادثه، کار عملیات را برای نیروهای امدادی با تداخل روبرو نکنند.