۰ نفر

عضو شورای شهر تهران:

شاهد بی مبالاتی‌ در حوزه تاکسی های آنلاین هستیم/ اگر شهرداری نظارت نکند، شورا وارد می شود

۲۵ تیر ۱۴۰۱، ۱۰:۵۲
کد خبر: 653507
شاهد بی مبالاتی‌ در حوزه تاکسی های آنلاین هستیم/ اگر شهرداری نظارت نکند، شورا وارد می شود

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران با تاکید بر اینکه امیدوارم سال جاری سال خوبی برای نظارت جدی بر عملکرد تاکسی‌های اینترنتی باشد، گفت: مجموعه مدیریت‌شهری به طور قطع پیگیر نظارت بر عملکرد و نظام نرخ‌گذاری تاکسی‌های اینترنتی است و درصورت بی‌میلی شهرداری، شورای‌شهر برای احقاق حق شهروندان راسا به این موضوع ورود می‌کند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از همشهری آنلاین، سید جعفر تشکری هاشمی با بیان این مطلب افزود: یکی از مشکلاتی که صدای مردم را درآورده، نبود ساز و کار نظارت بر تاکسی‌های آنلاین است. به دلیل اینکه مجوز فعالیت این تاکسی‌ها از طریق سازمان تاکسیرانی تهران که تنها متولی خدمات مسافری خودروهای سبک است، صادر نشده، این شرکت‌ها نه تنها در بحث نرخ گذاری بلکه در سایر امور هم تابع هیچ کدام از نرخ‌های مصوب شورای‌شهر نیستند. بر همین اساس ما  شاهد بی‌مبالاتی‌ها و لجام گسیختگی‌هایی در خصوص تاکسی‌های آنلاین هستیم.

او با انتقاد از نرخ‌های شناور تاکسی‌های اینترنتی ادامه داد: مجوز فعالیت این شرکت‌ها از سوی وزارت بازرگانی سابق و اتحادیه صنفی صادر شده‌است به همین خاطر معتقدم بیشتر از اینکه نیازمند این باشیم تا موضوع مبلغ کرایه‌ها را در این سیستم تعریف کنیم _که حتما هم ضرورت دارد_ نیازمند این هستیم تا بر تمام عملکرد تاکسی‌های آنلاین نظارت جدی صورت بگیرد. به‌هر شکل باید دولت و شهرداری روی این موضوع به تفاهم برسند. اینکه تاکسی‌های آنلاین بتوانند خودشان به صورت شناور نرخ‌گذاری کنند و با طولانی شدن زمان سفر و یا متناسب با معبر، کرایه‌ها را بدون هیچ ضابطه‌ای تغییر دهند، باید با مداخله دولت و شهرداری اصلاح شود.

عضو شورای شهر تهران همچنین گفت: قاعده این است که شهرداری تهران باید در چارچوب یک لایحه، موضوع نظارت بر تاکسی‌های آنلاین و تعیین نرخ کرایه‌های آنها را مدون کند. اگر شهرداری تهران هم تمایلی به این موضوع نداشته‌ باشد، قاعدتا این مسئولیت از شورای شهر سلب نخواهد شد و پارلمان شهری پایتخت می‌تواند راسا به این موضوع ورود کرده و طرحی را آماده کند که هم بر عملکرد و هم بر نظام نرخ گذاری کرایه‌ها نظارت جدی صورت بگیرد.

ساز و کار استاندارد برای احقاق حق شهروندان

تشکری هاشمی ادامه داد: بر همین اساس، انتظار ما از شهرداری این است که لایحه نظارت بر تاکسی‌های آنلاین را به شورا بیاورد و ما در شورای شهر تهران آن را بررسی خواهیم کرد.

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای‌اسلامی شهر تهران در پاسخ به پرسش دیگری همشهری آنلاین درباره زمان ارائه لایحه شهرداری به شورا گفت: بحث نظارت بر تاکسی‌های اینترنتی حتمی است اما قاعده این است که شهرداری باید ابتدا لایحه ای رادر این زمینه مدون کند . این موضوع نیازمند مطالعه و بررسی است  و مدل سازی انجام کار می‌خواهد. ساز و کاری که نحوه تصمیم‌گیری درباره پدیده تاکسی‌های آنلاین که مطابق با خیلی از قواعد مصوب نیستند، را شامل شود.

او بار دیگر با تاکید بر اینکه این ساز وکار نظارتی باید استاندارد و ساختاری و شکل یافته چه به لحاظ حقوقی، چه به لحاظ اجتماعی  و حقوق مردم شهر مبتنی بر پژوهش و مطالعات باشد، افزود: برای همین به اعتقاد من، بهتر است شهرداری تهران در این زمینه عمل کند؛ در این صورت ما هم در شورا به طور جدی آن را دنبال می‌کنیم. اگر هم بر فرض مثال، شهرداری نسبت به این موضوع بی‌میل باشد، ما این بحث را به عنوان مشکلی که مردم پیگیرش هستند و از ما انتظار دارند، در شورا دنبال خواهیم کرد.

تشکری هاشمی در پایان گفت: با توجه به اینکه این موضوع چندین بار به صورت شفاهی در شورا مطرح شده‌ است، اما با توجه به اهمیت موضوع، باید نظارت بر تاکسی‌های اینترنتی را به صورت مکتوب از شهرداری پیگیری کنیم که من در کمیسیون عمران و حمل و نقل  پیگیر آن هستم و امیدوارم سال جاری سال خوبی برای ساماندهی تاکسی‌های اینترنتی باشد.